Öresavrundningar och moms

27
Jag skulle göra en momsrapport och programmet varnade för avvikelser. Det visade sig vara ett par olika saker som gjorde avvikelserna.

1. Jag kör webshop som räknar ut moms mm. Dock var den inställd på att avrunda till jämna kronor. Något jag har förstått är fel att göra redan på fakturan? Är det nåt som kan\bör åtgärdas i efterhand?

2. När jag får en faktura med öresavrundning så läste jag att man kunde skippa att använda öresavrundningskonto utan bara lägga det på kostnadskontot direkt. Är det riktigt?
589
1
1. Ja, det är egentligen fel. Men jag är helt övertygad om att Skatteverket inte bryr sig om de få kronor som kan bli fel. Jag skulle inte ändra på något i efterhand. Däremot kan du ju, för att slippa felmeddelanden i framtiden, ändra din bokföring från och med nu.[br][br]2. Visst kan du göra så. Finns egentligen ingen som bryr sig om du lägger öreavrundningskostnaden/intäkten på eget konto eller direkt på kostnadskontot. Det är ju inga enorma summor vi pratar om.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.