Av alla de frågor som kan hålla en entreprenör vaken om natten så är kanske denna den mest utmanande – Vilken affärsidé, produkt eller tjänst kan jag skapa som folk vill ha och som skapar ett värde i deras liv? Vilken affärsidé är det som skulle förändra världen?
Nyckeln till att skapa en sådan affärsidé handlar om hur du som person ser på omvärlden och hur du samlar in information och tolkar den. Detta är direkt länkat till dina inneboende talanger. Talanger är återupprepade mönster av tankar, känslor, och betéenden som du kan använda konstruktivt. När du fokuserar på dina starkaste talanger kan du till slut hitta vägarna för att skapa just en sådan briljant affärsidé som folk verkligen vill ha.
Missa inte: 23 nya smarta internet-idéer
En sak som många tror om entreprenörer är att de hade det där halleluja-ögonblicket som inledde deras resa som entreprenör. Men förvånande nog så fick de flesta entreprenörer ändra sin affärsidé flera gånger under tiden de utvecklade den.
Paypal började t ex med att koda krypteringsprogram, och inte som ett webbaserat betalsystem. Research in Motion började med att designa och skapa LAN-system (local area networks), och inte den kända Blackberry. Innan grundarna av Hotmail utvecklade en av världens mest populära e-posttjänster, jobbade de med en webbaserad databas som de kallade JavaSoft.
Du måste titta på din affärsidé på samma sätt, med ett flexibelt ”affärsidé-tänk” där även din idé antagligen kommer att förändras på vägen. Varje entreprenör har sitt eget sätt att se på och tolka världen och du behöver experimentera med just ditt ”affärsidé-tänk” för att skapa en ny vision. Detta tar tid, kräver uthållighet och viljestyrka.
Din förmåga att mentalt skapa visioner och affärsidéer kallas på engelska ”visioning”. Låt oss kalla det den ”visionsskapande talangen”. Vi ser upp till framgångsrika entreprenörer och önskar ofta att vi var mer lika dem. Det är helt klart från flera studier att framgångsrika entreprenörer besitter liknande karaktärsdrag. Men var försiktig med att dra helt parallella linjer med dessa karaktärsdrag och entreprenörer. Forsning visar också att det finns en mängd framgångsrika entreprenörer som inte besitter dessa karaktärsdrag. Det beror på att varje entreprenör har sitt egna unika sätt att utforma och skapa en vision. Detta är den visionsskapande talangen.
Läs även: Hur du kommer på egna idéer till ett företag
Faktum är att det finns lika många vägar att börja som det finns entreprenörer som är villiga att försöka. Det finns ingen väg som är ”rätt” för alla entreprenörer. Vägen för att nå det önskade målet; den unika affärsidén är olika för alla entreprenörer.
Fokusera inte på vilket som ska bli ditt nästa steg och tänk absolut inte på de talanger eller karaktärsdrag en entreprenör förväntas ha. Fokusera på utgången och använd dig av de talanger du redan besitter. Du har ditt unika sätt att samla och filtrera information, som tillåter dig att skapa just din egna unika affärsidé.
Ta reda på vilken affärsidé- och visionsskapande talang du har inom dig
Alla har vi förmågan att skapa fängslande visioner och brillianta och unika affärsidéer. Men det krävs att vi använder de visionsskapande talanger som redan finns inom oss. Vilken eller vilka talanger känner du att du har starkast inom dig?
Analytisk: Entreprenörer med analytisk talang söker efter orsaker och verkan. De har förmågan att tänka på alla de faktorer som skulle kunna påverka situationen och dess utgång.
Sammanhang: Entreprenörer som ser sammanhang reflekterar ofta på det som hänt. De förstår nutiden genom att undersöka det förflutna.
Futuristisk: En futuristisk entreprenör inspireras av framtiden och vad den kan frambringa. De inspirerar andra med sin vision om framtiden.
Idealistisk: Den här typen av entreprenör är fascinerad av idéer. Idealister har förmågan att hitta kopplingar mellan helt vitt skilda fenomen och områden.
Input-orienterad: Entreprenörer med denna talang har en hunger av att få veta mer hela tiden. De samlar ofta all möjlig information för att skapa sin vision och affärsidé.
Intellektuell: Entreprenörer som är talangfulla intellektuellt är ofta introspektiva (grubblande) och uppskattar intellektuella diskussioner.
Lärande: Entreprenörer som är speciellt talangfulla i sin upplärningsförmåga har en stor hunger av att lära och vill ständigt förbättra sig själva. Inlärningsprocessen exalterar dem extra mycket, snarare än resultatet.
Strategisk: En strategisk entreprenör skapar alternativa vägar för att komma framåt. När ett nytt scenario dyker upp så kan de snabbt upptäcka ett mönster och finna den mest relevanta lösningen.
När du startar din resa, ha klart för dig vilket resultat du önskar. Ditt mål är att forma en unik affärsidé som människor verkligen vill ha. Med hjälp av din affärsidé- och visionsskapande talang är detta fullt möjligt. Ta tillvara på det!
Lycka till!
Artikeln är inspirerad av tidningen Entrepreneur som intervjuat Brian Quebengco, lärare i entreprenörspsykologi och innovationsteknologi vid De La Salle University.
Det känns som jag har lite av varje av de punkter ovan men nog mest "Lärande". Sen är jag nog en grubblande entreprenör ganska ofta med 😃 Se mer...