Gerillamarknadsföring eller gerillareklam är det roliga, uppseendeväckande och kreativa sättet att marknadsföra produkter, tjänster och varumärken på. Marknadsföringsformen har blivit populär inom många olika företagstyper, inte minst för småföretagare. Anledningen är att gerillamarknadsföring handlar om kreativitet och inte om pengar.
Vad är syftet med gerillamarknadsföring?
För att ta plats på en marknad eller för att skapa en ny krävs marknadsföring. För att åstadkomma detta krävs givetvis en budget. Men i det ständiga mediebrus som råder, där konsumenter överöses av reklam, är det än viktigare att visa upp kreativitet och fantasi. För kreativ marknadsföring är verkligen något för den som har lite pengar – men mycket fantasi. När den kreativa marknadsföringen verkligen dras till sin spets, talar många om gerillamarknadsföring.
Det främsta syftet med marknadsföring på gerillavis är att skapa samtal kring varumärket och en vara. Det gäller att sticka ut och att skapa uppmärksamhet på ett udda och kreativt sätt, inte genom enorma affischer. På så vis kan tanken på varumärket finnas kvar en lång stund efter upplevelsen och det är även idag med internet, en större chans att din marknadsföringskampanj går viral, det vill säga att den sprids främst i sociala medier bortom din egen kontroll. Det är drömmen för alla som jobbar med att marknadsföra produkter och tjänster.
Effektivare än traditionell marknadsföring
Gerillamarknadsföring har visat sig vara effektivare än traditionell marknadsföring. En studie från Handelshögskolan visar att den mer moderna och kreativa marknadsföringen är klart bättre på att skapa positiva bilder av företaget och varumärket och att köplusten blir starkare efter sådan marknadsföring. Gerillareklamen uppfattas inte minst som mer trovärdig, underhållande och överraskande, precis som bra reklam ska göra.
Se även: 7 sätt att skapa en marknadsföringskampanj med små medel
Till det kommer att de som arbetar med den här typen av reklam vet att det är många gånger billigare än sedvanlig marknadsföring. Men så uppfattar inte mottagaren av budskapet det. Istället ses gerillareklamen som mer påkostad och kvalitativ. Så det finns få argument för att fortsätta med sedvanlig reklam, när det går att göra så mycket mer. Genom kreativitet och skaparlusta, går det att så att säga gasa om konkurrenterna i innerfilen.
Att sticka ut från mängden
För att få en verkligt effektiv marknadsföring gäller det att insatserna både syns och märks. Inom gerillamarknadsföringen ligger betoningen på aktivitet och det oväntade. Folk som bär en viss utstyrsel och representerar företaget vid olika event kan vara en sak, små lappar som delas ut med något udda skrivet på och med anspelning på företaget kan vara ett annat.
Ett tredje populärt sätt är att få in reklam där det inte är väntat – på toalettstolen, vid en golvbrunn eller på en cykelsadel. Då gäller det också att ha en text som är passande och fyndig i sammanhanget.
Läs vidare: Fler råd hur du lockar till nya kunder till ditt företag
Konflikter
Många av oss kommer ihåg det oväntade, det lustiga och det som anspelar på det tabubelagda. Det gäller att inte gå över gränsen. Däremot tycker vi nästan alla om den lilles kamp mot den stora. Det brukar sitta fint i marknadsföringssammanhang när det är gerillareklam som ska jobbas fram. Ditt företag kan till exempel spela på det personliga och lokala kontra det internationella och abstrakta. Det går även att slåss för de svaga som företag, och visa upp en goodwill. Men, här gäller inte bara tomma ord. Orden om företaget ska ha en vision om ansvar och att kämpa för den lille mannen måste också omsättas i handling på något sätt. Annars kraschar trovärdigheten tämligen snabbt.
Konkreta tips för att lyckas med din gerillareklam
- tänk kreativt
- all marknadsföring handlar om trovärdighet. Tänk alltid etiskt.
- gerillamarknadsföring ska vara fyndig och rolig
- gerillareklam behöver inte vara storslagen
- tänk igenom riskerna innan du genomför marknadsföringen
- ange alltid en tydlig avsändare
Bildspel med över 100 testade sätt att gerillamarknadsföra ditt företag på
Etiska riktlinjer och lagar för reklam: Stiftelsen Reklamombudsmannen (RO) är näringslivets egenåtgärdskansli som verkar för effektiv självsanering av marknadskommunikation