GÖR DET VIKTIGASTE FÖRST, INTE SEN
Det absolut viktigaste man ska göra innan man startar upp ett nytt företag eller vill utveckla ett bättre kunderbjudande eller en helt ny tjänst, särskilt om kapitalet är en begränsad faktor, är att noggrant undersöka vem är målgruppen och hur ser den tilltänkta målgruppens situation, behov och önskemål ut idag och framöver?
Har ni frågat era tilltänkta kunder om de skulle vilja köpa denna vara eller tjänst och hur fungerar branschen idag och vilka konkurrenter eller andra lösningar finns det?
Att skapa ett företag som man personligen brinner för eller tror, borde kunna funka på dagens marknad, är lika med att spela Roulette. Har man inga eller få kunder, så har man ingen verksamhet och snart inget företag kvar heller.
HUR UNIKT ÄR ERT KUNDERBJUDANDE IDAG?
Lista de mest unika eller värdeskapande faktorerna med ert kunderbjudande idag, utifrån ett kund och konkurrentperspektiv?
Unikt kundvärde 1:
Unikt kundvärde 2:
Unikt kundvärde 3:
Övriga fördelar med ert kunderbjudande?
Vem är idag "Best Practice" inom er bransch och varför? Hur ser deras kunderbjudande ut och hur skiljer det sig från ert?
OM TJÄNSTEFIERING
Tjänstefiering innebär kort att man lämnar produktlogiken och anpassar kunderbjudandet efter den nya tjänstelogiken, där ett värde skapas först när kunden nyttjar en leverans av en köpt tjänst eller vara. Man utgår här från den goda kundresan, kundens vardagsproblem och kundens egen värdeskapande process.
Se mer om "Därför" Tjänstefiering inom kort i min kommande artikel: Produktlogiken / Tjänstelogiken? Vilken kundlogik tillämpar ni idag och varför?
UNDVIK ATT GÖRA MINA FEL
Jag har själv gjort denna resa och utvecklat en digital tjänst som jag var övertygad om att marknaden behövde, sen vid en lansering så hände ingenting. Jag började nu först att undersöka kundbehovet och fick då till svar att vi har nog med att hantera det operativa idag och det finns inget krav från någon, att vi måste använda ett sådant här verktyg, men det ser jättebra ut. Detta verktyg är tillsvidare att anse som en "sunk cost" för mig.
MITT TIPS
Till befintliga företag. Är er hemsida verkligen enkel, tydlig och bra? Besvarar den verkligen lösningen på kundens vardagsproblem?
Till dig som är på gång med att starta ett företag är att skriva säljbrevet först, om så med papper och penna.
Skapa sen en snygg hemsida med detta säljbrev som underlag och testa erbjudandet skarpt och utvärdera det tillsammans med kunden.
Det finns idag flera olika webbhotell som till en låg kostnad kan erbjuda branschanpassade mallar för att skapa en snygg hemsida där man kan labba med kunderbjudandet och testa mot målgruppen innan man börjar utveckla en produkt eller köpa in varor som riskerar att bli just ett "varulager".
AVSLUTNINGSVIS: "SÄLJ" FÖRST UTVECKLA SEN
Mitt råd till dig/er är att inte utveckla först och sälja sen, utan att "sälj" först i en dialog med kunden och utveckla erbjudandet eller tjänsten sen, om det visar sig att det kan finnas en efterfrågan på detta erbjudande från dig/er.
Se mer information om mig, genom att klicka på min profil överst på sidan.
Hälsningar! Peter Palm