Försäljning

Försäljning är hjärtat i företaget. Det skapar intäkterna och med en bra säljstrategi, marknadsplan och duktiga säljare kan ett bolag gå hur långt som helst. Synen på försäljning verkar dock ha ändrats de senaste åren. Från att ha varit lite tabu och något som endast några få håller på med så verkar fler inse att alla har nytta av att kunna sälja sin idé, sin produkt, tjänst och framför allt sig själv. Det finns säljtekniker, säljargument, säljtips och retorik men de som säljer bäst tror på sin produkt, jobbar långsiktigt och agerar mer som en serviceperson än något annat. Företag och de människorna bakom köper först främst inte produkter de tycker om, de köper av människor de tycker om. Relationer är allt inom försäljning.

Nedan hittar du en rad artiklar med tips hur du ökar ditt företags försäljningssiffror.

Compact mode helps you find stories faster

Man med skägg.

Skäggiga män inger förtroende och säljer mer

Fem studier genomfördes för att testa "skäggets kraft" och förutspådde att skägget skulle vara en fördel i försäljnings- och... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Exempel på sämre presentationsteknik, endast personens hår syns i rutan

Presentera som ett proffs via skärmen. Här är tabbarna att undvika.

"Jag ska bara dela min skärm"...gääääääsp! Hur vanligt är det inte att detta är ungefär vad vi ser alldeles för länge... Läs mer
Peter Bjellerup | 5 minuter
svarta inslagna paket och en glad kvinna med kassar över axeln

Black Friday och julhandeln - så blir ditt företag en vinnare

Hur kommer inflationen påverka köpbeteendet hos konsumenterna under Black Friday och julhandeln? Insikter kring konsumentens... Läs mer
Mia Falk | 2 minuter
Bild på Magnus Johansson som är Nordenchef på The Trade Desk

Så kan företagare koppla medieinvesteringar till faktisk försäljning och maximera resultatet inom retail

Då konsumenternas beteenden fortsätter att utvecklas är vägen till köp inte längre en rak linje. Konsumenter upptäcker och... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Gratis är gott – makten av gratisgrejer

Gratis är gott – makten av gratisgrejer

I en studie av Ariely fick deltagarna välja mellan en gratis Hershey's Kiss eller en exklusiv Lindorpralin för kraftigt rabatterade... Läs mer
Alexandra Viippola | 2 minuter
Företagare har säljsamtal och bygger affärsrelationer med kunder.

Det svåraste med att vara företagare och en lösning på problemet

Att vara företagare innebär för de flesta att man inte har en egen säljavdelning utan försäljningen sköts av företagaren. När... Läs mer
Dick Iggström | 2 minuter
Förbättra kundupplevelsen med små och stora ögonblick

Förbättra kundupplevelsen med små och stora ögonblick

De företag som särskiljer kundtjänst och kundupplevelse kommer att bli, och är – mer framgångsrika. Självklart ska en bra... Läs mer
Kee Bergman | 5 minuter
Hur du använder kraften av tillit för att öka försäljningen

Hur du använder kraften av tillit för att öka försäljningen

En grundsten i relationer till vänner, en käraste och affärer är byggd av…Tillit. Utan tillit är relationer en omöjlighet.... Läs mer
Tomas Öberg | 4 minuter
Varför ska jag göra affärer med DIG?

Varför ska jag göra affärer med DIG?

Man snubblar över sina ord för ett svar som oftast låter som en vandrande resa till ingenstans. Eller ännu värre, att svara med... Läs mer
Kristiaan van de Lest | 3 minuter
5 egenskaper som särskiljer toppsäljaren från den mediokre säljaren

5 egenskaper som särskiljer toppsäljaren från den mediokre säljaren

Toppsäljaren är alltid på språng och jobbar även när konkurrenterna sover eftersom toppsäljaren har myror i benen och inte kan... Läs mer
Kent Sahlgren | 2 minuter
Har företagare för mycket tid?

Har företagare för mycket tid?

Tid är den enda resurs som är lika fördelad mellan alla på jorden. Ändå verkar en del ha ont om den! Vad är det som gör att... Läs mer
Stefan Lindstrom | 1 minuter
Visste du att de flesta företag saknar säljplan?

Visste du att de flesta företag saknar säljplan?

För att få alla inom företaget att känna sig trygga i säljandet behövs en gemensamt förankrad säljprocess. Om du får ett nej,... Läs mer
Stefan Lindstrom | 2 minuter
Prisfrossa – en kostsam och vanlig åkomma

Prisfrossa – en kostsam och vanlig åkomma

Att visa på prissättningens potential är inte särskilt svårt – vi gör ett enkelt test: 1%  Ta omsättningen på... Läs mer
John Byrge | 3 minuter
Hur blir kunderna mindre otrogna?

Hur blir kunderna mindre otrogna?

Försäkringsbranschen åtnjuter generellt hög kundnöjdhet från sina kunder. Men är kundnöjdhet detsamma som att kunderna är... Läs mer
Johan Berg | 3 minuter
Undersökning visar: Lägg fokus på service och öka lönsamheten - 5 tips om hur

Undersökning visar: Lägg fokus på service och öka lönsamheten - 5 tips om hur

Vi har nog alla varit med om det någon gång; dåligt bemötande och service men även service av högsta klass. Båda varianter av... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter