Blufföretag utnyttjar systemet

Bedragarna arbetar på många olika sätt. En del skickar vilseledande brev som ser ut som fakturor, andra ringer upp och försöker stressa fram en ”bekräftelse”. Allt fler är dessutom verksamma online och lurar in företag i dyra abonnemang som är svåra att ta sig ur.

I värsta fall kan det leda till betalningsanmärkningar när Kronofogden kopplas in. Blufföretag drar sig inte för att utnyttja systemet fullt ut – vilket gör det extra viktigt att agera direkt om du misstänker att något inte står rätt till.

👉 Se Svensk Handels varningslista över blufföretag

Aktuella blufföretag 2025 – dessa namn cirkulerar just nu

Miantekila Ntak B - Ett mail skickas till dig med en förfalskad tidigare dialog där den ena parten ser ut att vara någon från ditt företag. Syftet är att vilseleda dig till att betala fakturan.

Sene BR - Du får mail med förfalskad tidigare dialog där den ena parten ser ut att vara någon från ditt företag. Meningen är att vilseleda dig att betala den bifogade fakturan.

Ngoma RME - Ett mail inkommer med förfalskad tidigare dialog där den ena parten ser ut att vara någon från ditt företag. Syftet är att vilseleda dig att betala den bilagda fakturan.

Nikolaos Leonidas Georgiou - Skickar fejkade e-postkonversationer som får det att se ut som om någon från ditt företag varit i kontakt tidigare, i syfte att lura dig att betala en falsk faktura.

Kevin Valdemarson - Använder förfalskade mailväxlingar där de låtsas att en kollega från din organisation redan kommunicerat med dem, för att få dig att betala en bluffräkning.

Love Sika Baah - Sänder ut e-post med manipulerad tidigare korrespondens som verkar komma från din arbetsplats, med målet att vilseleda dig till betalning.

Eddy Glen Oulai - Falska e-post som ger intryck av att din medarbetare redan haft kontakt, i avsikt att lura dig att erlägga betalning för påhittade tjänster.

Dynamically Services Limited - Skickar falsk e-post med som föreställer kontakt med någon från ditt team.

William Mendy - Mail skickas på nätet med förfalskad tidigare dialog där den ena parten ser ut att vara någon från ditt företag. Syftet är att vilseleda dig att betala den bilagda fakturan.

Accelerated Growth AB - Mail skickas på nätet med förfalskad tidigare dialog där den ena parten ser ut att vara någon från ditt företag. Syftet är att vilseleda dig att betala den bilagda fakturan.

Taiwo Akingbehin - Utger sig för att vara chef eller ledningsperson inom din verksamhet och skickar e-post med manipulerad mailhistorik, där metoden är kopplad till tidigare varningslistade Bain & Company.

SABINA AI - Kontaktar dig telefonledes för att säga upp tjänster du aldrig abonnerat på, varvid uppsägningsprocessen resulterar i att du istället tecknar ett avtal.

W24 HOSTING - Fakturerar för webhotell-tjänster genom att påstå att de övertagit alla kundkontrakt från Web Hosting Solutions 24 AB, trots att du aldrig varit kund.

Var vaksam: Vad du ska titta efter

Tecken på en falsk faktura:

  • Okänd avsändare – företaget känns inte igen, ofta fejkad avsändaradress, som ibland påminner om ett seröst företag.
  • Otydlig beskrivning – det framgår inte vad du ska betala för.
  • Brist på kontaktuppgifter – ingen adress, telefon eller webbplats.
  • Fokus på snabb betalning – kort betalningsfrist eller hot om åtgärder.
  • Felaktiga detaljer – fel organisationsnummer, stavfel, manipulerade logotyper.

De flesta företagare är seriösa, men känns något fel – kolla varningslistan. Alla blufföretag hinner dock inte listas direkt, så var alltid vaksam. På Svensk Handels sida hittar du även råd om säkerhet och information om hur du anmäler blufföretag.

Se även: Kolla om dina personuppgifter har läckt – här gör du testet direkt

Så agerar du när du fått en falsk faktura

  • Betala inte.
  • Bestrid fakturan skriftligt direkt till avsändaren (gärna via e-post).
  • Spara en kopia av bestridandet.
  • Anmäl blufföretaget till Svensk Handels varningslista och ev. polisen.
  • Bestrid igen om du får påminnelse, inkasso eller krav från Kronofogden – annars kan skulden fastställas. Mer om hur du bestrider fakturan med lagen på din sida.

Tips: Går ärendet till domstol måste företaget bevisa att ett avtal finns, vilket blufföretag sällan klarar. Men tänk på att muntliga avtal är bindande i Sverige – var därför försiktig med vad du säger i säljsamtal.

Så undviker du oseriösa erbjudanden

  • Fakturor som egentligen är erbjudanden – läs alltid det finstilta.
  • Skriv aldrig på avtal online eller säg ”ja” i telefon om du är osäker.
  • Be alltid om mer information – vägrar de skicka är de troligen inte seriösa.
  • Avvakta eller tacka nej om det inte känns rätt – lita på din magkänsla.
  • Kolla upp företaget, t.ex. i Svensk Handels varningslista.

Film: Så här hanterar du en bluffaktura


Se även:


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.