Marknadsföring

Kvinna planerar sin marknadsstrategi och varumärkesbyggande med hjälp av laptop och anteckningsblock

Vad är marknadsföring?

Marknadsföring betyder att göra insatser som främjar försäljningen av företagets produkter och tjänster. Det kan innebära reklam i tidningar och TV, skriva artiklar, blogginlägg, skicka ut erbjudanden via post, gå på mässor, ja egentligen allt som lyfter fram företagets varumärke och dess innehåll så att fler uppmärksamma det.

Reklam, som många säkert tänker på i samband med marknadsföring, kommer från latin och betyder att ropa igen och igen. Och det är bra att ha med sig - för det krävs att man sprider sitt budskap om och om igen om marknadsföringen ska fungera. Så bokför du reklam och sponsring.

Marknadsföring och att skaffa nya kunder är enligt flera undersökningar vi gjort genom åren det som flest småföretagare anser som en av de största utmaningarna med att starta och driva företag.

Här har vi samlat artiklar och tips av experter om hur du når nya marknader, skriver säljande texter, bygger varumärket starkare, använder gerillamarknadsföring, direktmarknadsföring, nativeannonsering och till och med ordnar gratis marknadsföring till ditt företag. Du kan läsa mer specifikt om marknadsföring i sociala medier och internetmarknadsföring. Din affärsplan är också en viktig nyckel i din marknadsföring och extra viktig är din marknadsplan.

Se även: 7 sätt att skapa en marknadsföringskampanj med små medel

Och: Marknadsföringsmixen: Fungerar 4P-metoden inom digital marknadsföring?

Checklista för framgångsrik marknadsföring

1. Vad vill du uppnå?
Hitta det som skiljer dig från konkurrenterna. Vilken bild vill du att dina kunder ska ha av dig och ditt företag? Här gäller det att vara konkret: ”Jag ska ha damklädesbutiken med det största provrummet”. Det handlar också om hur du ska få igen pengarna som du satsar. När du sätter upp mål är det viktigt att de är specifika och mätbara: ”Jag ska sälja 200 gummistövlar på två veckor”. Vad vill du att kunderna ska få för information i din reklam. Vad vill du att de ska tycka och till sist, vad vill du att de ska göra?

2. Vilka ska du påverka?
När du funderar på din målgrupp är det bra om du ser en människa framför dig. Tänk dig Gerda i Hultsfred, det är mycket bättre än ”kvinnor över 40 år i små samhällen”. Du måste försöka förstå hur den här människan tänker för att kunna påverka henne i din reklam.

3. Vad är ditt ämne?
Vad är det du egentligen vill säga i din marknadsföring? Grundregeln är: en sak i taget! Varje tillkommande argument tar kraft från det föregående.

4. Vad händer runt om?
Vad händer i världen och i samhället där du finns? Vad pratar folk om? Bor du i Skellefteå under älgjakten vet du vad som rör sig i mångas huvuden under den tiden. Om du kan knyta an till det i ditt budskap så kan du utnyttja en port in till folks medvetande som redan är öppen. I Skellefteå kan du sälja allt från frysboxar och kameror till vispgrädde med anknytning till älgjakten om det sker under rätt period.

5. Var ska du informera?
När du ser din målgrupp framför dig, om du vet att det är Gerda i Hultsfred du vill nå, så vet du oftast också hur du ska nå henne. Det blir mycket enklare att välja rätt om du har gjort ett bra jobb med att bestämma vem du vill nå.

6. Hur ska du informera?
Här handlar det om vilken ton du använder. Hur vill du uppfattas? Det måste vara samma känsla i annonser, broschyrer och på Internet som i att träffa dig personligen.

7. Vem ska informera?
Kan någon annan, till exempel någon av dina kunder, säga vad du vill ha sagt? En kommentar från någon utomstående har större trovärdighet.

8. Vad uppnådde du?
Följ upp dina aktiviteter. Har du till exempel varit på en mässa och sålt dina produkter är det absolut minsta du bör göra att lista fem saker som var riktigt bra och fem saker som du kan förbättra. Det handlar om att lära sig och bli bättre hela tiden.

Källa: Gunilla Bergh, marknadsföringsexpert med lång erfarenhet från reklamvärlden. Texten är hämtad ur Tillväxtverkets "Marknadsföring för nyföretagare".

Compact mode helps you find stories faster

Marknadsföringsteam arbetar och planerar marknadsföringskampanjer

De 25 hetaste digitala marknadsföringstrenderna för 2025

Google listar trender inom digital marknadsföring i deras blogg som du bör ha koll på.Marknadsföringsmixmodeller (MMMs) gör... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Ung man driver företag och skriver anbud till kund

6 steg hur du skriver en sylvass anbudsförfrågan

När kunder köper produkter och tjänster är det inte ovanligt att de utvärderar flera tänkbara leverantörer. Vem har störst... Läs mer
Magnus H Johansson | 4 minuter
Fem explosiva marknadsföringstaktiker för 2025

Fem explosiva marknadsföringstaktiker för 2025

Här är fem kraftfulla taktiker som hjälper dig ligga steget före och nå din målgrupp effektivare än någonsin.Organisk... Läs mer
Johan Cask | 3 minuter
Black friday står skrivet på en skylt bakom ett bortrivet papper

23 Black Friday marknadsföringstips

1. Tidsbegränsade erbjudandenErbjud rabatter eller specialerbjudanden som bara gäller under en viss tid, t.ex. varje timme eller dag.... Läs mer
Redaktionen | 3 minuter
Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Svensk e-handel växer men utländska aktörer tar allt större del av marknaden

Trots att den genomsnittliga köpesumman per konsument ligger kvar på drygt 1 900 kronor, har andelen konsumenter som e-handlar ökat... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Öka tillväxten med annonsering på individnivå [Webinar]

Öka tillväxten med annonsering på individnivå [Webinar]

För dig som regelbundet läser intressanta artiklar på Företagande bjuder vi på Sid nu in till ett webinar den 29:e januari. Detta... Läs mer
Rikard Jonsson | 2 minuter
Affärsman skakar hand med kund efter beslut om att inleda ett samarbete

Hur du får kunden att fatta beslut

En fråga jag får ofta är: "Hur får man kunden att fatta beslut?"Inom enklare typer av försäljning eller B2C-försäljning... Läs mer
Magnus H Johansson | 1 minuter
Äldre man i sin verkstad ringer kund efter skickad offert

Kunden svarar inte på offerten - så agerar du

”De vill nog inte köpa!””De har nog valt någon annan!"”Tänk om kunden tycker att jag är påstridig!”Osäkerhet kan leda... Läs mer
Magnus H Johansson | 1 minuter
Reklamfilmerna Bear, The Force och The man your man could smell like.

10 bästa reklamfilmerna någonsin

Bra reklamfilmer väcker känslor och är minnesvärda. Många kommer säkert ihåg Budweisers "Wassup", en hälsningsfras som runt... Läs mer
Redaktionen | 4 minuter
Jason vid en stuga i skogen under fredagen den 13:e

Omvandla rädsla till vinst: Är fredag den 13:e verkligen en otursdag?

För de vidskepliga anses fredagen den 13:e vara en dag av olycka. Idag, den 13:e september 2024, infaller en fredag. Den nästa och... Läs mer
Redaktionen | 4 minuter
Hemligheten med affärsmässiga relationer

Hemligheten med affärsmässiga relationer

Just nu befinner jag mig i en fas när människor runt mig omedvetet gör klumpiga saker – vilket får folk att vända ryggen till.... Läs mer
Kvinna planerar sin e-butik med hjälp av AI-teknik

5 AI trender att ha koll på inom E-handeln 2024

Inom e-handeln fortsätter artificiell intelligens (AI) att revolutionera hur företag och konsumenter interagerar. Med framsteg som... Läs mer
Jacob Bartoletti | 6 minuter
Förbered din e-handel för lanseringen av Googles AI-svar i Sverige

Förbered din e-handel för lanseringen av Googles AI-svar i Sverige

Så påverkas sökresultaten av Googles AI-svarGoogles AI-svar (AI Overviews) representerar en ny era för sökmotorer, där... Läs mer
Hektor Jeppesen | 3 minuter
Copywriting boken V.I.N.S.T - Skriv så här så vill dina kunder köpa

Skriv med dina öron och sälj mer

Vad är det som gör att vissa säljtexter får folk att plocka upp plånboken medan andra texter ignoreras helt? Häng med nu... Läs mer
Krister Maxe | 3 minuter
3 GDPR-tips till dig som driver en e-handel

3 GDPR-tips till dig som driver en e-handel

GDPR-Hjälpen listar tre tips för dig som driver en e-handel:Det är inte hemsideleverantören som ser till att din e-handel är... Läs mer
Charlotte Goodman | 2 minuter