Att vara företagare innebär för de flesta att man inte har en egen säljavdelning utan försäljningen sköts av företagaren. När sedan bolaget börjar växa förändras företagarens arbetssätt men många släpper aldrig säljområdet, för kunder har gett ett mandat och en förändring i detta kan påverka affärsrelationen. Det finns med andra ord personliga band mellan företagare och kund som kan vara svåra att byta ut.

Jag vill påstå att säljområdet är ett av de svåraste områdena inom företagandet. Det svåra är att göra det som är så enkelt; berätta vad jag vill och sedan vara beredd på att kunden svarar ”Jag är inte intresserad, jag vill inte fortsätta att lyssna på dig”. Att gång på gång bli avvisad, är det svåra och det är inget annat område som behöver bli utsatt för just detta. Tänk en AD som har tagit fram en presentation till sin kund och denne säger ”jag vill inte se” i åtta fall av tio. Eller den CFO som förbereder sig inför ett styrelsemöte och åtta gånger av tio får höra ”vi vill inte se dina siffror”. Det är svårt att efter varje avvisande repa nytt mod och fortsätta jobba som vanligt, ”business as usual”.

Se även: Affärsmöjligheter finns i alla möten och samtal

Lösningen

Ett sätt att få hjälp med att utöka sin försäljning är via så kallade affärskontakter. Det kan vara andra företag där jag är kund, som antingen är beredd att köpa mina produkter/tjänster eller som är beredda att rekommendera mina produkter eller tjänster till andra. Det blir så kallade motköpsaffärer mellan oss. Denna typ av affärskontakter blir en del av min ”affärsfamilj”. Det innebär att jag kan rekommendera denna partner för andra, bygger jag exempelvis upp sälj och kommunikationsstrategier åt ett företag där man kommer behöva underleverantörer av tjänster, är det självklart att det är dessa personer som jag tar med mig in i ”teamet”.

Var kräsen och nästa gång du träffar en företagare; ”Vad kan du göra för mig om jag köper xxxx av dig?”. Finns det ingenting som attraherar denne, välj en som ligger närmare dina affärskunder eller affärsområden. Har du detta med dig kan du börja bygga upp en ”försäljningsavdelning” som kan bli ditt komplement i ditt företagande.

Att bygga denna typ av relationer är mycket värdefullt för ditt företag. Allt kommer inte handla om kronor och ören utan affärsrelationen byggs även på ett personligt plan. OK, till viss del handlar det om ”it’s just only bussiness”, men med ett större personligt engagemang kommer din affärspartner värdera dina tjänster eller produkter mycket högre än de konkurrenter som finns.

Det finns även ett internt kunskapsutbytande mellan personer när tilliten ökar. Kunskaps som lärs ut i en praktisk vardag har en förmåga att komma till större användning än den som är inlärd från skoltiden. Som företagare räcker det inte enbart med en försäljningssida utan produktionen måste hela tiden finnas med. Därför tror jag att man behöver jobba enklare, ta hjälp där den finns och ställa krav på dina affärspartners inom din affärsfamilj.

Missa inte: Följer du dessa råd, säljer du mer


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2015-04-30 16:43
Mycket bättre råd går knappas att finna. Gamla stan i Stockhollm var min bas för inredning på 60-talet och jag minns särskilt ett företag som jag ville lev till. Jag besökte dem med jämna mellanrum och gav dem tips och råd utan att sälja. En dag kom en man fram till mig från företaget och frågade om han fick köpa av mig. Det blev en god vän som alltid köpte av mig och rekommenderade mig vitt och brett bland vänner och bekanta. Till hösten kommer jag troligen ut med ett kompaktpaket för kontor och hem och då lär jag behöva återförsäljare i hela landet..

Lars Arenander
Start av företag och ekonomistyrning samt
utgivare av boken KVINNA I STRID
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.