Jag var nyligen med om en upplysande erfarenhet vilket gav mig en insikt. Den tycker jag är värd att berätta.
I tidigare texter har jag berättat om min resa i livet, om min barndom och hur jag lärde mig att kommunicera bättre för att få folk att lyssna på det jag säger och det gjorde jag genom att använda mig av ett språk som ofta innehöll fraser som "enligt mig", "i min värld", "jag anser”, etc... Det gjorde att jag gick från att vara mobbad och uppfattas som en svår person, till att bli uppskattad och rolig att lyssna på. (Hoppas jag)
Tiden har gått och här är något jag är övertygad om att fler därute behöver förstå. Det jag pratar om gör mig både till en bättre säljare, entreprenör, vän, partner, kollega, livskamrat och människa.
I min förra text (intervju med insamlingschefen för företagssamarbeten på Barncancerfonden) berättade jag om mitt uppdrag på riksförbundet Hem och skola och att jag hjälper till med insamlingen där. Det är en enormt häftig resa jag får vara med om och jag inser att jag inte hade en aning om hur lite jag visste om säljprocesser och hur man skapar hållbara koncept från grunden.
Jag har alltid varit duktig på att sälja och hjälpa folk att sälja sånt som redan finns på marknaden, men jag har aldrig tidigare lyckats bygga något från grunden och nu har jag insett varför.
Innan du ger dig ut på marknaden är det nämligen livsviktigt att du själv förstår varför du finns, och det är inte ett litet uppdrag att ta reda på det. Det innebär att du behöver vrida och vända på varenda liten beståndsdel av din affärsidé för att vara säker på att du dels kan leverera det du säger dig kunna och dels för att vara förberedd på alla frågor du kan få av nyfikna kunder, potentiella partners och investerare. Dessutom behöver du veta vad du ska göra när/om allt inte går som du tänkt dig. Du måste vara beredd på att ständigt utvecklas.
Mer av Rasmus: Visst går det att skapa ett mjukt vinstdrivande säljklimat
Det här är rätt banala saker kan tyckas, men det som slår mig är att skillnaden på alla som ”lyckats” och folk som jag som inte lyckats skapa något revolutionerande än. De jag känner som idag är framgångsrika har alla lagt ner ett otroligt jobb bakom sina affärsidéer. Själv har jag ju som affärsidé att hjälpa folk att sälja så förut har det varit ”gratis” men nu har jag alltså hamnat i ett läge där jag både ska skapa, sälja och genomföra, vilket har fått mig att inse hur lite jag tidigare förstått.
Kommunikation är A och O
I en situation där problem behöver lösas och det finns andra aktörer som bör, ska eller vill vara med och lösa dem så är det enormt viktigt med kommunikation. Med bra kommunikation så går saker framåt och ett underbart flow skapas. Med ej fungerande kommunikation så stannar allting upp, blir jobbigt och det skapas en dålig nedåtgående spiral.
För att lösa ett problem behöver man gå igenom allt från grunden och gör man detta tillsammans så finns det enligt min erfarenhet två saker som kan hända.
1. Ni båda hamnar på samma nivå och fokuserar på att förstå processen vilket leder er till insikter om vad ni behöver göra och förstå för att kunna gå vidare.
2. Ni hamnar i en konflikt där det lätt anses att den andra lägger fokus på fel saker.
#1 är målet så klart. Att hamna under #2 har i mitt fall varit mer en regel än ett undantag och om du som entreprenör eller ledare känner igen dig, läs vidare så ska jag berätta hur jag lärt mig lösa detta.
Exempel på ett vanligt misstag många gör
När jag analyserar mina egna erfarenheter så inser jag att många gånger hade vi kunnat gå vidare om jag eller den andra eller helst båda två insett vikten av tydlig kommunikation. Jag inser även att jag ovetandes har gjort så här emot andra och inte förstått varför de reagerat som de gjort.
Tidigare när jag presenterade något, så gick jag gärna igenom hur saker kom till, varför, samt vad jag tror att anledningen till problemet var. Många gånger möttes jag av folk som tyckte jag ”tjatade” och ”pratade för mycket”. Jag har också själv varit på andra sidan av det bordet och upplevt att andra gjort så.
Det hände nyligen med en kollega och vän där jag upplevde att personen försökte förminska mig när han förklarade hur det låg till, trots att det faktiskt var jag som kom till honom med problemet från första början. Det kändes som att han predikade och bara tog min tid.
Det jag missade var att i hans värld så gick vi igenom något tillsammans och när han såg att jag tyckte det var tråkigt så fick han känslan av att jag saknade respekt för utmaningen och förståelse för vad som behövde göras vilket skapade en märklig situation som bara gick runt i cirklar.
Det här pågick i flera månader tills jag till slut bestämde mig för att förstå vad som gick snett.
Hur kan två tänkande, intelligenta personer med bra kunskap om kommunikation hamna i ett sånt här läge?
Svaret var inom mig. Jag kände det som att han predikade och det är mitt ansvar att förstå att han inte är där för att få mig att känna mig värdelös. Jag insåg då att jag sprungit på något mycket viktigt, det som jag startade artikeln med. Man får alltid den repsons man förtjänar.
Expertsvar: Hur nå ut på marknaden med ny produkt?
Lösningen för att bättre förstå varandra
Ingen vill känna sig mindre värd eller som någon som inte förstår. Se därför till att den andre känner att ni gör, vad det än är ni ska göra eller lösa, tillsammans.
Jag rannsakade mig själv och insåg att jag missat denna enkla sak.
Jag testade redan dagen efter och responsen blev fenomenal och därför vill jag efter den här långa utläggningen dela med mig av vad jag kom på.
Jag började med orden ”Det här vet du säkert, men jag vill tillsammans gå igenom processen så att vi tillsammans kan ringa in problemet”. Efter det behövde jag bara fråga om den andre höll med eller hade några tankar kring det jag sagt.
MAGI mina vänner
Dessa små ord har hjälpt mig i flera olika sammanhang och insikten om att saker kan uppfattas på olika vis har även fått mig att bli om möjligt än mer försiktig med hur jag uttrycker mig.
För det som händer är att den andra parten känner sig involverad och engagerad för att ni gör det tillsammans. Personens erfarenhet ifrågasätts inte och ni kan fokusera på att kartlägga utmaningen och sedan lägga fokus och energi på att hitta lösningar och bolla idéer.
Så för att förtydliga. Med min rubrik så menar jag att om du inte är medveten om din kommunikation så får du ”den respons du förtjänar”, om du är medveten och intresserad av hur du uppfattas så får du även ofta ”den respons du förväntar dig”.