Internetmarknadsföring

Internetmarknadsföring handlar om marknadsföring med fokus på internet.

Utvecklingen på internet sker med rasande fart och fler användare som söker och handlar på nätet tillkommer dagligen. Att marknadsföra sitt företag och nå en del av dessa besökare bör nästan ses som ett måste för de allra flesta företag. Att skaffa en hemsida är ett smart första steg men att sedan hänga med på alla trender och nya ord och fraser kan vara svårare. Ord som sökmotormarknadsföring, SEO, e-postmarknadsföring, Adwords, affiliate, Google Analytics, ja listan kan göras lång och det som igår var inne och trendigt kan imorgon vara helt dött. Här försöker vi underlätta för dig som småföretagare att komma igång med marknadsföringen och närvaron på internet.

Här fokuserar vi mer på sociala medier marknadsföring.

Först några tips från vår expert Krister Maxe.

Marknadsföring på nätet i 3 enkla steg

Webbmarknadsföring kan sammanfattas så härTänk om allt du lärt dig om Internetmarknadsföring är helt fel? Jo, jag vet. Det är en provokativ fråga.
Men häng med nu för du ska få se hur de som skaffar mycket kunder (och tjänar mycket pengar) arbetar med internetmarknadsföring.

Och om du börjar följa de tre stegen som beskrivs nedan kommer du att bli mer framgångsrik.

De flesta har dock fått det mesta om bakfoten när det gäller internetmarknadsföring. De fokuserar på helt fel saker, vilket du kommer att märka inom några sekunder. Låt oss börja med att ta en titt på de tre stegen för framgångsrik internetmarknadsföring.

De tre stegen är:

1. Hitta rätt kunder.

2. Driv dem till din webbplats.

3. Få dem att köpa.

Enkelt. Pinsamt enkelt. Eller hur? Men det är inte vad de flesta företag gör. De flesta gör helt tvärt om. De fokuserar först på att skapa en designmässigt snygg sajt. De oroar sig för att deras logo har fel färg eller inte är tillräckligt stor, vilket innebär att de lägger ner alldeles för mycket tid och energi på något som bara de själva är intresserade av. Och det här är bara två exempel på saker som de flesta gör fel. Det finns många andra saker också naturligtvis. Sedan blir de frustrerade över att ingen besöker deras sajt vilket i slutändan innebär att det inte blir någon försäljning. Inga intäkter. Bara sömnlösa nätter.

Steg 1 – hitta rätt kunder

De som är framgångsrika på Internet funderar mycket lite på ovanstående. De funderar inte på själva sajten överhuvudtaget till att börja med. De letar efter rätt marknad först, med andra ord så letar de efter ”rätt kunder”. Deras första steg är att klicka in på Google Keyword Tool. Och kika på sökord som avslöjar hur stor en viss marknad är. Finns de på Internet? Kan de nå dem? Och kan de nå dem utan att det blir ett stort hål i plånboken? 
Om svaret på dessa frågor är ja så bygger de en sajt där innehållet är intressant för de potentiella kunderna.

Steg 2 – locka de potentiella kunderna till din sajt

Sedan börjar de driva trafik till sajten via Google Adwords och liknande tjänster. Och de ser till att de skaffar de potentiella kundernas kontaktinformation (namn och e-post) så att de sedan kan kontakta dem med förmånliga erbjudanden, tips och annat. Med andra ord: Bli kompis med de som är intresserade av vad du har att sälja först och sälj sedan. Ett stort misstag de som inte lyckas på internet är att de driver trafik till sin webbplats men bryr sig inte om att fånga upp besökarnas e-post, vilket innebär att de kastar bort över 90 % av sin marknadsbudget.

Steg 3 – dags att sälja

När du har gjort de två första stegen så är det dags att börja sälja. Detta innebär två saker. Du måste skriva om dina produkter och tjänster på ett sätt som får dina kunder intresserade och sugna på det du erbjuder. Och du måste vara bra på att skapa oemotståndliga erbjudanden. Du måste även använda bra produktbilder och göra det enkelt för dina potentiella kunder att köpa.

För att göra det enkelt för dina kunder att köpa är det en bra idé att ge dem flera betalningsmöjligheter. En del vill betala via faktura, medans andra är bekväma med att plocka fram kreditkortet. Vad du väljer beror till viss del på vad du säljer. Om du till exempel säljer musik eller informationsprodukter som går att ladda ner direkt är det naturligtvis bäst att ta betalt via PayPal eller med kreditkort. Säljer du böcker, möbler, gymutrustning eller andra produkter funkar det bra med fakturor eller postförskott. Swish är också något som fungerar bra idag där kunden enkelt kan betala med sin mobiltelefon.

Följ de här tre stegen så kommer du att tjäna mer pengar snabbare och enklare.

Nedan har du fler artiklar och tips för att göra framsteg.

Compact mode helps you find stories faster

Marknadsföringsteam arbetar och planerar marknadsföringskampanjer

De 25 hetaste digitala marknadsföringstrenderna för 2025

Google listar trender inom digital marknadsföring i deras blogg som du bör ha koll på.Marknadsföringsmixmodeller (MMMs) gör... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Black friday står skrivet på en skylt bakom ett bortrivet papper

23 Black Friday marknadsföringstips

1. Tidsbegränsade erbjudandenErbjud rabatter eller specialerbjudanden som bara gäller under en viss tid, t.ex. varje timme eller dag.... Läs mer
Redaktionen | 3 minuter
Förbered din e-handel för lanseringen av Googles AI-svar i Sverige

Förbered din e-handel för lanseringen av Googles AI-svar i Sverige

Så påverkas sökresultaten av Googles AI-svarGoogles AI-svar (AI Overviews) representerar en ny era för sökmotorer, där... Läs mer
Hektor Jeppesen | 3 minuter
Två personer skapar en sajt som seo-anpassad och fungerar både i desktop och i mobilen.

Hur viktigt är det att ha en bra hemsida för SEO?

InledningSEO handlar i stort om att ranka först på de viktigaste sökorden.Då alla som jobbar med SEO vet hur man gör H1or och meta... Läs mer
Nils Fridlund | 5 minuter
Pernilla Jungåker i intervju om personlig integritet på internet och om tredjepartscookies.

Integritetsfrågor får marknadsförare att leta efter alternativ till cookies

En stor förändring som förväntas komma är att tredjepartscookies fasas ut helt och hållet och ersättas med "integritetsbevarande... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
En dator och laptop används för att göra en marknadsföringsstrategi och plan för innehållsmarknadsföring.

Innehållsmarknadsföring – Ett värdeskapande verktyg i marknadsstrategin

Majoriteten av små svenska företag har inte en marknadsstrategi som fungerar – mycket beror på att den antingen är obefintlig... Läs mer
Redaktionen | 6 minuter
Vilket syfte fyller SEO för företag?

Vilket syfte fyller SEO för företag?

När du läser artiklar som förklarar vad SEO är och hur det fungerar har du tveklöst sett sida efter sida som betonar hur viktigt... Läs mer
Abbe El-Madhoun | 7 minuter
Videoklipp spelas in som ska sändas på Youtube där en influencer samtidigt marknadsför ett företags produkt.

Influencer marknadsföring – vass vinnare till låg kostnad?

En solfjäder av möjligheterDet finns en solfjäder av möjligheter för marknadsföring på nätet och du behöver koordinera dessa... Läs mer
Redaktionen | 6 minuter
Hur du kan sökoptimera en blogg 2022 för att få nya kunder

Hur du kan sökoptimera en blogg 2022 för att få nya kunder

Du ska bry dig eftersom 97% av alla svenskar använder Google. 61% ”Googlar” dagligen. Enligt svenskarna och internet. Vilket... Läs mer
Tomas Öberg | 10 minuter
3 tips som får folk att öppna plånboken och köpa det du erbjuder

3 tips som får folk att öppna plånboken och köpa det du erbjuder

1. Ge dem skäl att köpa nu istället för senare (vilket betyder aldrig)2. Förklara konsekvenserna av att inte köpa nu3. Skapa ett... Läs mer
Krister Maxe | 5 minuter
Fyra saker för att få fler besökare till hemsidan

Fyra saker för att få fler besökare till hemsidan

SEO (sökmotoroptimering) handlar om att genomföra aktiviteter som gör att du hamnar högt upp i sökmotorers resultat. Det finns... Läs mer
Marcus Andersson | 3 minuter
En kund öppnar ett nyhetsbrev och planerar att köpa en produkt av företaget.

Checklista för ett lönsamt nyhetsbrev – 9 steg du inte får missa

1. Målet med ditt nyhetsbrevInnan du kör igång och skapar innehållet i ditt nyhetsbrev så bör du sätt upp mål för vad du vill... Läs mer
Krister Maxe | 9 minuter
Så skriver du bra rubriker som fångar läsaren och Googles uppmärksamhet

Så skriver du bra rubriker som fångar läsaren och Googles uppmärksamhet

Konsten att skriva bra rubriker som inte bara väcker intresse utan också får förtur bland sökresultaten på Google har aldrig... Läs mer
Topdog | 3 minuter
En tratt som symboliserar Konverteringsoptimering från lead till betalande kund.

5 sätt att öka konverteringsgraden på din hemsida

I den konkurrenskraftiga digitala världen bygger din framgång på hur effektiv din e-handel är på att omvandla besökare till... Läs mer
Jonatan Johansson | 11 minuter
En entreprenör planerar hur han ska öka trafiken med hjälp av hacker-knep.

Growth hackerns 20 bästa tips hur du ökar trafiken

Vem vill inte öka trafiken med 1000% till en kostnad av några hundralappar?Har du någon genväg för att skapa tillväxt i ditt... Läs mer
Jorge Castro | 13 minuter