”De vill nog inte köpa!”

”De har nog valt någon annan!"

”Tänk om kunden tycker att jag är påstridig!”

Osäkerhet kan leda till oro. Oro kan leda till rädsla. Rädsla kan leda till kamp eller flykt.

Men är denna rädsla verkligen befogad?

I en studie där deltagarna fick skriva ner sina orostankar under en längre period visade det sig att 85 procent av deras oro aldrig blev verklighet – de saker deltagarna fruktade inträffade till stor del aldrig. (Källa: The Worry Cure av Dr Robert L Leahy)

Av de 15 procent av orostankarna som faktiskt blev verklighet upplevde 79 procent av deltagarna att situationen var enklare att hantera än förväntat, eller att de lärde sig något värdefullt från upplevelsen. 

Studien visar hur viktigt det är att ifrågasätta våra orostankar, då de ofta inte speglar verkligheten. Genom att lära dig att se på dina tankar med mer objektivitet kan du frigöra dig från onödig stress och fatta mer balanserade beslut.

Tänk om anledningen till att kunden inte svarar är något av följande: 

  • Kunden har blivit sjuk.
  • Kunden är på semester.
  • Kunden har blivit tvungen att prioritera andra uppgifter före din offert. 

Tänk om du missar affären bara på grund av att du inte vågar följa upp!

Tänk om! Kontakta kunden igen!

Relaterad läsning: Hur du får kunden att ta beslut om ditt erbjudande

Missa inte: Hur du sätter rätt pris - 3 faktorer att ta hänsyn till

Se även: 6 vanliga motivationsdödare


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.