Senaste inläggen

Dela kontor i Göteborg

Jag har försökt hitta någonstans där företag har gått ihop och hyrt en större lokal i Göteborg. En lokal där man delar på det mesta och kanske sitter i öppna landskap och får utbyte av varandra, ungefär som ett kooperativt företagande.

Jag vet att det finns men kan inte hitta det. Är det någon som vet mer om detta? "Gemensamt kontorshotell"...

Kategori: Söker/eftersöker

Rimlig lön - lagerarbet

Vad anses som rimlig lön för lagerarbete inom näthandel där allehanda arbetsuppgifter förekommer.
Har förmånen att ha en långtidsarbetslös från AF gratis i 3 månader, får det förlängt i 3 månader till. Därefter får Jag betala 85% upp till 750kr per dag = 15750kr månaden.
Resterande belopp får Jag betala allt. Detta gäller i 1 år. Därefter får...

Kategori: HR - Personalfrågor

Företaget växer - hur hantera IT?

Driver en låda där vi är 7-8 som jobbar på heltid.  Lager, butik och en del kundbesök. Nu har vi några fristående PC, skrivare osv. men det känns som att vi kört fast. Businessen går bra och vi vill byta ut hela IT-paketet till något nytt. Hur bygger man bäst ut det hela eftersom vi har en ganska stor lokal (två våningar, 1500 kvm)? Vi har mycket k...

Kategori: Inköp

Avskrivning av tillbehör till leasad bil?

Hej,

Har ett AB med en leasad bil, 36-månaders leasing (leasad i år). För att kunna lyfta hel moms på vinterdäck etc. tog jag dessa på separat faktura. Vad väljer jag för avskrivningstakt på tillbehören? I normala fall väljer man väl avskrivning på fem år (20%/år) på sådant som har med fordon att göra, men det känns ju lite knasigt eftersom...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Jag har enskild firma, frun startar enskild firma

Just nu så har vi inkomst från en F-skattare och en A-skattare i familjen
men nu kommer det att bli 2st F-skattare.
Vad ska vi tänka på?
Kan vi ha helt separata inkomster?
Räknas båda ihop som en vid sambeskattning?
Fler frågor kommer, tack på förhand.

Snälla hjälp!

Hej!

Kan någon som är kunnig på moms hjälpa mig lite!

För lite mer än 1 år sedan krockade jag med min taxi (är egen företagare), taxin blev så pass skadad att jag fick skrota den! Ca 2 månader senare säger min revisor till mig att jag skall betala 40 000 kronor i moms för den skrotade bilen!
Stämmer detta verkligen? Jag fick ju in...

hur läser man detta

RESULTATRÄKNING 2007-12 2006-12 2005-12
Nettoomsättning (TKR) 106 894 000 101 229 000 104 416 000
Bruttoresultat (TKR) 14 085 000 14 988 000 16 848 000
Rörelseresultat (TKR) -345 000 -49 000 4 240 000
Resultat efter finansnetto (TKR) -248 000 -140 000 7 507 000
Årets resultat (TKR) 51 000 -720 000 5 330 000

Feedback hemsida om e-learning

Hej
Tacksam för feedback på hemsidan www.ikt-konsulten.se som är under uppbyggnad. Har medvetet valt ett enkelt mallsystem för att fler ska kunna ändra och fixa.
Ser det vettigt ut?
Hittar man det man söker?
Lockas man att testa?

Tack på förhand
Agneta

Kategori: Feedback

Synpunkter vår nyaste sida

Hej! Har gjort en ny hemsida, som ett komplement till vår officiella företagssida.
Är mkt tacksam för konstruktiv kritik!

www.defibrillator-hjartstartare.se

Filibastis

Kategori: E-handel

Företagande kvinna: Var med i en bok!

Företagande kvinna: Var med i en bok!

Min ambition är att skapa en bok där ni som företagare ger tips,
råd och idéer på vad du gör/har gjort i ditt företag för att öka omsättning och vinst.

Det kan t.ex. handla om att du har investerat/utvecklat något,
gjort en speciell marknadsföring
eller så har du förändrat d...

Kategori: Allmänt

Måste jag starta eget för att få sälja online?

Hej!

Jag är sugen på att starta en liten webbutik och undrar hur jag ska göra för att hålla mig på rätt sida av lagen...
Är man tvungen att registrera ett eget företag oavsett hur liten rörelsen är?

Har planerat att starta i mycket liten skala innan jag vet om idén bär. (Omsättning på kanske ett par hundralappar i månden.) Har förs...

Kategori: E-handel

registrera firma nu? även om verksamhetn inte går igång förrän 2 månader? momsnr

Hej har tänkt att registrera min enskilda firma på https://www.foretagsregistrering.se/

Men eftersom jag inte kommer dra igång verksamheten inom 2 månader pga av planering undrar jag om det är värt att registrera och betala nu?
Vad händer om skatteverket ser att jag har registrerat min enskilda firma men på 2 månader har inga avgifter/ink...

Registrera bolag och under den ännu ett bolag, måste man rtegistrera och betala

Hej,

Säg att jag registrera på bolagsverket, en firma (enskild firma) med namnet FÖRETAG , då antar jag att  namnet  FÖRETAG kommer att bli skyddad.

Men om jag sedan ska starta en webshop (under firman FÖRETAG )och shoppen heter UNDERFÖRETAG, antar att jag inte kommer att ha skydd för detta namn. Dvs vem som helst får också heta UNDE...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Import från Japan

Hej.
Jag funderar på att börja importera Golfartiklar från Japan och har några frågor. Vissa frågor kanske är "dumma", men har inte gjort nått liknade tidigare och behöver lite hjälp.

Vad bör man tänka på om man gör det som:

1. Privatperson:
- Hur mycket får man sälja/importera under ett år?
- Vad mer är viktigt att tänka p...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföringsprogram med reg av uttag, egenavgifter , skatt och moms???

Hej,

Finns det något bokföringsprogram där man kan som egen företagare kan göra eget uttag och samtidigt beräkna/registera skatter och egenavgifter samt hur man på ett överskådligt sätt får koll på vad som ska till skattekontot?

Har exempelvis tittat på Visma Enskild Firma men där får man som jag förstår det göra manuella registrering...

Hur redovisa vid avräkning?

Jag har ett litet taxiåkeri anslutet till en större växel. Efter varje avslutat körpass skrivs en rapport ut från taxametern som innehåller uppgifter om de intäkter passet har inbringat. Kontanter behåller jag själv, men intäkter från kredit och kontokörningar går till bolaget jag är ansluten till och betalas ut till mig två gånger per månad via av...

Import fast med eget märke på produkten? Hur funkar det?

Hej,

Satt och funderar på jens of seden som företaget hette under den tiden. I princip gick företagets strategi ut på att importera no name mp3 spelare och sedan sätta en egen klisterlapp på dessa och få kunder att tro att det faktisk var jens of sweden som tillverkat spelarna.

Skulle jag hitta en produkt som verkar tillräckligt intre...

Kategori: Inköp

favoritposter.se - Till salu!

Jag startade upp http://www.favoritposter.se/ under 2008.

Dock har jag inte tiden och orken att ge driften och marknadsföringen av sidan den tid som behövs.

Sidan får idag sporadiska ordrar, någon gång per månad eller två.

Det finns ett varulager, men ett inköpspris på ca: 7000 kr.

Exempel:
En poster med ett inköpspri...

Kategori: Till salu

bump

bump

Kategori: Allmänt

Facklitteratur för studenter utomlands

Jag har funderat på att starta ett eget 'mindre' företag vid sidan om studierna. Jag kom på en ide som jag tror kan funka...

Jag studerar medicin utomlands, dit allt fler svenskar vänder sig till för läkar- och tandläkarstudier. I staden där jag studerar är det väldigt svårt att få tag i bra engelska medicin böcker och man får ofta...

Kategori: Affärsidéer