Startsida

Försäljning

Försäljning är hjärtat i företaget. Det skapar intäkterna och med en bra säljstrategi, marknadsplan och duktiga säljare kan ett bolag gå hur långt som helst. Synen på försäljning verkar dock ha ändrats de senaste åren. Från att ha varit lite tabu och något som endast några få håller på med så verkar fler inse att alla har nytta av att kunna sälja sin idé, sin produkt, tjänst och framför allt sig själv. Det finns säljtekniker, säljargument, säljtips och retorik men de som säljer bäst tror på sin produkt, jobbar långsiktigt och agerar mer som en serviceperson än något annat. Företag och de människorna bakom köper först främst inte produkter de tycker om, de köper av människor de tycker om. Relationer är allt inom försäljning.

Nedan hittar du en rad artiklar med tips hur du ökar ditt företags försäljningssiffror.

5 egenskaper som särskiljer toppsäljaren från den mediokre säljaren

Toppsäljaren är alltid på språng och jobbar även när konkurrenterna sover eftersom toppsäljaren har myror i benen och inte kan... Läs mer
av Kent Sahlgren i Försäljning | 2 minuter

Har företagare för mycket tid?

Tid är den enda resurs som är lika fördelad mellan alla på jorden. Ändå verkar en del ha ont om den! Vad är det som gör att... Läs mer
av Stefan Lindstrom i Försäljning | 1 minuter

Visste du att de flesta företag saknar säljplan?

För att få alla inom företaget att känna sig trygga i säljandet behövs en gemensamt förankrad säljprocess. Om du får ett nej,... Läs mer
av Stefan Lindstrom i Försäljning | 2 minuter

Prisfrossa – en kostsam och vanlig åkomma

Att visa på prissättningens potential är inte särskilt svårt – vi gör ett enkelt test: 1%  Ta omsättningen på... Läs mer
av John Byrge i Försäljning | 3 minuter

Hur blir kunderna mindre otrogna?

Försäkringsbranschen åtnjuter generellt hög kundnöjdhet från sina kunder. Men är kundnöjdhet detsamma som att kunderna är... Läs mer
av Johan Berg i Försäljning | 4 minuter

Undersökning visar: Lägg fokus på service och öka lönsamheten - 5 tips om hur

Vi har nog alla varit med om det någon gång; dåligt bemötande och service men även service av högsta klass. Båda varianter av... Läs mer
av Redaktionen i Försäljning | 2 minuter

Hur du ökar dina priser (och marginaler) utan att orsaka ramaskri

Till att börja med så kan du kanske knappt ta in att personer faktiskt är beredda att betala dig för något. Så du tar minimalt... Läs mer
av Jesper Löfstrand i Försäljning | 4 minuter

Framtidens handel behöver arbeta agilt – 5 tips till dig med butik

Det är just nu tufft för många butiker och varje dag kommer nya uppgifter om butiker som gått i konkurs. Men det är också nu som... Läs mer
av Annica Bergman i Försäljning | 5 minuter

Prissättning - den mest förbisedda hävstången för en lönsam affär

Prissättning påverkar ditt företags vinst och tillväxt allra mest och det finns mängder med förbisedda tekniker för en bättre... Läs mer
av Felix Mörée i Försäljning | 4 minuter

Därför är kalla samtal en fördel för både dig och kunden

Att ringa kalla samtal tillhör ”finförsäljningen”. Det är tufft, men belöningen är stor. Det är genom denna typ av... Läs mer
av Timmi Jofur i Försäljning | 5 minuter

5 kraftfulla frågor att ställa för att få framgångsrika säljmöten

Först så måste du fråga dig själv. Vad vill jag få ut av det här mötet?Det är det som avgör utfallet av mötet. Om du vill... Läs mer
av Timmi Jofur i Försäljning | 3 minuter

Din presentation suger...

...kanske eller kanske inte. När kunder köper produkter och tjänster är det inte ovanligt att de utvärderar flera tänkbara... Läs mer

Gör kalla samtal varma

Vad menar vi egentligen när vi pratar om kalla samtal? Jag definierar kalla samtal som att jag ringer till någon som jag inte har... Läs mer
av Annelie Skistad i Försäljning | 2 minuter

Ett av de vanligaste säljmisstagen

"Du kan väl skicka en offert på det här!", säger kunden. Du tänker jippiee! Rusar till kontoret och säger att kunden är... Läs mer
4

Sluta hata försäljning!

Försäljning försörjer oss alla. Utan försäljning finns inga företag och heller inga jobb, ändå är det så många som avskyr... Läs mer
av Timmi Jofur i Försäljning | 4 minuter