Förköp (...tillse att abudsgivarens anbud även omfattar övriga parters aktier)

6
Hej!

Jag är på väg att få genom en större investering till mitt företag.
Haft lite strul med advokater, men har löst allt till slut bl.a. med swetrots hjälp.
http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/action,profile/u,4279/

Avtalen är på sammanlagd 23 sidor, men efter en rad förändringar är både vi och investerarna helt nöjda och redo att skriva på.

Det finns bara en paragraf som jag inte är helt hundra på. Våra advokater säger dock att det tillhör standarden.

Förköp

X.X  Part/Parter som önskar överlåta sina aktier i Bolaget till någon som inte är aktieägare ska informera övriga parter om anbudet och de villkor som spekulanten erbjudit. För det fall anbudstagande part/parter äger minst 20% av aktierna i Bolaget skall denne/desse tillse att anbudsgivarens anbud även omfattar övriga parters aktier

Jag och de övriga två grundarna har idag A 43,5% B 43,5% och C 13%
Efter investeringen kommer fördelningen att vara
A 32,6%
B 32,6%
C 9,75 %
D 25% (Investerare)

Innebär klausulen ovan att:
[color=red]1.[/color] Om någon av oss som äger > 20% (A, B och D) vill sälja alla eller en del av våra aktier måste även se till att köparen är beredd att köpa samtliga aktier = 100% av bolaget (kasst)?

[color=red]2. [/color]Att om jag (A) vill sälja 4% måste jag även se till att köparen är beredd att köpa 4% från B, C och D. Dvs sammanlagd 16%  lika från alla nuvarande ägare?

[color=red]3.[/color] Att om jag (A) vill sälja 4% får de andra parter önska att köparen förvärvar istället 1% från A, 1% från B, 1% från C och 1% från D.  Dvs sammanlagd 4% lika från alla nuvarande ägare?

Tack på förhand
Med Värme
--
Alex

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.