Bokföra schablonbelopp för ökade levnadskostnader

4
Hejsan!

Vill först inleda med att säga hej och tacka för ett mycket fint forum! 🙂

Jag har letat runt lite i forumet och hittade ett svar på en fråga som liknade min men så kom det någon följdfråga som inte blev besvarad. Vore verkligen toppen om jag fick rätsida på det här!

Jag har enskild firma och var ute i Sudan och jobbade i 73 dagar förra året. Såvitt jag förstod efter att ha pratat med skatteverket var att jag kunde dra av 1,5x normalbeloppet per dag. Varför det blev 1,5x och inte bara 1 kommer jag inte riktigt ihåg.

Hursomhelst betalade min arbetsgivare inte ut något traktamente till mig och därför vill jag såklart göra avdrag för detta.
Efter att ha läst den här: http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,1045.msg4050/#msg4050 tråden ville jag gärna få svar på varför man inte ska ta upp det som en kostnad i företaget.

Sen läste jag en annan tråd där det stod att man visst kunde ta upp kostnaden i företaget.
Som läget är nu så har jag tagit upp hela kostnaden som kredit under kontot 1910 (Kassa) och debet konto 8490 (Övr finansiella kostnader).

Är detta helt fel?

Tacksam för svar!
Mvh
Samuel
1324
2
Jag reagerar på dit ord "arbetsgivare". Borde stått "kund" om det nu är så att du debiterar via ditt företag. När du skriver arbetsgivare så tolkas det lätt som om du var anställd och fått lön och det är ju något helt annat. [br][br]Det finns 2 sätt för en företagare med Enskild Firma att ta traktamenten för sig själv. [br][br]1. Man bokför och då som 5800 (reskostnad). Detta sätt rekommenderas av bl.a böckerna från blinfo.se. Man motkonterar då egen insättning (alt bankkontot om man samtidigt tar ut pengarna). [br][br]2. Man gör avdraget på NE blanketten. Fält R16. Detta var det sätt som Skattemyndigheten hade i sina exempel på deras årliga infoträffar angående deklaration med Förenklat bokslut. [br][br]Hans
4
Hej igen![br]Tack så mycket för ditt snabba svar! Ber om ursäkt för mitt felaktiga ordval. Självklart ska det vara kund. Är inte helt hemma i terminologin... :)[br][br]Va bra! Debet konto 5800 och kredit 2018 om jag väljer att följa punkt nr. 1 alltså?[br][br]Många tack!
2360
37
Schablonbelopp 1½ är för traktamente samt boende utan att ange kostnad för detta. Har man högre kostnad för boende än ½ traktamente ska man ta upp det istället och det gäller samtliga resor under året i det landet. I ett grannland man kanske arbetar i men bor hos en kompis kan det vara fördelaktigare med det halva beloppet för boende. så är gången. :bravo :LOOOL.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
Ahh, just ja så var det![br]Tack så mycket Lars! :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.