Senaste inläggen

Bokföring av moms ingående/utgående & inbetalt/utbetalt

Hej

Jag har sökt runt på forumet men inte hittat det jag söker, så jag postar en ny tråd. Ber om ursäkt om det blir en dubblett. Min fråga är som följer:

Inbetalningar av moms som man gör till Skatteverket samt utbetalningar av moms som man får från Skatteverket, skall det bokföras på 2650 moms redovisningskonto?

BAKGRUND

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur väderar jag mitt företag?

Har nu äntligen hittat en person som är lämplig för att gå in som delägare i mitt företag, och jag har sökt ett bra tag! Allt administrativt kan man ju få hjälp med av revisorn, men inte själva priset på halva företaget. (Förutom ett så kallat slaktvärde) Det den eventuella delägaren ska köpa in sig på är ju min kundkrets, kontaktnätet, hemsidan, v...

Kategori: Allmänt

Pris på konsulttjänst

Hej,

Jag har börjat diskutera med en revisionsfirma om att hjälpa dem med bokföring åt företag som de inte hinner med. Nu funderar jag på vilket timpris jag ska fakturera dem. Vad är rimligt? Ngn som utför denna tjänst idag?

Kategori: Off Topic

Mentor Sökes!

Hejsan!

Entreprenör söker en Mentor/Handledare och eventuellt framtida partner.

Jag behöver någon som har mycket erfarenhet av att starta/driva företag framgångsrikt. Gärna internationellt.

Jag är en ung, driven och affärsmässigt kreativ kille från Malmö-området.  Jag har nya koncept som jag håller på att utveckla inom lite ol...

Kategori: Söker/eftersöker

Behöver ny hemsida

Hej!
Jag behöver en ny hemsida. Mkt enkel i sin funktion, men väldigt snygg o proffsig, samtidigt som den är ordentligt sökmotoroptimerad (på ett seriöst och långsiktigt sätt). Jag ska själv kunna uppdatera texten.

Vem kan hjälpa mig? Du måste kunna visa på tidigare sidor du gjort. Gärna förslag på ungefärligt pris också.

Svara hä...

Hur bokföra luncherna?

Hej!

Jag har haft ett kunduppdrag, där lunch för kunderna ingick i priset.
Detta har jag dock inte specificerat på fakturorna till dom.

Nu undrar jag på vilket konto jag ska bokföra min kostnad för dessa luncher??
(det kan knappast vara representation väl?) Övrig försäljningskostnad, kanske?

Filibastis

starta aktiebolag?

Om jag vill starta aktiebolag, och då ska satsa 100 000 kr, låser jag fast dessa pengar eller kan jag rätt snart efter att aktiebolaget startat röra dem (som styrelsen bestämmer).

Jag läste att "om det är pengar, ska de betalas in...". Med andra ord kan man betala med t.ex. ett hus, som anses vara värt 100 000 kr? Eller har jag missuppfatta...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Skicka brevpaket antal frimärken/porto betalt? 2-5 pkt/dag?

Hej,

Jag beräknar att min shop kommer få ca 2-5 beställningar/dag. Varorna kommer vara lätt att det varierar från 100-250 gram.
Enligt postens brevporto från 2009 kostar inrikes 1:a klassbrev  12 kr (2 frimärken) samt 250 gram 24 kr (4 frimärken).

Det konstiga dock är att jag förra året skickade ett brevpaket som kanske vägde 170-2...

Kategori: E-handel

Bokföra årets sista skatt?

Hej,
Jag dirver enskild firma och skall bokföra preliminärskatten för december månad som betalades in i januari i år. Under förra året använde jag mig av konto 1630 vid skattebetalningarna och bokförde över till 2012 vid slutet av året. Jag ser tre alternativ för att få den januaribetalada decemberskatten rätt bokförd - är något av dessa rätt tä...

Julgåva - skänka pengar

Vi har som julgåva till våra anställda gett dem möjligheten att välja vart företaget skall skänka 300 kronor per anställd. Bokför jag detta som vilken julgåva som helst med ett värde under schablonen 400 kronor? Är det avdragsgilt?

Samarbetspartner

hej
Jag har kommit på en genialisk lösning på ett teknisk problem.
Jag har tyvärr inte råd att söka patent på det.
Därför söker jag Samarbetspartner . hur söker man dessa?

Kategori: Affärsidéer

Avyttring inventarie

Hej!
Undrar hur jag ska bokföra en försäljning av en inventarie.
Säg att jag har köpt en inventarie för 5000:- och bokfört den på 1220.
Sedan har jag skrivit av 2000:- som bokförts på 1229.
Nu vill jag sälja den för 4000:-
Jag vill fakturera den till kunden. Måste lägga upp en artikel att använda vid faktureringen.
Vilket konto sk...

Internet baserad Affärsidé, vad tycker ni om denna?

Halloj alla Företagare, (obs. mycket text... men kan vara kul att läsa.)

Jag är en 20 årig kille som som suttit på denna idé väldigt länge men som jag helt plötsligt la på is. Varför det blev så var för att jag fastnade, visste inte vars jag skulle få hjälp och om idéen ens var bra nog. Jag kände att jag behövde en affärspartner... någon som...

Företagskonto, vad rekomenderas?

Mitt företag kommer vara en enskild firma som sysslar med återförsäljning av begagnade varor. Det enda jag i dagsläget VET att jag behöver för att sköta detta är:

- Transaktionkonto
- Visakort
- Internetbank.

Vilket inkluderas i alla bankers standardpaket. Sen finns det lite annat som kan vara intressant men som jag inte vet om...

Kategori: Allmänt

Leasa bil

Behöver goda råd.

Har idag privat bil, men den används i princip endast i företaget.
Bilen behöver bytas och funderar då på att ta den nya på företaget.

Funderar att leasa en bil (standard, enkel Svensson-bil) i företaget.

Fördelar och nackdelar med att företaget leasar en bil?

Länkar med bra info?

Egna erfaren...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Baby grossist.

Leter efter fler babygrossister till mitt nystartade e-handel butik, är redan i kontakt med babygrossisten.nu så dem behöver ni inte namnge🙂..

Inom babyartiklar: Kläder,nappar,barnvagnar,möbler,mm(ni kanske förstår!)

Verkar väldigt svårt att hitta grossister inom detta ämne eller så letar jag på fel ställen.
Mvh David Holm

Knapp

ca. 1832 st fördelade 582 vita, 329 olika färger, 234 bruna och beige, 129 mest tygknappar, 286 svarta, 272 grågröna och svartaFrån 1940 talet och fram till slutet av -80talet.  Minst 12000:- eller bud. Som företagare  kan man köpa som korttidsinventarie  för hlavt basbelopp. Detta är en unik samling, mycket spännande . Snittpris vid 12´ är 6.55.

Kategori: Till salu

Internetbutik för spelrelaterat innehåll

Hej!

Jag är i tankar om att starta företag, men jag har lite funderingar om det ena och det andra.

Idé: Kanske inte så orginell egentligen, men jag har en hemsida där jag tänker sälja 3D modeller och dylikt till spelskapare.
Allt sker elektroniskt, köparen betalar via PayPal med kort eller PayPal konto, direkt efter att köpa...

företagsnamn?

hej jag har ett litet företag som sysslar med däck men jag har svårt att komma på något bra namn...

jag heter patrik men jag tycker inte att namnet tillsamans med däck låter bra om ni förstår vad jag menar.. alla däckfirmor heter ju typ puttes däck däckroger m.m. o jag tycker inte att det låter professionellt jag

så jag tänkte höra l...

Kategori: Feedback

Första årsbokslutet, antal frågor

Hej allihop,

Nu har jag efter en välbehövlig nyårssemester kommit tillbaka hem och har det roliga jobbet med att göra ett bokslut för första gången. Jag kan väl inte påstå att jag har drypkoll direkt, så därför frågar jag er som kan bättre.
Företaget är ett aktiebolag och jag bokför enligt kontantmetoden med BAS2007 i SPCS.

1. Jag...