Försäljning

Försäljning är hjärtat i företaget. Det skapar intäkterna och med en bra säljstrategi, marknadsplan och duktiga säljare kan ett bolag gå hur långt som helst. Synen på försäljning verkar dock ha ändrats de senaste åren. Från att ha varit lite tabu och något som endast några få håller på med så verkar fler inse att alla har nytta av att kunna sälja sin idé, sin produkt, tjänst och framför allt sig själv. Det finns säljtekniker, säljargument, säljtips och retorik men de som säljer bäst tror på sin produkt, jobbar långsiktigt och agerar mer som en serviceperson än något annat. Företag och de människorna bakom köper först främst inte produkter de tycker om, de köper av människor de tycker om. Relationer är allt inom försäljning.

Nedan hittar du en rad artiklar med tips hur du ökar ditt företags försäljningssiffror.

Compact mode helps you find stories faster

Förbättra kundupplevelsen med små och stora ögonblick

Förbättra kundupplevelsen med små och stora ögonblick

De företag som särskiljer kundtjänst och kundupplevelse kommer att bli, och är – mer framgångsrika. Självklart ska en bra... Läs mer
Kee Bergman | 5 minuter
Hur du använder kraften av tillit för att öka försäljningen

Hur du använder kraften av tillit för att öka försäljningen

En grundsten i relationer till vänner, en käraste och affärer är byggd av…Tillit. Utan tillit är relationer en omöjlighet.... Läs mer
Tomas Öberg | 4 minuter
Varför ska jag göra affärer med DIG?

Varför ska jag göra affärer med DIG?

Man snubblar över sina ord för ett svar som oftast låter som en vandrande resa till ingenstans. Eller ännu värre, att svara med... Läs mer
Kristiaan van de Lest | 3 minuter
5 egenskaper som särskiljer toppsäljaren från den mediokre säljaren

5 egenskaper som särskiljer toppsäljaren från den mediokre säljaren

Toppsäljaren är alltid på språng och jobbar även när konkurrenterna sover eftersom toppsäljaren har myror i benen och inte kan... Läs mer
Kent Sahlgren | 2 minuter
Har företagare för mycket tid?

Har företagare för mycket tid?

Tid är den enda resurs som är lika fördelad mellan alla på jorden. Ändå verkar en del ha ont om den! Vad är det som gör att... Läs mer
Stefan Lindstrom | 1 minuter
Visste du att de flesta företag saknar säljplan?

Visste du att de flesta företag saknar säljplan?

För att få alla inom företaget att känna sig trygga i säljandet behövs en gemensamt förankrad säljprocess. Om du får ett nej,... Läs mer
Stefan Lindstrom | 2 minuter
Prisfrossa – en kostsam och vanlig åkomma

Prisfrossa – en kostsam och vanlig åkomma

Att visa på prissättningens potential är inte särskilt svårt – vi gör ett enkelt test: 1%  Ta omsättningen på... Läs mer
John Byrge | 3 minuter
Hur blir kunderna mindre otrogna?

Hur blir kunderna mindre otrogna?

Försäkringsbranschen åtnjuter generellt hög kundnöjdhet från sina kunder. Men är kundnöjdhet detsamma som att kunderna är... Läs mer
Johan Berg | 4 minuter
Undersökning visar: Lägg fokus på service och öka lönsamheten - 5 tips om hur

Undersökning visar: Lägg fokus på service och öka lönsamheten - 5 tips om hur

Vi har nog alla varit med om det någon gång; dåligt bemötande och service men även service av högsta klass. Båda varianter av... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Hur du ökar dina priser (och marginaler) utan att orsaka ramaskri

Hur du ökar dina priser (och marginaler) utan att orsaka ramaskri

Till att börja med så kan du kanske knappt ta in att personer faktiskt är beredda att betala dig för något. Så du tar minimalt... Läs mer
Jesper Löfstrand | 4 minuter
Framtidens handel behöver arbeta agilt – 5 tips till dig med butik

Framtidens handel behöver arbeta agilt – 5 tips till dig med butik

Det är just nu tufft för många butiker och varje dag kommer nya uppgifter om butiker som gått i konkurs. Men det är också nu som... Läs mer
Annica Bergman | 5 minuter
Prissättning - den mest förbisedda hävstången för en lönsam affär

Prissättning - den mest förbisedda hävstången för en lönsam affär

Prissättning påverkar ditt företags vinst och tillväxt allra mest och det finns mängder med förbisedda tekniker för en bättre... Läs mer
Felix Mörée | 4 minuter
Därför är kalla samtal en fördel för både dig och kunden

Därför är kalla samtal en fördel för både dig och kunden

Att ringa kalla samtal tillhör ”finförsäljningen”. Det är tufft, men belöningen är stor. Det är genom denna typ av... Läs mer
Timmi Jofur | 5 minuter
5 kraftfulla frågor att ställa för att få framgångsrika säljmöten

5 kraftfulla frågor att ställa för att få framgångsrika säljmöten

Först så måste du fråga dig själv. Vad vill jag få ut av det här mötet?Det är det som avgör utfallet av mötet. Om du vill... Läs mer
Timmi Jofur | 3 minuter
Din presentation suger...

Din presentation suger...

...kanske eller kanske inte. När kunder köper produkter och tjänster är det inte ovanligt att de utvärderar flera tänkbara... Läs mer
Magnus H Johansson | 5 minuter