Senaste inläggen

Enskild firma i "vila"

Hej på Er,

vet ej var jag skall ställa denna fråga, men testar här. Ber om ursäkt i förhand ifall jag lägger den fel, men det råder då på min okunskap om var min fråga hör hemma.

Jag har idag en enskild firma vid sidan om min anställning. Fick nys om att om jag blir varslad från min anställning så kommer jag ej att erhålla någon A...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Emballageleverantörer

Jag kommer få på moppo från mitt grannföretag för att jag letar emballage att köpa - men jag behöver kartonger som är (LxBxH i cm):

25x15x15
50x25x15
100x25x30
50x50x50
100x100x100

Jag har tittat på många leverantörer av emballage/kartonger, de flesta har relativt nära, men det är precis så att mina varor inte får plats!

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

skattedeklaration ingående moms

Hej!

Har en liten skattedeklaration fråga till som vet och vill hjälpa mig 🙂
Startade enskild firma 27 Okt 2008, ska redovisa varje kvartal.
Alltså ska jag deklarera 12 Feb 2009 för perioden Okt-Dec 2008.

Min fråga:
Ska jag skriva (i ruta 48) ingående momsen för inventarier (dator+annat) som jag har köpt in till företaget? E...

Hur fungerar traktamente?

Har sökt runt lite i forumet och inte riktigt hittat de svar jag vill ha, hur fungerar traktamentet? Nån som har en länk till en bra hemsida?

Vad jag förstått är alltså traktamente inget som berör firman med någon kostnad?
Jag undrar om tex jag har en enskild firma och jobbar på annan ort och ska ta ut traktamente, lägger jag till an...

Kassaregister

Läste precis om den nya lagen om kassaregister som gäller när man utför tjänster eller säljer varor mot kontant betalning eller kortbetalning. Funderade då på vad det räknas som om man får betalt för varor genom att kunden sätter in pengar på ett konto (kunden faktureras ej utan får ett kvitto via e-post). Är det någon som vet?

Vad händer med mina inventarier om jag lägger av?

Hej!

Jag är egen näringsidkare och har en fråga. När jag gjort inköp till mitt företag ex. en dator, litet varulager. Jag har heller inga skulder att betala.

Vad händer med dessa tillgångar om jag skulle lägga ner företaget?

MVH

Köpa in från grossist och återförsälja

Hej!

Jag har hittat en grossist som egentligen riktar sig till restauranger. De säljer en del kända varumärken till bra priser.

Nu är det så att jag är intresserad av att sälja dessa varumärken i min butik. Hur är det om jag köper in från denna grossist som egentligen riktar sig till restauranger och sedan återförsäljer dem?

Fi...

Tips & Råd om regler - Öppna frisörsalong...

Hej!

Jag har åtagit mig att för min sambos räkning kolla läget
runt att starta upp en liten frisörsalong.

Förutsättningarna är:
Hon har inga formella utbildningar/kunskaper,
men är självlärd och har gott kunnande.

Ställer detta till problem eller är det bara att tuta och...?

Liten skala. Dvs en liten, enk...

Kategori: Affärsidéer

Bokföring av felaktiga fakturor och kreditfakturor enligt kontantmetoden

Hej!

Jag har ett problem. Jag skickade en faktura till som inte blev godkänd av det mottagande företaget. De betalade inte fakturan utan bad mig skicka en kreditfaktura och en ny kompletterad faktura. Hur ska jag bokföra de första fakturorna och kreditfakturan enligt kontantmetoden när inga pengar kom in på kontot?

Tacksam för svar.

AB likvidering?

Hej!

Jag har några frågar angående konkurs/likivdering av ett AktieBolag.

Om jag har förstått det rätt så måste ett AB begäras i konkurs när aktiekapitalet har sjunkit till hälften.
Men vad jag inte riktigt har koll på är hur dett beräknas.

Säg följande exempel:

Ett aktiebolag startas med 100.000 kronor aktiekapital....

Expert på Visma EF efterlyses

Kan någon hjälpa mig med ingångsvärden i årsrutinerna i Visma EF? Företaget nystartat dvs noll på alla ingångsvärden, inget 2007 att hämta uppgifter ifrån. Hur fyller jag i, för att få ut en deklaration. Programmet vägrar  Grrrrr och hänvisar till 2007 och ingångsvärden. Vad göra? Någon som vet? Tack på förhand!

Starta aktiebolag med apportegendom eller lån från banken (låna upp lägenheten)

Hej!

Jag skall bilda ett aktiebolag och står i valet och kvalet om jag skall sätta in 100 tkr genom att låna upp lägenheten (den är värd 500 mer än lånet) alt sätta in min bil som apportegendom (värderad till 225 tkr och fullt betald). Bilen är en 2007 BMW och förmånsvärdet blir 70 000 kr /år + sociala avgifter vilket innebär att den kommer...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Brainstorma med mig...blivande företag...

Jag har en vision om att hitta ett extra-jobb i form av eget företag. Jag har några kriterier som jag vill ska uppfyllas, kanske att sikta för högt men men...fundera kostar inget

Jag vill att produkten ska

- vara eftertraktad
- kunna säljas via nätet
- vara lätt (inte väga mycket = billigare frakt) alt. distr. via nätet (e-bok)<...

Kategori: Affärsidéer

bokföra tjänste resor utomlands

Ja,

Nu har jag varit på tjänsteresa i Uganda med mitt företag. När jag har gjort köp där nere(mestadels kontant) hur ska jag då redovisa det?

Ska jag först göra ett verifikat pengar från bankkonto till kassa och sen räkna om utländska valutan till svensk valuta?

Bokföra skatt tillbaka från skatteverket?

På vilka konton ska jag boka en återbetalad skatt från Skatteverket? Det gäller ett HB, 1930 (checkräkningskontot) påverkas ju positivt, men vilket mer?

Bokföra lån för inköp

Hej, ny på sidan och hoppas på nybörjartur. ;) Hur bokför jag ett lån (800.000,-) som tagits för att köpa ett fordon? Lagt även handpenning (75.000). Änvänder Visma Enskild Firma. Tillgång eller skuld, blir snurrig.

Nya regler, Karensdagar hos Försäkringskassan.

Är det värt att ha 3 eller fler karensdagar i ett företag?... (Gäller ej AB.)
Att läsa på fsk;
Aktuella förändringar inför årsskiftet

Prisbasbelopp 2009
Från och med 1 januari 2009 är prisbasbeloppet 42 800 kronor. Höjningen av prisbasbeloppet innebär att det nya taket för bland annat sjukpenning, rehabiliteringspenning, tillfä...

Hur marknadsför jag mej bäst på lokal nivå?

När jag bestämde mej för att starta eget, tänkte jag stooort och valde ett företagsnamn och ett namn för en eventuell webbutik/produktlinje som borde funka relativt bra i internationella sammanhang.

Problemet är att jag nu som ett första litet steg mest kommer att få kunder i hemstaden och överlag inrikes. Jag kan tänka mej att för för en de...

AB köpa bil?!

Jag har hittat den perfekta bilen.
"Tyvärr" är den begagnad och man kan således inte leasa den.

Hur gör jag?
Bokföringsmässigt, och är det nåt jag bör / kan tänka på innan köpet går igenom?

Jag är väldigt tacksam för svar, om ni kan hjälpa mig i förstaledet. 🙂

Kategori: Inköp

Gynnsam företagsform för min sidosyssla?

Hej!

Jag har på senare dagar insett att den hobby jag sysslar med periodvis genererar en inkomst. Det handlar om ett kreativt arbete vars produkt jag sedan kan sälja av, eller sälja annonsplatser i, i huvudsak på och via internet till utländska verksamheter. Jag har till vardags en fast anställning och har inga planer att göra mig av med den...