Marknadsföring

Marknadsföring i tidning för att nå nya kunder

Marknadsföring och att skaffa nya kunder är enligt en undersökning vi gjorde för några år sedan det som flest småföretagare ansåg som den största utmaningen. Här har vi samlat artiklar och tips av experter om hur du når nya marknader, skriver säljande texter, bygger varumärket starkare, skriver en marknadsplan, använder gerillamarknadsföring, m.m. Hittar du inte det du söker kan du ställa din fråga i forumet.

Missa inte att registrera dig som medlem och presentera ditt företag och länka till din hemsida. Det är helt gratis!

Fler guider specifikt om strategier på internet

Checklista för framgångsrik marknadsföring

1. Vad vill du uppnå?
Hitta det som skiljer dig från konkurrenterna. Vilken bild vill du att dina kunder ska ha av dig och ditt företag? Här gäller det att vara konkret: ”Jag ska ha damklädesbutiken med det största provrummet”. Det handlar också om hur du ska få igen pengarna som du satsar. När du sätter upp mål är det viktigt att de är specifika och mätbara: ”Jag ska sälja 200 gummistövlar på två veckor”. Vad vill du att kunderna ska få för information i din reklam. Vad vill du att de ska tycka och till sist, vad vill du att de ska göra?

2. Vilka ska du påverka?
När du funderar på din målgrupp är det bra om du ser en människa framför dig. Tänk dig Gerda i Hultsfred, det är mycket bättre än ”kvinnor över 40 år i små samhällen”. Du måste försöka förstå hur den här människan tänker för att kunna påverka henne i din reklam.

3. Vad är ditt ämne?
Vad är det du egentligen vill säga i din marknadsföring? Grundregeln är: en sak i taget! Varje tillkommande argument tar kraft från det föregående.

4. Vad händer runt om?
Vad händer i världen och i samhället där du finns? Vad pratar folk om? Bor du i Skellefteå under älgjakten vet du vad som rör sig i mångas huvuden under den tiden. Om du kan knyta an till det i ditt budskap så kan du utnyttja en port in till folks medvetande som redan är öppen. I Skellefteå kan du sälja allt från frysboxar och kameror till vispgrädde med anknytning till älgjakten om det sker under rätt period.

5. Var ska du informera?
När du ser din målgrupp framför dig, om du vet att det är Gerda i Hultsfred du vill nå, så vet du oftast också hur du ska nå henne. Det blir mycket enklare att välja rätt om du har gjort ett bra jobb med att bestämma vem du vill nå.

6. Hur ska du informera?
Här handlar det om vilken ton du använder. Hur vill du uppfattas? Det måste vara samma känsla i annonser, broschyrer och på Internet som i att träffa dig personligen.

7. Vem ska informera?
Kan någon annan, till exempel någon av dina kunder, säga vad du vill ha sagt? En kommentar från någon utomstående har större trovärdighet.

8. Vad uppnådde du?
Följ upp dina aktiviteter. Har du till exempel varit på en mässa och sålt dina produkter är det absolut minsta du bör göra att lista fem saker som var riktigt bra och fem saker som du kan förbättra. Det handlar om att lära sig och bli bättre hela tiden.

Källa: Gunilla Bergh, marknadsföringsexpert med lång erfarenhet från reklamvärlden. Texten är hämtad ur Tillväxtverkets "Marknadsföring för nyföretagare".

Compact mode helps you find stories faster

Birk Angermann, chef för Shopify, står på en scen och håller tal

Dags att ta ett helhetsgrepp om e-handeln

En vd, eller person i annan ledande befattning, har som vi vet inte som uppgift att detaljstyra saker i en verksamhet. Det behövs... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Man sitter och beställer från e-butik på internet.

Här är e-handelsbranscherna som växer mest just nu

Trots e-handelns stora tillväxt under 2020 steg den ytterligare under fjolåret. Med hjälp av statistik från UC har Svea... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Objektivt tänkande och kundundersökningar – ett vapen i kriget om kunden

Objektivt tänkande och kundundersökningar – ett vapen i kriget om kunden

Uppmärksamhetsvärde behöver inte ge försäljning”Vi måste sticka ut, det behöver vara mer spännande…vi behöver vara... Läs mer
Kee Bergman | 5 minuter
Hur viktigt är Storytelling för företagets marknadsföring?

Hur viktigt är Storytelling för företagets marknadsföring?

Världen förändras löpande och dina kunder överbelastas med information som alltmer har flyttat över till internet, sms och andra... Läs mer
Kee Bergman | 5 minuter
Förbättra kundupplevelsen med små och stora ögonblick

Förbättra kundupplevelsen med små och stora ögonblick

De företag som särskiljer kundtjänst och kundupplevelse kommer att bli, och är – mer framgångsrika. Självklart ska en bra... Läs mer
Kee Bergman | 5 minuter
Här är Sveriges bästa e-handelskommuner

Här är Sveriges bästa e-handelskommuner

Svea släpper nu sin årliga kartläggning Sveriges bästa e-handelskommuner, där listan toppas av Solna. I kommunen startades i... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Innehållsmarknadsföring – en av armarna från marknadsstrategin

Innehållsmarknadsföring – en av armarna från marknadsstrategin

Majoriteten av små svenska företag har inte en marknadsstrategi som fungerar – mycket beror på att den antingen är obefintlig... Läs mer
Redaktionen | 6 minuter
Maxa din business med lojalitetsmarknadsföring - Det handlar om CRR

Maxa din business med lojalitetsmarknadsföring - Det handlar om CRR

Ett av de bästa sätten att skapa tillväxt med e-handel är lojalitetsmarknadsföring som är ett sätt att marknadsföra och... Läs mer
Kee Bergman | 6 minuter
Planetens jordkvalitet anses av många vara det största hotet mot vår överlevnad.

Hållbarhetsredovisning – trist eller lönsamt?

Vissa större företag behöver enligt lag upprätta en hållbarhetsrapport, men detta kan även gynna mindre företag som vill visa... Läs mer
Kee Bergman | 3 minuter
Sponsrat juniorfotbollslag

Den ultimata guiden till företagssponsring: hur du kan använda den och hur den kan påverka ditt företag

Företagssponsring är en av de vanligaste formerna av sponsring i Sverige och används som en marknadsföringsmetod för att utveckla... Läs mer
Redaktionen | 8 minuter
Vilket syfte fyller SEO för företag?

Vilket syfte fyller SEO för företag?

När du läser artiklar som förklarar vad SEO är och hur det fungerar har du tveklöst sett sida efter sida som betonar hur viktigt... Läs mer
Abbe El-Madhoun | 7 minuter
Influencer marknadsföring – vass vinnare till låg kostnad

Influencer marknadsföring – vass vinnare till låg kostnad

En solfjäder av möjligheterDet finns en solfjäder av möjligheter för marknadsföring på nätet och du behöver koordinera dessa... Läs mer
Redaktionen | 6 minuter
10 vassa tips hur du säljer mer i din webbutik

10 vassa tips hur du säljer mer i din webbutik

Online är vi alla lika stora!Ett enmansföretag kan dra in miljoner genom en gedigen och väl utvecklad profilering som exakt... Läs mer
Redaktionen | 8 minuter
Enkla sätt att öka din konvertering för att få fler köp och leads

Enkla sätt att öka din konvertering för att få fler köp och leads

Om du har o% konvertering spelar det ingen roll om du har 100 besökare eller en miljon. Du kan annonsera för tio miljoner utan att... Läs mer
Tomas Öberg | 7 minuter
Öde mässa i St. Petersburg hösten 2020, som en följd av corona pandemin. Foto: Shutterstock

Onlinemässor skapar affärer för fristående handel och varumärken

Onlinemässan Lift Days – inriktad på mindre och oberoende aktörer inom detaljhandel – har redan genomförts tre gånger under... Läs mer
Redaktionen | 3 minuter