Vad är syftet med gerillamarknadsföring?
För att ta plats på en marknad eller för att skapa en ny krävs marknadsföring. Men i det ständiga mediebrus som råder, där konsumenter överöses av reklam, är det viktigt att visa upp kreativitet och fantasi. Denna typ av kreativ marknadsföring är verkligen något för den som har lite pengar – men mycket fantasi. När denna typ av marknadsföring dras till sin spets, talar många om gerillamarknadsföring.
Det främsta syftet med marknadsföring på gerillavis är att skapa samtal kring varumärket och en vara. Det gäller att sticka ut och att skapa uppmärksamhet på ett udda och kreativt sätt, inte genom enorma affischer eller betald tid under bästa sändningstid.
På detta sätt kan tanken på varumärket finnas kvar en lång stund efter upplevelsen och det är även idag med internet, en större chans att din marknadsföringskampanj går viral, det vill säga att den sprids främst i sociala medier bortom din egen kontroll. Det är drömmen för alla som jobbar med att marknadsföra produkter och tjänster.
Relaterade exempel: 10 bästa reklamfilmerna någonsin
Effektivare än traditionell marknadsföring
Gerillamarknadsföring har visat sig vara effektivare än traditionell marknadsföring. En studie från Handelshögskolan visar att den mer moderna och kreativa marknadsföringen är klart bättre på att skapa positiva bilder av företaget och varumärket och att köplusten blir starkare efter sådan marknadsföring. Gerillareklamen uppfattas inte minst som mer trovärdig, underhållande och överraskande, precis som bra reklam ska göra.
Till det kommer att de som arbetar med den här typen av reklam vet att det är många gånger billigare än sedvanlig marknadsföring. Men så uppfattar mottagaren inte budskapet. Istället ses gerillareklamen som mer påkostad och kvalitativ. Så det finns få argument för att fortsätta med sedvanlig reklam, när det går att göra så mycket mer. Genom kreativitet och skaparlust, går det att så att säga gasa om konkurrenterna i innerfilen.
Se även: 27 sätt att skapa en marknadsföringskampanj med små medel
Att sticka ut från mängden
För att få en verkligt effektiv marknadsföring gäller det att insatserna både syns och märks. Inom gerillamarknadsföringen ligger betoningen på aktivitet och det oväntade. Folk som bär en viss utstyrsel och representerar företaget vid olika event kan vara en sak, små lappar som delas ut med något udda skrivet på och med anspelning på företaget kan vara ett annat.
Ett tredje populärt sätt är att få in reklam där det inte är väntat – på toalettstolen, vid en golvbrunn eller på en cykelsadel. Då gäller det också att ha en text som är passande och fyndig i sammanhanget.
Konflikter
Många av oss kommer ihåg det oväntade, det lustiga och det som anspelar på det tabubelagda. Det gäller att inte gå över gränsen. Däremot tycker vi nästan alla om den lilles kamp mot den stora. Det brukar sitta fint i marknadsföringssammanhang när det är gerillareklam som ska jobbas fram. Ditt företag kan till exempel spela på det personliga och lokala kontra det internationella och abstrakta. Det går även att slåss för de svaga som företag, och visa upp en goodwill. Men, här gäller inte bara tomma ord. Orden om företaget ska ha en vision om ansvar och att kämpa för den lille mannen måste också omsättas i handling på något sätt. Annars kraschar trovärdigheten tämligen snabbt.
Konkreta tips för att lyckas med din gerillareklam
- tänk kreativt.
- all marknadsföring handlar om trovärdighet. Tänk alltid etiskt.
- gerillamarknadsföring ska vara fyndig och rolig.
- gerillareklam behöver inte vara storslagen.
- tänk igenom riskerna innan du genomför marknadsföringen.
- ange alltid en tydlig avsändare.
Filmklipp: 15 kampanjer som blev virala
Bildspel: 100 testade sätt att gerillamarknadsföra ditt företag
Etiska riktlinjer och lagar för reklam: Stiftelsen Reklamombudsmannen (RO) är näringslivets egenåtgärdskansli som verkar för effektiv självsanering av marknadskommunikation. Ifall du känner dig osäker.