Napster, en gång ökänd för sin roll inom piratkopiering av musik, får nytt liv. Det amerikanska teknikföretaget Infinite Reality har köpt tjänsten för 207 miljoner dollar med målet att skapa en helt ny typ av social musikplattform, det skriver Fortune.

”Internet har utvecklats från desktop till mobil, från mobil till socialt – och nu går vi in i den immersiva eran. Ändå har musikstreaming förblivit i stort sett densamma. Det är dags att ompröva vad som är möjligt,” säger Napsters vd Jon Vlassopulos i ett blogginlägg.

Planerna inkluderar att bygga virtuella 3D-miljöer där fans kan gå på konserter och där artister och skivbolag kan sälja både digital och fysisk merchandise. Dessutom ska kreatörer få tillgång till avancerade data och insikter om sina lyssnare.

”Vi kan inte tänka oss ett bättre användningsområde för vår teknologi än att ge den till musikskapare som ständigt tänjer på gränserna för vad som är möjligt,” säger Amish Shah, affärschef på Infinite Reality.

Napster grundades 1999 av Shawn Fanning och Sean Parker och blev snabbt det första stora fildelningsprogrammet på nätet. Efter rättsprocesser från skivindustrin och bland annat Metallica stängdes tjänsten ned. 2011 köpte Rhapsody varumärket och lanserade det på nytt som en laglig streamingtjänst.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.