GÖR DET VIKTIGASTE FÖRST , INTE SEN
Det absolut viktigaste man ska göra innan man startar upp ett nytt företag eller vill utveckla en bättre eller en helt ny tjänst, särskilt om kapitalet är en begränsad faktor, är att noggrant undersöka vem är målgruppen och hur ser den tilltänkta målgruppens situation, behov och önskemål ut idag och framöver?
Har ni frågat era tilltänkta kunder om de skulle vilja köpa denna vara eller tjänst och hur fungerar branschen idag och vilka konkurrenter eller andra lösningar finns det?
Att skapa ett företag som man personligen brinner för eller tror, borde kunna funka på dagens marknad, är lika med att spela Roulette. Har man inga eller få kunder, så har man ingen verksamhet och snart inget företag kvar heller.
HUR UNIKT ÄR ERT KUNDERBJUDANDE IDAG?
Lista de fem mest unika eller värdeskapande faktorerna med ert kunderbjudande idag, utifrån ett kund och konkurrentperspektiv?
Kundvärde 1:
Kundvärde 2:
Kundvärde 3:
Kundvärde 4:
Kundvärde 5:
UNDVIK ATT GÖRA MINA FEL
Jag har själv gjort denna resa och utvecklat en digital tjänst som jag var övertygad om att marknaden behövde, sen vid en lansering så hände ingenting. Jag började nu först att undersöka kundbehovet och fick då till svar att vi har nog med att hantera det operativa idag och det finns inget krav från någon, att vi måste använda detta verktyg, men det ser jättebra ut.
MITT TIPS
Till dig som är på gång med att starta ett företag är att skriva säljbrevet först, om så med papper och penna.
Skapa en snygg hemsida med ert erbjudande och testa
Det finns idag flera olika webbhotell som till en låg kostnad kan erbjuda branschanpassade mallar för att skapa en snygg hemsida där man kan labba med kunderbjudandet och testa mot målgruppen innan man börjar utveckla en produkt eller köpa in varor som riskerar att bli just ett "varulager".
AVSLUTNINGSVIS: "SÄLJ" FÖRST UTVECKLA SEN
Mitt råd till dig/er är att inte utveckla först och sälja sen, utan att "sälj" först i en dialog med kunden och utveckla erbjudandet eller tjänsten sen, om det visar sig att det kan finnas en efterfrågan på detta erbjudande från dig/er.