Jag ska intervjua Beatrice Carpvik, en 25-årig tjej som gjort karriär inom ett IT-företag på väldigt kort tid. Jag kom i kontakt med henne genom att jag via uppdraget med hem & skola letade innovativa företag som ser och förstår värdet av att ge tillbaka till samhället och samtidigt hitta en affärsnytta i det arbetet. Vi kom fram till att borde hitta någon form av samarbete och samtalet gjorde mig så inspirerad och nyfiken att jag frågade om jag fick intervjua henne för att berätta om hur hon ser på sälj i sin roll.
Efter många mejlvändor så fick vi äntligen till en möjlighet att ses. Jag har sett att hon själv är flitig i sociala medier, företaget har tack vare hennes arbete fått flera utmärkelser samt att hon själv blivit nominerad till årets kvinnliga ledare i Jönköping som är ett initiativ för att främja lokala kvinnor som gör bra ifrån sig med bakgrund att Jönköping har sämst statistik på just kvinnliga ledare.
Jag ser fram emot mötet eftersom jag känner att det borde finnas så mycket mer än bara en smart marknadstjej bakom den här rollen, hon tänker på ett sätt som få vågar göra och hon lyckas dessutom få ledningen att gå med på det. Hon föreslog själv att jag skulle intervjua deras VD istället, men just själva grejen att en tjej kommer in och på kort tid och blir en av de som står bakom en sådan enorm tillväxt är extra lockande för mig att träffa. Jag vill se om hon förstår att hon är ett säljsnille eller om hon bara tror att det har med tur och timing att göra.
Beatrice Carpvik, varumärkesansvarig på Consid, enligt er själva ett av landets snabbast växande it-företag. Är det skryt eller något ni faktiskt har förtjänat?
Vi har gjort en enorm tillväxtresa de senaste åren vilket har lett till flertalet utmärkelser – bland annat har vi blivit utsedda till Gasellföretag fem år i rad och Superföretag fyra år i rad – vilka vittnar om att vi just är ett av Sverige snabbast växande IT-bolag sett till de kriterier som ska uppnås för att få utmärkelserna. Så vi förtjänar verkligen den titeln.
Raketkarriär är ett lite uttjatat begrepp men samtidigt är det svårt att hitta en bättre beskrivning. Berätta, hur gick det till och vad har du gjort för att själv se till att du är där du är?
Det har varit en ganska otrolig resa. Efter att jag hade pluggat så behövde jag, såklart, ett jobb, och när jag såg att Consid sökte en assistent så var jag inte sen att söka tjänsten, även om jag var utbildad inom marknadsföring. Jag tänkte att man måste börja någonstans. Och redan från början var man från företagets sida inställda på att jag skulle gå åt marknadshållet, men det gick lite snabbare än vad jag hade trott. Redan efter några månader stod det klart at jag skulle bli ansvarig för hela företagets marknadsföringsarbete, trots att tjänsten jag från början hade fått var ett mammavikariat på ett år. Sedan dess har allt bara rullat på. Det känns så märkligt att se tillbaka på det, för det är verkligen en helt galen resa jag har fått vara med om på väldigt kort tid. Den har verkligen varit kantad av mycket utmaningar och stora lärdomar.
Jag hittade ju dig för att ni nyss gjort en satsning med programmering i skolan, berätta mer om det o hur kom initiativet fram?
Jag och min närmsta marknadskollega satt och spånade på hur vi skulle ta våra CSR-initiativ ett steg längre. Kompetensbristen inom vår bransch är ett faktum och därav har det blivit naturligt för oss att satsa på just utbildning och att se till att unga människor får de förutsättningar de behöver för att få upp ögonen för vår bransch och vilja utbilda sig inom de kompetenser som vi söker. Så, vi kom fram till att vi skulle erbjuda en skola en programmeringsdag under vår ledning och 50 000 kronor till en klassresa som morot för att läsa sig mer om programmering. Dagen gick av stapeln nyligen och vi håller nu på att skapa en Youtube-serie till följd av den.
Det är en del av vår strategi, att göra bra saker på riktigt istället för att skicka pengar åt höger och vänster för att döva vårt CSR-samvete, och förtjäna medial uppmärksamhet på den vägen, och detta är verkligen ett lysande exempel på ett initiativ där vi lyckats med detta. Vi gör bra, nytänkande grejer som vi förhoppningsvis får ett gott rykte på grund av.
När jag sa att jag ville intervjua dig ur perspektivet "hur du säljer" så var du snabb att påpeka att du inte har en säljande roll, men vi kom fram till att det ändå sker någon form av internt och externt säljarbete för att få vissa idéer att bli verklighet.
Hur ser du på sälj som fenomen?
Kul fråga, faktum är att min spontana reaktion på ordet ”sälj” inte är så positiv – jag ser framför mig de situationer man hamnat i där man mött säljare som levt upp till en negativ stereotyp som inte ger mig goda vibbar. Men när jag tänker efter så är sälj såklart superpositivt, de allra flesta organisationer behöver ju sälj för att lyckas. Kanske är framgången till sälj när någon säljer utan att man ens förstår det – då har man kanske lyckats med sitt sälj.
Vad är det bästa säljet du själv gjort i syfte att få rätt folk med på dina idéer?
I min roll handlar det om att lyssna på både folk runtomkring i allmänhet men framför allt på mina medarbetare så att vår marknadsföring utåt rimmar med deras känsla av vad och vilka vi är. Det första jag gjorde när vi initierade ett ganska omfattande varumärkesarbete för ett par år sedan var faktiskt därför att åka runt och lyssna på många av våra anställda för att förstå och bilda mig en uppfattning av hur de ser på oss som bolag, och därefter forma en strategi och taktik som återspeglade mina kollegors känsla av vårt varumärke och som de kan vara stolta över.
Upplever du som inköpare att säljare överlag är bra eller dåliga på för att få dig intresserad?
Ja jag blir ju uppvaktad av flera säljare om dagen, men eftersom vår strategi är att förtjäna PR så är jag väldigt tydlig med att vi inte är intresserade av varken traditionella annonser eller köpt redaktionellt utrymme. De säljare som är bra lyssnar och kanske till och med blir nyfikna på vår strategi, och de som är mindre bra försöker övertyga mig till varje pris, och då blir det ofta en rätt jobbig dialog eftersom det inte finns några argument som kommer göra att vi ska vilja köpa utrymme i den strategi vi har idag.
De sämsta säljförsöken jag varit med om är de som grundat sig i rent lurendrejeri, där säljare försökt linda in sina säljförsök på ett sätt som ska få oss att tro att de är journalister som vill skriva om oss, men så förstår man efter en längre dialog att de vill sälja en annons. Det är en rätt smutsig och tråkig taktik som jag personligen inte uppskattar – det är bättre att vara öppen, rakt på sak och berätta varför man vill prata så att man visar en ömsesidig respekt för varandras tid.
Har du någon gång reflekterat över att du i grunden behöver förstå sälj för att kunna sälja in dina idéer både externt och internt?
Det finns nog alltid med undermedvetet någonstans, även om det inte är något jag reflekterar så mycket över. Det faktum att det ofta ligger en tydlig strategi bakom hur man utför sitt sälj, både i vardagen men också i faktiska säljsituationer, kan jag uppleva lite obehaglig (skratt). Jag föredrar själv att vara öppen och ärlig så jag försöker nog vara det även när jag säljer in idéer, även om jag såklart funderar över hur jag ska lägga fram och pitcha dem för att de ska tas emot på det sätt jag önskar.
Vad är ditt tips till andra som är sugna på att göra karriär?
Att tro på sig själv och att våga testa även om man inte är säker på vart man kommer hamna eller vart ens beslut kommer leda. Hade inte jag vågat hoppa hade jag aldrig varit där jag är idag.
Har du någon gång funderat på att starta eget? Varför inte eller varför är du inte igång?
Vilken härlig fråga. Ja, det har nog alltid varit med mig, att jag någon gång kommer vilja driva eget och om jag känner mig själv rätt så kommer det en dag bli verklighet. Jag lockas av tanken av att vara sin egen och styra sitt eget jobb. Anledningen till att jag idag inte driver eget är för att jag får så mycket av de fördelar jag ser med att vara sin egen redan i min roll idag då jag har en chef som har förstått värdet av att erbjuda flexibilitet och stor egen frihet under ansvar. Och så har jag helt enkelt för kul på jobbet för att jag ska vilja göra något annat i dagsläget.
Vad härligt, det låter som att du har hittat rätt verkligen, vad är dina utmaningar?
Oj, hur mycket tid har vi? (skratt) Nej men den största utmaningen är faktiskt att ju fler vi blir på bolaget, desto fler viljor, åsikter, tycke och smak finns det att ta hänsyn till. Och marknadsföring, har jag märkt, är något som är väldigt tacksamt att tycka till om då det är så synligt. När jag började på Consid var vi omkring 160 anställda och idag är vi nästan 450. Det är en enorm skillnad och utmaningen ligger verkligen i att göra så många som möjligt glada och nöjda med det jobb vi driver från marknadsavdelningen, att vara lyhörd i en allt större utsträckning, samtidigt som vi behöver bibehålla en trygghet i att det vi gör är bra grejer. Men jag gillar den utmaningen och hittills har det funkat bra, så jag hoppas att det fortsätter så.
Vad var det första säljet du någonsin genomförde och visste du om att det var det du gjorde?
Haha, det var nog faktiskt när jag var liten och mina kompisar ville åka in till ”city”. Jag hade fått för mig att mina föräldrar skulle tycka det var en bättre idé om vi åkte till ett köpcentrum istället, så där och då fick jag fundera över hur jag skulle lägga fram förslaget om att åka till city istället och få igenom det hos dem. Jag vill minnas att jag lyckades.
Tack Beatrice, det blir intressant att följa både dig och ditt företag, stort lycka till och tack för att jag fick intervjua dig.
Tack själv för att du ville träffa mig, och tack för cappuccinon!