Hur fungerar traktamente?

9

Har sökt runt lite i forumet och inte riktigt hittat de svar jag vill ha, hur fungerar traktamentet? Nån som har en länk till en bra hemsida?

Vad jag förstått är alltså traktamente inget som berör firman med någon kostnad?
Jag undrar om tex jag har en enskild firma och jobbar på annan ort och ska ta ut traktamente, lägger jag till antal trakt på fakturan särskilt? Trakten är olika för utland
och olika i olika länder var hittar jag information om hur mycket det är? 
1165
Traktamente är ju något som betalas av firman till den som skall ha det, så det är naturligtvis en kostnad för firman.  Men som företagare är det rätt så förmånligt att ta ut pengar via ett traktamente istället för som lön ur företaget, om man uppfyller de reglerna.[br][br]I avtalet som firman har med sin uppdragsgivare kan det finnas angivet hur traktamente etc skall regleras, annars fungerar det normalt så att firman vid offert/anbud/prisangivelse räknat på vad som kan tänkas gå åt i traktamentesväg, och baserat sina priser på det.[br][br]Skatteverket är bästa sajten för att kolal traktamenten. Sök på Traktamente på deras sida så får du veta allt du behöver veta.
14
Jag har sokt en hel del pa traktamente men inte hittat mitt svar.[br][br]Jag startar nu ett foretag i Sverige men kommer att spendera mestadelen av tiden i Kina. Traktamente for Kina ar mycket formanligt, 925kr/dag. Jag behover ingen lon med detta traktamente.[br][br]Man kan dra av 3 manader/resa som jag forstatt det hela.[br][br]Kan jag spendera 3 mander i Kina, sedan aka till Sverige pa kundbesok i 2 veckor, sen aka tillbaks till Kina och fa 3 nya manader?[br][br]Vad tror ni? Jag har mailat skatteberket men inte fatt svar an.
1324
2
[quote author=ponken link=topic=4973.msg24628#msg24628 date=1236744543][br]Kan jag spendera 3 mander i Kina, sedan aka till Sverige pa kundbesok i 2 veckor, sen aka tillbaks till Kina och fa 3 nya manader?[br][br]Vad tror ni? Jag har mailat skatteberket men inte fatt svar an.[br][/quote][br][br]http://www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a625800016533/35419.pdf[br]sidan 5 vänster spalt längst ner. [br][br]Du måste nog vara hemma 4 veckor och jobba under hela tiden. dvs ej semester/sjukdom[br][br]Sedan får du ju traktamente även efter 3 månader. Men då bara 70%. [br][br]Hans
2360
37
Du kan fakttiskt tjäna ännu mer om boendet är billigare än ett halv traktamente så kan du ta ut  just 1/2 traktamente också för detta. med sådan kan man sänka sin lön  och därmed skatt och sociala kostnader i Sverige ganska väsentligt och ibland överleva på detta sätt. Lettland ligger närmre och kan vara användbart för många i Sverige, men det gäller att man har verksamhet gentemot det land man yrkar avdrag för.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
14
Tack for kanontipset, boendet kommer garanterat att vara billigare an ett halvt traktamente.[br][br]Vi kommer troligtvis inte att ta ut nagon lon overhuvudtaget da vi kommer att kunna leva pa traktamentet. Finns det nagon lurig regel mot detta? Om vi kan plocka ut 1,5 traktamente/dag sa behover vi ingen lon.[br][br]
1324
2
Eftersom du pratar LÖN så är min fråga. Har du ett AB?[br][br]Hans[br][br]
2360
37
Texten försvann
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
14
Just nu ar det ett handelsbolag, men vi kommer att kora AB nar det tar fart.[br][br]Richard

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.