Kvitto

4
Jag har precis satt igång mitt företag och inser nu att jag både kommer skicka fakturor och få ge ut vanliga kvitton. Fakturorna är inga problem, men när man säljer till privatkunder, hur ska kvittona se ut för att bli godkända? I deras fall är ju priset ett fast pris, eller om jag auktionerar ut det så är det i båda fallen INKL moms. Jag måste väl ändå ange momsen!? Vad behövs mer? Företagsuppgifter, org.nr osv. Duger ett vanligt kvittoblock? Tacksam för snabbt tips!  :-*
1165
16
Ett vanligt kvittoblock duger iofs, men handlar det om en omfattande verksamhet blir det rätt så kämpigt att hålla ordning på det, det tar tid att skriva, tid att räkna etc. Då kan det vara idé med någon form av datautskrivet kvitto. Om du har någon form av bokföringsprogram där du kommer skriva ut fakturor så brukar det också gå att skriva ut kontantnotor där.[br][br]På ett kvitto skall finnas företagets namn, organisationsnummer, specifikation av produkt och specificerad moms.
4
:bravo[br][br]Tusen tack, jag har ju spcs =) så då hittar jag det där =D[br][br] :winner
4
hmm, det dök upp en ny fråga ... [br]Kvittoblock funkar, jag har min lilla firma vid sidan om så det är inte några mängder. MEN vad skriver jag när det är köp på t ex auktionssajter eller kontant. Jag säljer hantverk och det blir olika frakt. Ska ALLT specificeras? Kostnaden, fraktkostnaden och momsen. Är momsen i så fall på HELA summan eller bara på produktkostnaden?!? Och NEJ, jag tänker inte sköta min bokföring :LOOOL när det blir dags, den lämnar jag bort till någon som kan  :giggle. Vill bara inte ställa till det för henne när det är dags. Väldigt tacksam för snabbt svar!
2066
22
Ja, allt ska specificeras. Och ja, momsen räknas på hela summan, inklusive frakt.[br][br]Ps[br]Säg gärna (försäljnings)pris istället för kostnad så missuppfattas det inte (även om det framgår i det här fallet).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
:bravo[br][br]Tacktack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.