Marknadsföring

Kvinna planerar sin marknadsstrategi och varumärkesbyggande med hjälp av laptop och anteckningsblock

Vad är marknadsföring?

Marknadsföring betyder att göra insatser som främjar försäljningen av företagets produkter och tjänster. Det kan innebära reklam i tidningar och TV, skriva artiklar, blogginlägg, skicka ut erbjudanden via post, gå på mässor, ja egentligen allt som lyfter fram företagets varumärke och dess innehåll så att fler uppmärksamma det.

Reklam, som många säkert tänker på i samband med marknadsföring, kommer från latin och betyder att ropa igen och igen. Och det är bra att ha med sig - för det krävs att man sprider sitt budskap om och om igen om marknadsföringen ska fungera. Så bokför du reklam och sponsring.

Marknadsföring och att skaffa nya kunder är enligt flera undersökningar vi gjort genom åren det som flest småföretagare anser som en av de största utmaningarna med att starta och driva företag.

Här har vi samlat artiklar och tips av experter om hur du når nya marknader, skriver säljande texter, bygger varumärket starkare, använder gerillamarknadsföring, direktmarknadsföring, nativeannonsering och till och med ordnar gratis marknadsföring till ditt företag. Du kan läsa mer specifikt om marknadsföring i sociala medier och internetmarknadsföring. Din affärsplan är också en viktig nyckel i din marknadsföring och extra viktig är din marknadsplan.

Se även: 7 sätt att skapa en marknadsföringskampanj med små medel

Och: Marknadsföringsmixen: Fungerar 4P-metoden inom digital marknadsföring?

Checklista för framgångsrik marknadsföring

1. Vad vill du uppnå?
Hitta det som skiljer dig från konkurrenterna. Vilken bild vill du att dina kunder ska ha av dig och ditt företag? Här gäller det att vara konkret: ”Jag ska ha damklädesbutiken med det största provrummet”. Det handlar också om hur du ska få igen pengarna som du satsar. När du sätter upp mål är det viktigt att de är specifika och mätbara: ”Jag ska sälja 200 gummistövlar på två veckor”. Vad vill du att kunderna ska få för information i din reklam. Vad vill du att de ska tycka och till sist, vad vill du att de ska göra?

2. Vilka ska du påverka?
När du funderar på din målgrupp är det bra om du ser en människa framför dig. Tänk dig Gerda i Hultsfred, det är mycket bättre än ”kvinnor över 40 år i små samhällen”. Du måste försöka förstå hur den här människan tänker för att kunna påverka henne i din reklam.

3. Vad är ditt ämne?
Vad är det du egentligen vill säga i din marknadsföring? Grundregeln är: en sak i taget! Varje tillkommande argument tar kraft från det föregående.

4. Vad händer runt om?
Vad händer i världen och i samhället där du finns? Vad pratar folk om? Bor du i Skellefteå under älgjakten vet du vad som rör sig i mångas huvuden under den tiden. Om du kan knyta an till det i ditt budskap så kan du utnyttja en port in till folks medvetande som redan är öppen. I Skellefteå kan du sälja allt från frysboxar och kameror till vispgrädde med anknytning till älgjakten om det sker under rätt period.

5. Var ska du informera?
När du ser din målgrupp framför dig, om du vet att det är Gerda i Hultsfred du vill nå, så vet du oftast också hur du ska nå henne. Det blir mycket enklare att välja rätt om du har gjort ett bra jobb med att bestämma vem du vill nå.

6. Hur ska du informera?
Här handlar det om vilken ton du använder. Hur vill du uppfattas? Det måste vara samma känsla i annonser, broschyrer och på Internet som i att träffa dig personligen.

7. Vem ska informera?
Kan någon annan, till exempel någon av dina kunder, säga vad du vill ha sagt? En kommentar från någon utomstående har större trovärdighet.

8. Vad uppnådde du?
Följ upp dina aktiviteter. Har du till exempel varit på en mässa och sålt dina produkter är det absolut minsta du bör göra att lista fem saker som var riktigt bra och fem saker som du kan förbättra. Det handlar om att lära sig och bli bättre hela tiden.

Källa: Gunilla Bergh, marknadsföringsexpert med lång erfarenhet från reklamvärlden. Texten är hämtad ur Tillväxtverkets "Marknadsföring för nyföretagare".

Compact mode helps you find stories faster

Filmkllipp spelas in i marknadsföringssyfte som ska synas på Youtube

Så gör din reklam succé - öka uppmärksamheten med 28 procent

Johan Fernqvist, nordisk försäljningschef på Channel Factory, skriver för Dagens Media om en ny studie som visar att kontextuellt... Läs mer
Cia Erander | 2 minuter
Övergången till kontobaserad marknadsföring (ABM) inom B2B

Övergången till kontobaserad marknadsföring (ABM) inom B2B

Vad behöver vi tänka på innan vi kommer igång?En av de absolut viktigaste delarna kring ABM är att försöka personifiera och... Läs mer
Rikard Jonsson | 3 minuter
Så många kontaktpunkter behöver en B2B-kund innan köp

Så många kontaktpunkter behöver en B2B-kund innan köp

Den senaste datan från Dreamdata visar följande:62,4 KontaktpunkterStatistiken visar att kunden behöver minst 62,4 kontaktpunkter... Läs mer
Rikard Jonsson | 2 minuter
Reklamtavla på stan som marknadsför Företagande.se

Gratis marknadsföring 2024 - 27 tips och exempel

Här får du hjälp med gratis marknadsföring. Som småföretagare har man oftast inte någon större marknadsföringsbudget. Och... Läs mer
Redaktionen | 9 minuter
Man med laptop planerar B2B-försäljningen för att få in fler kunder till företaget.

Varför 95% av dina B2B-kunder inte är redo att köpa

Bygga varumärkesmedvetenhet för ökad framtida försäljningDet kan låta som en felaktig strategi att följa, men det är faktiskt... Läs mer
Rikard Jonsson | 3 minuter
SEO: A Helpful Guide To Doing It Yourself for Free

SEO: A Helpful Guide To Doing It Yourself for Free

Even though I work with SEO and I love getting to meet and work with new clients, I understand that everyone might not have the budget... Läs mer
Jason Wall | 14 minuter
Boken E-handel för alla skriven av Christer Pettersson.

Allt går mot e-handel: så kommer du i gång!

Tidigare var en bra webbsida viktigt för alla företag, inte minst som ett professionellt visitkort som dygnet runt presenterar ditt... Läs mer
Redaktionen | 6 minuter
Fötter står på en platta med texten Passion led us here.

Branding för nybörjare (och mer rutinerade)

En del av världens starkaste varumärken har funnits i många år och haft god tid på sig att bli kända och framgångsrika. Jag... Läs mer
Camilla Renström | 6 minuter
Nytt kvinnligt nätverk i Kungsbacka - Womenpreneur!

Nytt kvinnligt nätverk i Kungsbacka - Womenpreneur!

I hjärtat av Kungsbacka slår ett nytt nätverk upp sina dörrar för att ge kvinnor en plattform att växa, inspirera och samarbeta.... Läs mer
Pandemin öppnade nya möjligheter

Pandemin öppnade nya möjligheter

När distansarbete blev ett faktum under pandemin var det tufft för många att vänja sig av vid fysiska möten och kollegialt... Läs mer
Cecilia Bolter | 2 minuter
Employer Branding – den framgångsrika vägen att locka kompetens och talang

Employer Branding – den framgångsrika vägen att locka kompetens och talang

Som nämnts ovan har företag och organisationer redan idag stora utmaningar när det handlar om kompetensförsörjning, det vill säga... Läs mer
Camilla Renström | 5 minuter
3 GDPR-tips för din hemsida

3 GDPR-tips för din hemsida

En snabb koll på din egen, eller någon annans, hemsida kan faktiskt ge dig en bra bild av hur väl organisationen följer GDPR. Missa... Läs mer
Lena Zetterberg Björk, copywriter, står med en penna och skriver på en whiteboard

Copywriterns fem bästa tips för att lyckas med din kommunikation

Den moderna konsumenten utsätts för ungefär 10 000 annonser varje dag. För att lyckas ta sig igenom bruset och nå fram till... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Detta förväntar sig svenska e-handelskunder

Detta förväntar sig svenska e-handelskunder

Nu har den statliga post- och paketjätten släppt mer data.73,5 procent av Sveriges befolkning, mellan 18 och 79 år, handlade på... Läs mer
Redaktionen | 1 minuter
Bild med texten digital närvaro på en dag.

Digital närvaro på en dag: Snabba fixar för ditt småföretags online-identitet

IntroduktionI mitt arbete med digital marknadsföringsstrategi, har jag dedikerat mig åt att navigera i den ständigt föränderliga... Läs mer
Lukas Corner | 7 minuter