Val av Företagsform.

5
1
Hej har under en längre tid funderat på att starta och driva en mindre bilverkstad och har nu bestämt mig. Om allt går som planerat är mitt mål att starta företaget inom 1 år. Jag planerar att arbeta och driva företaget själv och om nödvändigt anställa ev 1-2 pers. Jag undrar nu vilken företagsform som är lämpligast i mitt fall, är inte särskilt påläst inom området. Är tacksam för alla tips och hjälp.

Mvh Ericsson
1165
Eftersom du med stor sannolikhet kommer att investera en del pengar i det hela, så skulle jag rekommendera ett aktiebolag. Det ger dig möjlighet att i någon mån skydda din privatekonomi om det inte bär sig.[br][br]De flesta kommuner erbjuder någon form av hjälp till blivande företagare, och det kan vara idé att kolla upp. I min kommun erbjuder de t.ex. en tre veckor lång utbildning på kvällstid helt gratis till de som är intresserade av att starta eget, där man får lära sig det mesta om företagsformer, skatter, bokföring, budgetar och dessutom träffa en massa folk från olika myndigheter och företag som kommer och presenterar sig.
2360
37
Jag ser det lite annorlunda, En enskild firma tycker jag är bäst även fast du kanske investerar. Lån får man alltid på ett eller annat sätt borga för och skatter betala om man misskött sig. I en firma kan du första året och kanske senare rulla ett underskott samtidigt som du bestämmer när du ska ta ut pengar och sätta in pengar.  Iett AB är uttag lön och ska beskattas. När du startar enskilda firman tänk vidare. Du kanske har trevliga hobbys som kan utvecklas till veksamhet ta med det i verksamhetsbeskrivningen till registrering och kalla inte företaget för "Kalles bilrep" utan något mer difust kort namn. [br]"djupdyk" ex. och det kan vara att du dyker ner under huven, eller din hobby med att fotografera fiskar i Röda havet för försälgning. Men akta dig för drakfisken, själv var jag en halv meter och en sekund från döden där nere.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
1
Hej jag är mycket tacksam för all hjälp och info. Jag kommer att investera ca 100-150 000 sek plus lokal ca 450 000. Har läst båda svaren och det lutar åt enskild firma, undrar vilken av bolagsformerna som är enklast att sköta.[br][br][br]MVH Ericsson
2360
37
Enskild firma, dessutom billigare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
1
Som sagt är mycket tacksam för hjälp och info. :)[br][br]MVH Ericsson
5
1
Hej har åter igen lite frågor, undrar om det finns möjlighet att registrera företaget i förväg innan man startar verksamheten och om det medför kostnader.[br][br]MVH Ericsson
2360
37
1. Ja[br]2. Som enskild ägare har du snarare underskott  som kan kvittas mot vinst senare så det är ingen nackdel vad jag kan se direkt. Andra kanske har andra synpunkter ?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.