Uppkopplad tv visade sig också vara effektivt för att fånga uppmärksamhet med 1,4 gånger högre effekt och för att minska kognitiv belastning med 2,2 gånger. Displayannonser och onlinevideo bidrog inte bara till att öka medvetenheten om varumärket utan också till att leda till konkreta handlingar – 4,7 gånger högre uppmärksamhet och 5,8 gånger starkare varumärkeskoppling.
– Genom att sätta publiken i centrum när vi planerar omnikanalskampanjer kan vi skapa mer engagerande upplevelser som i slutändan ger bättre affärsresultat, säger Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.
För små- och mellanstora företag kan detta innebära en möjlighet att konkurrera med större företag genom att utnyttja flera kanaler för att nå ut till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Genom att integrera teknologiska lösningar för att koppla samman olika kanaler kan företagarna optimera sina kampanjer och hantera annonsfrekvensen mer effektivt.
– När ett varumärke driver kampanjer över kanaler som är oberoende av varandra, är det troligt att konsumenterna nås av en annons för många gånger eller vid fel tidpunkt. Det leder snabbt till mättnad och minskar därmed annonsens effekt, fortsätter Magnus Johansson. – Genom att använda teknik för att koppla samman kanaler kan annonsörer istället optimera sina kampanjer.
För företagare i Sverige innebär detta en spännande möjlighet att anpassa sina reklamstrategier för att bättre engagera sina kunder och uppnå starkare affärsresultat.