Värdera enskild firma.

3
Hur värderar jag mitt företag. Driver en liten coffeshop/sandwichshop sedan 28 år tillbaka som enskild firma. 95% är takeaway. Resultat ca 1,1-1,2 miljoner per år när jag betalt löner till tjejerna som jobbar lördagen och på sommaren. Omsättning närmare 4 miljoner brutto. 

Öppet 6 dagar i veckan 5 timmar om dagen. 

hur ska man tänka? Någon som har erfarenhet. Min revisor säger han sällan sett ett café på 16 kvm visa de siffrorna. 
1492
251
Oftast kommer man nog fram till slutsatsen att det är köparen som värderar ditt företag, inte du som säljare.

Det är en väldig skillnad att börja från i princip noll och sen bygga upp en lönsam verksamhet som ger ett överskott på över miljonen per år ( vilket får anses väldigt bra för ett litet cafe, ja ) , jämfört med om du då tänker att det här är ju då värt mer än 2 miljoner.

Skulle en köpare som lånar upp 2 miljoner för att driva samma firma klara det ?

3
Tack för svar. Där finns absolut utrymme för den som köper det att beta av ett sådant lån. Har många poster i bokföringen som kan tas bort som leasingbilar och dyl som eg inte behövs. En ekonomisk människa hade tryckt ut 300' till ur mitt företag. Sen finns där ju utrymme att öka omsättningen markant för den som vill ha öppet en full dag som de flesta andra ställen har

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.