Enskild firma i "vila"

3
Hej på Er,


vet ej var jag skall ställa denna fråga, men testar här. Ber om ursäkt i förhand ifall jag lägger den fel, men det råder då på min okunskap om var min fråga hör hemma.

Jag har idag en enskild firma vid sidan om min anställning. Fick nys om att om jag blir varslad från min anställning så kommer jag ej att erhålla någon A-kassa då jag har en enskild firma.

Min enskilda firma har jag som en bi-syssla och det är inte alls mycket omsättning per år.

Min fråga lyder då, HUR går jag tillväga för att sätta min enskilda firma i "vila"? Och följdfrågan VART anmäler jag detta?

ELLER är enda alternativet att avsluta min enskilda firma?

STORT tack på förhand!

--Andreas

149
Hej.[br][br]Det går att ha en företag som bisyssla och ändå få A-kassa, men det beror på din A-kassa.[br][br]Själv fick jag ut A-kassa och kunde jobba i min firma, men jag skulle jobba lagom mycket i firman, jobbade jag för många timmar i firman fick jag inte ut något, och jobbade jag för lite i firman fick jag inte heller ut något. Kommer inte ihåg hur mycket det var, men första lappen jag skickade in så svarade de att jag jobbade för lite i firman, men om jag jobbade lite mer så skulle jag få pengar..
2066
2
Kollade upp detta noga för länge sedan, det kan ha ändrats på senare tid. Då gällde i alla fall att du fick behålla (och driva) företaget i samma omfattning, men inte utöka verksamheten.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Det absolut bästa att göra är att kolla med din A-kassa vad de har för syn på regelverket, för det varierar en del, trots att det i grunden är samma regler.
720
A-kassans regler är lagstadgade så samma regler gäller överallt. Sedan kan någon ensild handläggare ute på olika fackavdelningar ha egna åsikter om hur saker och ting bore vara men i slutändan så får du alltid rätt ändå.[br][br]Kravet för att få ha företaget aktivt är att du ska ha haft det parallelt med ditt jobb under 1 år innan du blev arbetslös. Har man kunnat både ha företaget och jobba så länge så har man visat att företaget inte inkräktar på möjligheten att ta en anställning. I det fallet kan man då få Företaget klassat som bisyssla.[br][br]Nästa regel är att man inte får tjäna hur mycket som helst på en bisyssla, här är ja osäker men har för mig att det är strax under 2000 kr i veckan.[br][br]Bisysslan ska fortfarande vara en bisyssla även om man nu har tid att jobba mer med det. Man får inte öka antalet timmar eller sina intäkter i relation till hur det var medan man arbetade
2360
37
Jag tror att jag sett en uppgift om 15% tid vet inte om det kan stämma och att olika tjänstemäns agerande är mycket viktigt att ta i beaktande. Jag har skött så många överklagande i olika ärenden och det enda som gäller är envishet tills man stupar eller ägnar sig åt annat. Erkännandet att man gjort rätt kunde nästan inramas. Grrrrr rtfm :winner :LOOOL.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
Följande står på Unionens A-kassa. [br][br][i]Eget företag som bisyssla[br]Även arbete som utförts i eget företag under minst 12 månader jämsides med heltidsarbete kan godkännas som bisyssla. För att eget företag ska kunna godkännas som bisyssla krävs också att inkomsten från företaget i genomsnitt inte har överstigit 1920 kronor per vecka. Möjligheten till godkänd bisyssla finns även för dig som bedrivit verksamhet i eget företag jämsides med verksamhet i annat eget företag. Om den egna verksamheten i företaget inte kan godkännas som bisyssla krävs att denna verksamhet upphör för att arbetslöshetsersättning ska kunna betalas ut.[br][br]Om du har en godkänd bisyssla som utgörs av egen verksamhet och tiden i bisysslan utökas under arbetslösheten, så är du inte längre att betrakta som arbetslös och har därför inte rätt till arbetslöshetsersättning. Om den arbetade tiden i bisysslan är oförändrad men inkomsten ökar och i genomsnitt överstiger 1920 kronor per vecka, ska ersättningen minskas med det belopp som överstiger 1920 kronor.[br][/i][br]  [br]Om du skall upphöra med verksamheten så lämnar du tillbaks F-skattsedeln och dessutom krävde SIF att man avregistrerade hos bolagsverket när jag la bolaget i träda 2006. [br][br]Hans[br] 
2360
37
Det är sorgligt att man ska behöva avregistrea företag i dagens Sverige, däremot är det naturligt att stänga ner det under en period  enl. ovan
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.