Hjälp med inköp fr utland i Vism EF

9
Hej!

Finns det någon därute som kan hjälpa mig med bokföring av inköp från utlandet i Visma Enskild Firma? Vore ytterst tacksam!!

Jag har handlat från utlandet (inom EU) och alltså inte betalat moms men ska ju ändå bokföra den. Jag har förstått att man ska lägga på en fiktiv moms både på ingående och utgående. Men HUR bokför man detta i Visma EF?
Jag blir inte klok på saken... Ska det vara 25% moms oavsett hur mycket moms det säljande företaget drog av?

Mycket tacksam för hjälp!
394
1
Du ska beräkna och bokföra svensk utg. moms som gäller för inköpet. Man får dra av en lika stor ing. moms. [br][br]Reglerna finns i Skatteverkets broschyr "moms vid utrikeshandel SKV 560"[br][br]Köparen redovisar momsen[br]Företag i andra EG-länder kan sälja varor till dig utan[br]moms om du uppger ditt giltiga momsregistreringsnummer[br]till säljaren. Det är då du själv som ska beräkna[br]momsen på varuvärdet och redovisa den.[br]Denna form av omvänd skattskyldighet kallas ofta för[br]gemenskapsinternt förvärv. För den moms som du[br]själv beräknat har du avdragsrätt enligt samma regler[br]som gäller för annan moms. Du redovisar inköpen i[br]en särskild ruta i skatte deklarationen.[br][br]Du måste redovisa moms i Sverige[br]Om du är momsregistrerad i Sverige men säljaren[br]ändå tagit ut moms i ett annat EG-land måste du[br]ändå beräkna och redovisa svensk moms. Den[br]svenska moms en beräknar du på priset inklusive[br]den utländska momsen. Detta gäller även om du[br]åberopat ditt moms registreringsnummer.[br]För att undvika att varan beskattas i båda länderna[br]måste säljaren skicka en ny faktura utan moms. Säljaren[br]kan då kreditera eller återbetala momsbeloppet[br]till dig.
Ulf Bjarme
1324
2
Har för mig att detta val fanns i Visma EF (nyare versioner). Då skall den fixa allt automatiskt.[br][br]Hans
9
Ok, tack för er hjälp.[br][br]Då ska jag alltså ta det totala beloppet (plus momsen säljaren drog bort) och beräkna 25% på det.[br][br]Jag ska testa om det görs automatiskt i Visma. Har hittat en ruta där man kan kryssa för inköp från utlandet.
394
1
[br][br]"Då ska jag alltså ta det totala beloppet (plus momsen säljaren drog bort) och beräkna 25% på det."[br][br]Nej, du ska lägga på svensk moms på det belopp du betalt. [br][br]
Ulf Bjarme
9
Jasså. [br]Då tycker jag Skatteverket är lite otydliga ;) :[br]"Den svenska momsen beräknar du på priset inklusive den utländska momsen. Detta gäller även om du åberopat ditt momsregistreringsnummer"[br][br]Det blir ju lätt tolkningsfel här om man nu inte ska räkna momsen på totalsumman + momsen som drogs bort vid köpet. Eller har jag fel?
2066
2
Det ska beräknas på hela [b]ditt[/b] pris. Eftersom du inte direkt får dra av utländsk moms, räknas även den in i priset och blir en kostnad. Har säljaren gjort rätt har han inte lagt på någon moms, och den är då inte någon kostnad för dig och skall alltså inte räknas.[br][br]Du måste även läsa raden ovan ditt citat:[br][quote][...] men säljaren ändå tagit ut moms i ett annat EG-land [...][/quote][br][br][br][quote author=byw][br]Det blir ju lätt tolkningsfel här om man nu inte ska räkna momsen på totalsumman + momsen som drogs bort vid köpet. Eller har jag fel?[br][/quote][br][br]Momsen drogs inte bort, den lades aldrig på.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
Okej. Då får jag göra en rättelse.. ahh! känns rörigt det här, haha. Men tack för all hjälp!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.