Senaste inläggen

Tullfri gräns för företag?

Finns det någon tullfri gräns för företag?

Som privatperson läggs det inte på några tullavgifter om ordervärdet understiger $200, gäller det även företag?

Har just köpt kameratillbehör från Hong Kong för den ofantliga summan av $10 inklusive frakt. Paketet gick rakt genom tullen trots att den var tydligt deklarerad som komersiella pro...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ekotextilier

Hej,
jag söker med ljus och lykta efter leverantörer av ekologiskt producerade hemtextilier (handdukar, lakan odyl.). Kvalitet och design spelar en avgörande roll. Likaså att det är en pålitlig leverantör (naturligtvis), gärna med ett brett sortiment också.

Tips någon?
/Charlotte Wormbs
Kategori: E-handel

Komma vidare med affärsidé?

Hej!

Jag har lite frågor angående hur jag ska gå vidare med mitt lilla projekt ”inköpslistor”. Min plan är att fösöka få sålt dem till mataffärer i närliggande områden. Har ni några tips på hur jag ska gå till väga? Vem vänder man sig till, hur gör man med offerter, streckkoder etc? :-\

Kategori: Allmänt

Dodge Viper SRT-10 V10

Dodge Viper SRT-10 Information

Miles Per Gallon: 10/20 mpg
Curb Weight: 3380 lbs
Layout: Front-Engine/RWD
Transmission: 6-Speed Manual

Engine

Type: V10
Displacement: 8277 cc
Horsepower: 500 bhp # 5600 rpm
Torque: 525 lb-ft # 4600 rpm
Redline: 6000 rpm

Performance

0-60 mph: 3.8 sec
0-100 mph...

Kategori: Till salu

Giuen Holding Ltd. Property Management

Florida Woodland Ranch

Byggnad från 1993, med varm atmosfär om över 734 kvm (2000 SQ FT.) varav 123 kvm kök (336 SQ FT.). Fastigheten passar för verksamheter som Häst-, kenneluppfödning, Kommersiell Fastighet, Farm, etc. Fastigheten ligger i hjärtat av natur i en historisk miljö. I huvudbyggnaden finns det rum för utbildning eller boende, st...

CWM Trader

CWM Trader

Entrepreneurial Dynamic Channeling often begins with feasibility demonstrated by a strategy creating resources of activities ahead of the Competition. A defendable advantage with a level of profitability then should be achievable by means of significance most sensible of directions, strategically management and promotional opportu...

Marknadsföring mha Microsoft Dynamics CRM 4.0

Testa Microsoft Dynamics CRM 4.0 och sköt all kunddialog marknadsföring mm därifrån. Ni får en månad helt gratis utan några förpliktelser (max 5 konton). Ingen debitering förrän vi har ett avtal undertecknat! Nu är det slut med post-it lappar som hamnar mellan stolarna och glöms bort. Man blir effektivare och har kontroll över allt man kommit övere...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Missat momsregistrera

Ett nystartat företag blev ej registrerat för moms.
De första månaderna förekom inga inkomster/intäkter men däremot en del utgifter/kostnader för leveranser som fakturerats företaget och betalts.

Senare blev företaget registrerat för moms och inkomster började komma in.

Hur ska man göra med den ingående momsen från de första måna...

Nybörjarfrågor om bokföring

Hejsan!

Fick igår klart från Bolagsverket, och fick registreringsbeviset då med. F-skattsedeln fick jag förra veckan.  😃

Trodde det skulle ta längre tid, men det gick hur fort som helst, så nu har jag några frågor.

Kommer bokföra enligt faktureringsmetoden.

Ska köpa in en dator att ha i företaget, och ha ett bokföringsp...

Verifikation för betalning av lev.faktura?

Halloj, bered er på en basic-fråga utan dess like 🙂

Behövs det en verifikation (papper i pärm) på när en leverantörsfaktura har blivit betald? I bokföringsprogramet blir det en verifikation (ex.D1) när man lägger upp leverantörsskulden, sedan när man klickar i att man betalt lev.skulden så uppstår en ny verifikation (ex. E1). Behöver E1 en...

Bokföring av faktura som är såld till Amfa, utbetald men senare ej godkänd.

I normala fall bokför jag (siffror bara exempel, ej exakta)

kundfordran Kredit (1000sek)
Bankkonto Debet (900sek)
Factoringavgifter (80sek)
Ing.moms (20sek)

Nu va det så att den godkändes först men sedan efter samtal med kunden så krediterades den, eller rättare sagt kundförlust på denna faktura. Det innebar att pengarna beta...

Olika företagsnamn mot leverantörer och kunder?

Hejsan!  🙂

Har just fått F-skattsedeln och registreringsbeviset (fick det idag).  😃

Men har en liten fråga nu... förvirrad som jag ännu är.  😃

Jag var tvungen att lägga till ortsnamnet för att Bolagsverket skulle godkänna mitt företagsnamn, så det blev i slutet företagsnamn+ortsnamn som slutligt företagsnamn.

Men är d...

Kategori: Allmänt

Rekordlåg framtidstro bland svenska företag

Företag i Sverige, Norge och Danmark har den lägsta framtidstron på tre år. Detta visar Mamuts skandinaviska företagsbarometer som genomförts bland 1 800 företag i Skandinavien av Sentio Research på uppdrag av Mamut.

Svenska ledarna mest pessimistiska
Av de skandinaviska länderna har Sve...

Kategori: Nyheter

säljer bäst på nätet

Hej, Det var ett tag sen jag var här men så en dag fick jag frågan "Vad är det som säljer bäst på nätet?. Finns det någonstans man kan se statisktik vilka varugrupper som säljer bäst? Då tänkte jag att detta var nog en fråga någon här kunde svara på.

Är det böcker och dvd och tekniska prylar som folk köper mest, eller hur är det?

// <...

Kategori: E-handel

Företag till salu

Hej!

Jag och en vän har drivit ett företag som hette Swemug och vår affärsidé gick ut på att erbjuda en egendesignad, funktionell och snygg kaffemugg - till företag och privatpersoner. På muggen finns en inbyggd förvaringshylla där man kan förvara bland annat kakor.

Vi nu bestämt oss för att sälja vår verksamhet, vilket innebär ett va...

Skapa nyhetsbrev?

Hej!
Tänkte börja att skicka ut nyhetsbrev via mail till mina kunder. Hur går jag tillväga bäst? Finns det några mallar man kan utgå ifrån eller måste man betala sura pengar för att använda något e-postmarknadsföringsprogram? Ser ju lite oproffsigt ut att bara skriva ett vanligt mail, vill kunna lägga in den grafiska profilen med logga o produkt...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Köp av företag

Min sambo skall sannolikt köpa andelar i ett företag. Företaget är inget AB, utan ett KB så vitt jag vet. Det ingår i ett samarbete med flera andra företag under ett "paraplyföretag" som har en liten veterinärklinik och kontor. Nuvarande organisationen är rätt snurrig och i min mening dåligt uppbyggd.

Efter samtal med vår revisor har vi förs...

Nystartat webföretag söker kunder för referenser

Har ett nystartat företag som sysslar med webdesign.

Behöver nu kunder som referenser, därför har vi nu mycket bra priser på proffessionellt utvecklade hemsidor. Allt feån enkla HTML till mer avancerade php/mysql baserade sidor.

För företag 999:- för en dynamisk hemsida.
För privatpersoner och föreningar halva priset.

Tillk...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföra inköp av material korrekt

Jag har en hel del fakturor ute nu, på flera av dom har jag först köpt in material själv, och sedan sålt det vidare till kund.

Jag funderar på hur jag skall lägga in inköpen i min bokföring korrekt... två köp är via mastercard mot mitt företagskonto, två är betalda över nätet (fått en faktura och betalt till avsändarens bankgiro).

Ska...

Arbetsgivaravgifter i samband med ersättning till 17-åring med A-skatt

Min syster har hjälpt mig med ett mindre arbete för det handelsbolag som jag är delägare i. Som ersättning har jag tänkt betala henne 9000 kronor. Jag är dock något osäker på hur mycket som skall betalas i arbetsgivaravgifter, om några dylika avgifter skall betalas in överhuvudtaget?

Min syster är 17 år gammal (fyllde detta i år), har A-skat...