Senaste inläggen

Import från icke EC land

Ska eventuellt köpa varor från USA, den importmoms som uppkommer är den avdragsgill på den utgående momsen?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra försäljning av vara som köpts i klump

Hej!
Har sökt info om min fråga men har inte hittat svar. Innan jag ringer skatteverket provar jag här:

Jag köper en flyttlåda med olika saker i exemplevis; porslinsservis, en keramikfigurin, 3 böcker, 2 bordslampor, en jacka. Jag köper dem av en privatperson för summa 300 kronor.

Jag ställer ut sakerna i min butik, egen företag...

Ett par bokföringsfrågor

Hej!

Jag har just börjat processen att öppna eget (enskild firma) och har gett mej attan på att jag ska bokföra själv. Läste en bok om bokföring, och fast jag fick en bra uppfattning om hur det funkar, innehöll den ju inte alla möjliga scenarion. Så nu är jag lite ställd över hur jag ska registrera mina första verifikat.

Det första ve...

nettoomsättning

Hej!

Jag göra nu resultaträkning och undrar hur man räkna ut nettoomsättning i en handelsbolg?
Till ex. vi har på chekkontot 100000 Sek,
so räkna jag ut schablonavdrag 25%
Det bli 20000

nettoomsättning är 80000 . Är det rätt?

Tack
Ana

Made in

hej

Vad gäller egentligen runt "Made in"?
Ett kvalite hundtäcke som jag köpt står det "Made in Sweden" men jackan tillverkas i Polen till min stora besvikelse.

Kan kinesiska plagg också märkas "Made in Sweden" ? medans de tillverkas i kina?
Rena rama lurenderier tycker jag.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Partner sökes

Jag söker efter en eller flera drivna personer till att bygga upp en outsourcing struktur för webbutveckling till t ex Indien.  Jag har redan kommit så pass långt att "prove of concept" är passerat. Med andra andra ord genomfört ett antal lyckade projekt åt kunder. Det finns en mkt god lönsamhet i idén och tack vare detta så går det att diversifier...

Kategori: Söker/eftersöker

Komma i kontakt med fabriker?

Hej!

Jag har planer på att starta ett företag.

Jag har en idé som jag vet funkar men produktionen lönar sig inte i Sverige och jag vet inte hur jag ska komma i kontakt med fabriker i "lågprisländer" som kan tillverka åt mig.

Det jag behöver är alltså att komma i kontakt med en fabrik som kan sy upp kläder efter mina mått och mo...

Kategori: Företagande över gränserna

Partner till E-handels projekt

Hej, jag söker en seriös person till ett E-handels projekt. Projektet innebär daglig distribution i första hand i Sthlm. Försäljning/prenumeration sker via webben. Det är en fördel om du har erfarenhet av logistik och/eller detaljhandel men det är inget krav om du har lite skinn på näsan. Jag har dryftat upplägget med ett antal tunga aktörer och de...

Rätt att ta ut dröjsmålsränta?

Som jag har fattat det har man rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen om ärendet gäller mellan två företag, även om inte dröjsmålsränta finns reglerat i offert eller på faktura. Fakturan är märkt "Betalning till handa inom 30 dagar", dvs 30 dagar efter det datum fakturan är utfärdad.
1. Stämmer det?

T.ex. om...

växelkurs och moms skillnaden

Hej !
Jag skikade en faktura i Euro till en levarntör och visade växel kurs var 10 sek/Euro. So det ser ut som här :

att betala          100 Euro
moms, eu 25%    20 Euro
moms, sek 25%    200 Sek

Växelkurs 10 sek/Euro

När pengarna har kommit, växelkurs var högre( ibland det är lägre) : 11 sek/Euro och ja moste betala...

*Varuparti - Intergrat hjälmar

Nya Kylin hjälmar med visir. Med kartong och skydds påse i tyg.

Sitter på ett parti på ca 50 - 80 st.
Bilder finns vid intresse, skickas över msn.

Hör av er vid intresse. Kan även sälja mindre delar av detta parti.

Kategori: Till salu

prissättning

hej
Jag tänker importera färdigsydda kläder från ett land utan för EU men materialet kommer köpas i EU. Jag tror jag slipper betala moms då(?).

Min inköpspris kommer ligga på 60 kr med allt va det innebär.(material, transport osv)
Samma vara kostar i handeln för 425 kr å upp.
Jag tänkte sälja stora partier till en grossist. vad är...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Varuprover/vinster

Ska hålla en tävling med presentkort (ej slump, vinnare: privatpersoner). Hur kan jag bokföra detta och vad säger reglerna? Summan ligger på ca 1200 kr totalt, 12 olika vinster. Alternativt kan jag köpa in dessa presentkort i något annat avseende till mitt företag.

Hur bokförs bortgiven vara?

Tack för det snabba svaret i förra frågan!

Denna hänger lite ihop med det jag frågade om innan. Om det då är jag som "ger bort" en vara istället vid försäljning. Hur ska detta redovisas i företaget? Många gånger när man får något på köpet så visas inte det på kvittot/fakturan man får. För varan har ju lagerförts när den kom in i företaget o...

Vara på köpet, min eller företagets?

Hej,
Hur en liten fundering. Ibland när man handlar exempelvis på Elgiganten så kan man ju få "cykel på köpet". Om jag då köper en dator till företaget och får med denna cykel utan extra kostnad och utan att egentligen behöva den i företaget. Har jag då rätt att ta hem denna cykel och använda privat. Eller hur ska man göra? Om den står med på fa...

Säljare sökes

Hej!

Vi ar ett Fabryk from Lettland som tylverkar allt from rost fry, mest ar de tanks till andra fabryker som typ mjolk, farmacent, ol.

Soker en duktig person som har fry tid med att jobba extra lite att soka kunder i sverige.

mer info om vora fabryk www.aisis.lv

vid frogu och mer info skriv till export@aisis.lv

...

Hur skall jag lägga fram en idé

Vi är två kompisar som har en affärsidé som som vi tror att skulle kunna öka vinsten och bidra till nytänk till ett visst företag.
Problematiken ligger i hur vi skulle kunna lägga fram våran idé till detta företag utan att de bara tar våran idé!
Någon som vet eller har erfarenhet i hur man bör gå tillväga eller vet om det överhuvudtaget är m...

Kategori: Affärsidéer

Bil reklam dekaler?

Känner ni till några bra länkar där man kan skicka in en design och få den utskriven som dekaler man kan ge till kunder som dom kan ha på sina fordon?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Annonssäljare sökes!

Annonsmakaren söker annonssäljare för annonstidningen Lidingöhäftet. Tillträde omgående! Just nu kör vi en bra och lättsåld annonskampanj med bra rabatter och ett bra erbjudande!

Du får bra provision och jobbet kan ge en god inkomst för den duktiga och drivna säljaren.
Ett krav är att säljarna har egen firma som de kan fakturera sin pro...

Ägarbyte på rörelse, ej godkänd av hyresvärd

Jag har drivit ett företag i en lokal som jag hyrt av en privat hyresvärd i snart arton år. Lokalen ligger på bottenplan i ett bostadshus med 30 lägenheter. Nu har jag hittat en person som vill överta rörelsen och här kommer problemet. Hyresvärden vill inte godkänna denne person trots att det inte finns några anmärkningar alls på personen.

<...