En fråga jag får ofta är: "Hur får man kunden att fatta beslut?"

Inom enklare typer av försäljning eller B2C-försäljning används ju ofta kampanjer till ett visst datum. Men inom tjänster eller komplex försäljning är det mindre vanligt.

En del använder offerttiden som ”pressverktyg”. Det knepet är ganska genomskinligt! Vad finns det för skäl till att det inte går att förlänga den? Om du skall använda det, se till att det finns ett riktigt och sant skäl till att villkoren förändras när tiden går ut.

Det är dock fortfarande möjligt att använda tiden som verktyg. Fråga NÄR kunden vill börja få det som din tjänst/lösning hjälper dem med. Till exempel: 

  • När vill de börja spara pengar?
  • När vill de börja få en enklare process?
  • När vill de börja effektivisera?

Naturligtvis anpassar du frågan till vad det nu är för värde din tjänst eller produkt skapar.  

Lycka till!

Se även: Hur du skriver en offert som ger resultat

Missa inte: Så agerar du om kunden inte svarar på offerten


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.