Senaste inläggen

Preliminär självdeklaration

Kort info: Vi är två killar som precis tagit studenten  och ska stara handelsbolag och sälja tjänster. Båda är helt färska inom företagande men försöker iaf 😛

Nu till problemet, om jag förstått det rätt så är vi tvungna att fylla i preliminär självdeklaration och efersom vi båda kommer ha/och haft mindre ströjobb och vi inte vet vilka arbet...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med att importera

Hej,

jag har erfarenhet från importering från Asien

Är det någon som behöver ha hjälp med import av tillexempel elektronik eller vill ta fram en ny produkt som ska produceras i Asien kan jag och en företagsvän ordna importen mot ett arvode som vi kommer överens om.

Kategori: Till salu

Engångsutbetalning

Har en fråga angående engångsutbetalningar till privatpersoner. Ska ta in två personer som båda har A skatt. De ska jobba för mig en dag och jag tänker betala 998 kronor vardera. Visst är det så att jag då inte behöver betala arbetsgivaravgifter med mera eftersom det rör sig om en engångsutbetalning?

Behöver jag skriva något kvitto med deras...

Hyres hus

Hejsan alla i solen  😃

Jag har nyligen fått möjligheten att köpa en tomt som är beläget relativt bekvämt i sthlm för vad jag anser ett hyffsat pris.

Funderar på att bostadsmarknaden är ju oerhört attraktivt nu, folk söker lägenheter för fullt!

Hade tanken att bygga ett enklare hus med att hyra ut rum till studenter eller likna...

Kategori: Affärsidéer

Svinn

Jag har egen firma och använder kontantmetoden/bokslutsmetoden. Under året har jag varut tvungen att kassera livsmedel för ett marknadsvärde på ca 10 000 kr p g a att bäst-före-datum passerat. Skall detta bokföras på något sätt :o?

Dra av moms för drivmedel

Får man i ett aktiebolag dra av momsen på de drivmedel man använder till de två leasingbilar företaget använder sig av?

Tacksam för svar

Fri prissättning?

Jag säljer hälsokostprodukter och tar i bland ut några till mig själv. Dessa skall då bokföras som en inkomst och marknadsmässigt värde skall gälla. Det betyder att jag inte får sälja produkterna extra billigt till mig själv, inte ens om bäst-före-datumet har gått ut och det är omöjligt för mig att sälja produkterna.

Men får jag sälja produk...

Hjälp

har du fått tolkhjälp om du råkat ut för något utomlands.

Ja/nej

1 har det fungerat bra

2 kom tolken snabbt

3 fick du någon kostnad

4 har du haft samma tolk vid något senare tillfälle.

Kategori: Off Topic

Köpa in från ebay sälja vidare?

Skulle det funka att köpa in grejer från te.x ebay och såklart betala moms och tullavgift och sedan sälja det vidare som ett företag här i Sverige? Såg te.x att jag köper en märkesparfym från ebay och sen vill sälja den vidare här i Sverige i en webbutik är det okej?

Kategori: Allmänt

Namn på verksamhet i enskild firma?

Hej!
Har tidigare drivit KB och då finns ju som bekant ett bestämt namn som ska finnas med på fakturor etc.

Hur är det med enskild firma? Där är det ju jag som fysisk person som bedriver verksamheten. Kan jag skriva vilket verksamhetsnamn som helst på fakturorna? Det verkar inte som att man behöver registrera något företagsnamn hos skatte...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Förslag hemsida?

Hej!

Just nu byggs en stor arena i Vänersborg, i 170-miljonersklassen, med namnet Arena Vänersborg.
Samtidigt är jag ägare av domänen www.arenavanersborg.se
Nu efterlyser jag nya idéer på hur jag kan få inkomster genom den...

Kategori: E-handel

Företagsform, förvalta och äga fastigheter

Hej,

Vi är två st alt några fler som tänkte starta ett företag.
Vi kommer att köpa och förvalta fastigheter (till en början bostadsfastigheter)

Vilken företagsform passar bäst (skattemässigt mm)?
HB? AB? Enskild firma (enkelt bolag)?

Någon som har erfarenhet eller tips ändå?

//Johan

Programvara som kan hantera Kundreskontra, behöver inte mer.

Skrev en tidigare post idag, men kom på om någon visste en temporär lösning för mig som jag kunde använda tills jag hittat ett mer avancerat program, och lärt mig det.

Jag har lite problem just nu att hålla koll på vårt nuvarade kundreskontra då en hel del ordrar strömmar in. Hade tänkte att vi skulle löst fakturering / kundregister / kunres...

Bra affärssystem med snabb produktsök vid telefonordrar?!

Söker ett bra affärssytem som kan hantera:
ordrar
produktinfo
printa faktura/plocklista
kundregister med möjlighet att skriva kommentarer
och en snabb produktsök funktion

Vilka olika bra finns det. WinBas har jag hört är ett bra alternativ?! Har någon en pratisk erfarenhet av det?

hjälp med företagsregistrering

Håller på att registrera företaget på www.foretagsregistrering.se , men några frågor är lite krångliga.

1. Egen maskinell utrustning, inventarier m.m.
NEJ - Egen utrustning eller inventarier kommer inte att användas i verksamheten
JA - Egen utrustning eller inventarier kommer att användas i verksamheten
Ange vilken egen maskinel...

söker webdesignuppdrag (ideellt)

Hej!
Jag behöver uppdatera min portfolio och åtar mig gärna nya uppdrag.  Jag kan hjälpa er med design, banners, kod etc och eventuellt webshop (har endast erfarenhet av oscommerce). Jag jobbar gärna med wordpress.

Ni kan nå mig här på forumet eller på carro@layout.nu

Mvh
Carolina

Kategori: Söker/eftersöker

nätbutik

som antagligen så många andra funderar jag över att starta upp en nätbutik.
detta mest för att slippa undan många fasta avgifter till en början åtminstone.

jag har funderat på många olika saker, och den senaste idén som poppade upp i huvudet var att sälja små stämnings/mys/lyx-paket innehållande saker som ljus, badbomber, massageolja, te,...

Kategori: Affärsidéer

Nytt företag / Dotterbolag?

Jag har idag ett aktiebolag tillsammans med en kollega och ska starta ett till företag tillsammans med ytterliggare två personer. Jag och min kollega kommer tillsammans ha aktiemajoritet, men bara strax över 50%.

Frågan då är, vad är att föredra: gå in som privatpersoner och starta ett fristående bolag, eller låta vårt nuvarande bolag gå in...

Generations skifte

Är det någon som har information/literatur om vad man ska tänka på vid generations skifte ?
De är ett par år kvar men det är väl lika bra att uppdatera sig lite innan det sker.

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Nu kommer inkomster: hur blir det?

Jo, nu har jag haft verksamheten igång några veckor, fått iordning allting och skickat fakturor, snart kommer pengarna börja trilla in på kontot  :winner

Men, nu håller jag få och förbereder mig på hur det egentligen skall räknas på summorna.
Momsen sätter jag bara in på skattekontot direkt, har begärt att pengar därifrån inte skall utbet...