Utöver sin egen advokatverksamhet sitter Wiggo i styrelsen för Småföretagarnas Riksförbund. För tillfället är han även med och driver för en ändring i kreditupplysningslagen, som ska göra det lättare att bestrida en bluffaktura.
Fått bluffaktura - så tar du dig ur situationen med lagen på din sida
- Fakturorna kan ligga på alltifrån några tusen kronor till hisnande belopp. Falska årsavtal kan röra sig om uppemot närmre 20 000 kronor.
Betalas inte fakturan får man som småföretagare lätt en betalningsanmärkning som kan vara svår att bli av med.
- Det går att ta en felaktig faktura till domstol, men processen blir ofta väldigt utdragen och kostsam, säger Wiggo. Eftersom blufföretagen spelar in och klipper telefonsamtalen är det också svårt att hitta hållbara motbevis. Ofta hinner man inte komma åt dem innan de försvinner - de startar upp och kör sin firma i några månader, avslutar sedan tvärt och försvinner utan några spår.
- Det är en mycket svår och högst aktuell situation som kräver ett bättre juridiskt skydd för egenföretagare, avslutar Wiggo.
Tips: Hantera bluffakturor rätt
1. Slut aldrig avtal över telefon. Be istället att få information hemskickad, går inte detta tackar du bara blankt nej.
2. Om du ändå får en felaktig faktura, stryk ett streck över den och skriv att betalningsskyldighet inte föreligger eftersom någon beställning inte gjorts. Sänd därefter tillbaka fakturan till företaget.
3. Skulle blufföretaget ändå skicka en betalningspåminnelse eller ett inkassokrav, fortsätt att bestrida kravet på samma sätt som innan, med samma motivering. I de flesta fall lägger företaget då ned fakturan.
4. Har du redan blivit betalningsskyldig kan du försöka förhandla med företaget och få betala en mindre summa. Är du inte betalningsskyldig ska du dock inte låta dig luras till en sådan överenskommelse.
5. Går företaget inte med på en förhandling är tyvärr det bästa att betala fakturan, få saken ur världen och vara försiktigare i framtiden.