Vad är en affärsplan?
Affärsplanen är en karta för hur du på snabbast möjliga sätt ska nå framgång med ditt företag. Att inte ha någon form av plan är samma sak som att bygga ett hus utan ritning - det tar längre tid och bygget blir med största sannolikhet ostadigt.
Att skriva affärsplan kan låta som ett stort projekt men behöver inte alls vara så avancerat. Många upplever det som riktigt roligt när de väl kommer igång. Det finns dessutom bra verktyg och mallar (se längre ner på sidan där ger tips på gratis mallar) för att skriva den med bra resultat.
En viktigt del i din affärsplan är marknadsplanen. Det är en plan för hur du ska bemöta marknaden och nå ut till kunderna. Att skaffa nya kunder är nämligen en av de största utmaningarna för en småföretagare. Att våga sälja, att veta hur du ska marknadsföra dig och veta vilka som är din målgrupp - det är saker som blir enklare och tydligare om du arbetat igenom planen för marknadsföring.
Så här skriver du en marknadsplan.
För vem?
Du bör också tänka på vem du ska skriva din affärsplan för. Den viktigaste anledning är för att du ska ha en plan att jobba efter. Men det finns fler intressenter som kan bli inblandade. En bank vill se siffror och att din budget håller, medans en riskkapitalist eller samarbetspartner troligen vill veta mer om dig, din vision och om du verkligen klarar av uppgiften innan de investerar sina pengar.
Men om du börjar skissa på din plan, ditt arbetsdokument, så blir det enklare att i nästa läge extrahera information från den och återanvända till en ny affärsplan.
Varför skriva en affärsplan?
Ska man lägga tid på något är det bra att veta varför. Många upplever att affärsplanen känns som ett måste vilket inte gör det speciellt roligt att börja skriva. Känner du så bör du tänka om.
Att göra en plan för din affärsidé och skriva ner den handlar inte bara om att få det gjort. Detta är en bra möjlighet att verkligen tänka igenom allt och se vad du kan förbättra. Det blir dessutom enklare att få en klar överblick vad som ska göras när hinder dyker upp. För det kommer att dyka upp hinder och svårigheter.
Affärsplanen skapar även fokus för den som lätt kommer på nya idéer hela tiden och riskerar att tappa siktet på målet. Det är en vanlig utmaning för många entreprenörer. Att vara flexibel och öppen för nya idéer är viktigt, men för många affärsidéer kan vara ett hinder då hjärnan har svårt att fokusera på flera saker samtidigt. Lägger man till nya idéer i planen bör de gå i samma riktning som den utstakade planen så företaget inte blir spretigt.
Här är några anledningar till varför du ska sätta igång:
- Den blir ett beslutsunderlag för om du ska starta eller inte starta eget. Vissa affärsidéer kan kännas helt perfekta men vid en närmre titt och efterforskning så håller den inte hela vägen.
- Den hjälper dig att tänka långsiktigt och hålla dig motiverad när det blir motigt.
- Den skapar fokus när distraktioner uppstår. Du vet vad du ska göra och kan därför lättare släppa nya idéer och infall.
- Du märker om det verkligen går att tjäna pengar på din idé.
- Du kommer att stöta på problem som du kanske kan lösa innan du startat igång.
- Den kommer att hjälpa dig att se dina starka och mindre starka sidor och därför veta vad du behöver hjälp med.
- Du får koll på vilka konkurrenter och kollegor som finns i samma bransch.
- Affärsplanen är till din hjälp när du ska sälja din idé till banker, myndigheter, investerare, kunder och leverantörer.
Här kan du läsa om hur du får ordning på företagsnamn och bokföring.
Checklista: Vad ska den innehålla?
Här är en lista på rubriker eller punkter som affärsplanen bör innehålla. En del av dem kanske känns mindre viktiga, då kan du avvakta med just dem tills längre fram.
- Affärsidén – Beskriv kortfattat om din produkt/tjänst. Vem är kunden och varför ska de köpa av just dig?
- Om dig – Här ska du sälja in dig själv. Din bakgrund är viktig om någon utomstående ska avgöra vilka möjligheter du har att lyckas med ditt företag. Berätta om dina personliga egenskaper, ditt nätverk, erfarenheter osv. Är ni fler så skriv lite om alla. Denna punkt är självklart främst för att kunna visa eventuella banker, investerare, etc.
- Produkt/tjänst – Här beskriver du mer i detalj vad som utmärker din produkt/tjänst. Gör en lista på fördelar. Den är bra när du ska börja sälja. Ska du satsa på kvalité eller ett lägre pris? Hur ska kundservice fungera och kundens köpupplevelse? Hur funkar ev. tillverkning och distribution? Berätta om dina planer framöver och hur din affärsidé kan utvecklas. Ska du vidareutveckla den till andra städer eller rent av utomlands? Kommer du att ha fler produkter och tjänster som kompletterar det du har idag?
- Marknaden/kunder – Hur ser marknaden ut idag? Är den växande och hur ser prisbilden ut? Hur stort område ska du bearbeta? Hur ska du nå kunderna och är de privatpersoner eller företagare? Har du redan klara kunder? Hur ofta och hur mycket köper kunderna och hur betalar de? Så här skriver du marknadsplanen som ett proffs.
- Konkurrenter – Beskriv konkurrenterna. Vilken är deras styrka och deras svagheter? Vad kommer du att göra bättre? Fråga dina vänner och bekanta vad de tycker om dina konkurrenter.
- Marknadsföring/försäljning – Hur ska du synas och hur ska du skaffa kunder? Visitkort trycksaker och logga. Ska du ha en hemsida på Internet eller kanske en e-butik? Ska du sälja själv eller göra det via en återförsäljare? Hur mycket ska din produkt/tjänst kosta? Genomtänkta säljkampanjer och tävlingar kan ge bra extra fart på din försäljning.
- Företagsform – Aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening eller enskild firma. Vilken företagsform eller bolagsform passar dig bäst? Skriv det i din affärsplan.
- Lokal/Utrustning – Var ska du driva din verksamhet? Behöver du lager? Vilka behov har du av maskiner och inventarier?
- Ekonomi/budget – Här beskriver du det uppskattade penningflödet, dina intäkter och kostnader. Den innefattar:
- Resultatbudget – Uppskattade kostnader och intäkter per årsbasis.
- Likviditetsbudget – Plan för kassaflödet i ditt företag.
- Kapitalberäkning – En uppskattning på hur mycket kapital du behöver.
- Finansiering – Ska du finansiera det själv eller ta hjälp av banker och myndigheter? Vilka bidrag kan du få och kanske kan du ansöka om starta eget bidrag? EU kan delvis finansiera om din affärsidé innefattas av de globala målen.
- Mål – När ska du starta? Vart är du om t.ex. Ett, tre eller tio år. Har du anställda osv. Så sätter du mål.
- SWOT-Analys (Strength, weaknesses, opportunities, threats) – Vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot finns? Skriv ner dessa och skriv även hur du ska lösa svagheter och hot och ta tillvara på styrkor och möjligheter. Se mer hur du gör en SWOT med exempel.
Hur du börjar formulera den, tänk på:
1. Mål - När ska affärsplanen vara klar?
2. Definiera för vem och varför du skriver.
3. Samla information.
4. Skriv kort och koncist.
5. Låt den vila några timmar eller dagar när du skrivit ett första utdrag. Det hjälper dig att få nya idéer och tankar.
6. Ta hjälp när det behövs.
TÄNK PÅ: En affärsplan behöver inte vara en hel bok eller uppsats om exakt hur du ska gå tillväga. Den viktigaste anledningen att skriva en affärsplan är väcka tankar och få ner det på papper. En enkel plan är helt klart bättre än ingen alls.
TIPS: Alla framgångsrika företag har en sak gemensamt – De gör något som kunden har nytta av. Ställ dig själv frågan: Vilket eller vilka problem kommer ditt företag att lösa? Identifiera och beskriv detta.
Är det nödvändigt? Går det att skriva en enkel plan?
Urban Gattzén jobbar som affärsutvecklare och fick frågan:
Jag har svårt att skriva en affärsplan. Hur viktigt är det för att starta företaget? Finns det andra sätt att lösa detta på?
Urban svarade:
Det går absolut att starta utan den, i första läget, dock om du ska söka kapital vill de flesta investerarna se en affärsplan. Gör istället en enkel ”light” version från start. Det finns några grunder som gör skillnad:
- Affärsidén - Hur ska du tjäna pengarna? Formulera den så att alla förstår.
- Vilka är kunderna?
- Hur ska den/det säljas?
- Hur ska den/det marknadsföras och synas?
- Ekonomin - gör en budget inklusive räkna på lönsamhet.
- Produkt/tjänst - Var, vem eller hur tas den fram och levereras.
- Riskanalys.
Fundera nu på dina egna starka sidor och vad är du bäst på. Hitta sedan ett externt bollplank som kan tillföra det du själv saknar.
Tänk på att 100% av intäkterna kommer från det du säljer och oftast är det här alla misslyckas. Så VÅGA SÄLJ.
Se även: Affärsplanen - behövs verkligen den?
Tips på mall för att skriva din affärsplan
Det finns en rad mallar för affärsplan på nätet - här har vi tre sorters mall som vi föredrar:
Connect Sverige har en bra PDF-mall om hur du skriver en vinnande affärsplan (Pdf)
Almi erbjuder en affärsplan i PDF-format som du kan ladda ner och fylla i.
Nyföretagarcentrum har tagit fram en plattform så du kan skapa din affärsplan online.
Fler resurser
27 affärsidéer du kan upp starta idag
18 heta frilans- och distansjobb du kan driva från vart du vill
Det viktigaste du har i ditt företag är dina kunder. Så fundera hur du ska nå dessa på bästa sätt, behålla dem och få dem att köpa igen och igen. Se mer...