Arbetsmiljö
Ett företags arbetsmiljö innefattar allt som medarbetarna kommer i kontakt med och som påverkar individen på något sätt. Det kan vara fysiska tillstånd som luft, ljus och ljud, temperatur eller arbetsplatsens maskiner, verktyg, kontorsmöbler. Men det kan också vara relaterat till faktorer som arbetsprocesser och företagets rutiner.
Dåliga arbetsmiljöer brukar bland annat associeras med dålig luft och ventilation, höga ljud och buller, kontakt med kemikalier och monotona arbetsuppgifter. Men det talas allt oftare om de psykosociala bitarna och de interaktionerna på arbetsplatsen mellan kollegor, kunder, medarbetare och företagets ledning. Alla dessa kan bidra till eller motverka stress, mobbning, kränkningar, utmattningssyndrom/utbrändhet och annan psykisk ohälsa.
Andra saker som möjligheten att utvecklas personligen, kunna vara med och påverka och se att sina arbetsinsatser kommer till nytta är med viktiga saker för att skapa en god arbetsmiljö.
Arbetsmiljölagen, förkortat AML är den lag som ska förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet men är även i övrigt till för att uppnå en god arbetsmiljö.
Det finns flera skäl till att investera och satsa på arbetsmiljön. Du skapar en attraktiv arbetsplats där personalen mår bra, det är en investering som återbetalar sig då sjukfrånvaro minskar, samt ett starkt juridiskt skäl – du håller dig på lagens sida.
På denna webplats hittar du en rad artiklar och intervjuer om ämnet.
Compact mode helps you find stories faster


3 praktiska tips för att sänka företagets elräkning

Små och mellanstora företag i Europa ligger efter med omställningen till hybridarbete

Därför är det dags att återvända till kontoret

Ny studie: Att stå upp jämfört med stillasittande ingen skillnad för hälsan

Ny rapport: Var fjärde anställd överväger att lämna sitt jobb på grund av teknikstrul

Tre tips för att öka datakunskaperna i en hybrid arbetsmiljö

Digital strategi med hybrida kontor – kan företaget tjäna på detta?

Att arbeta hemifrån är business as usual

Mer aktivitet och mindre smärta vid hemmajobbet – specialtips från fysioterapeuten

Vad händer med företagskulturen när allt fler jobbar på distans?

Hur COVID-19 fick framtidens arbetssätt att komma tidigare

Hur kan vi anpassa oss till att jobba remote?

5 tips för bästa jobba-hemma-upplevelse
