Frågor om bokföring, återbetalning från leverantör m.m.

17
Har precis startat företag och köpt mitt bokföringsprogram, tänkte sköta åtminstone den löpande bokföringen själv.  🙂

Men har några frågor nu, såhär i början.  🙂

1. Behöver man någon form av kvitto för egen insättning?
Eller räcker det med att man skriver in det i programmet och skriver ut ett verifikat för det?

2. Har gjort en beställning från en leverantör, och har nu fått ett mail om att jag kommer få tillbaka pengar från dem. Dessa pengar har dock ännu inte kommit in på kontot. Visst ska jag vänta med att bokföra dessa till de verkligen sitter på kontot?  Även fast det står gårdagens datum på kvittot?

3. Har även gjort en annan beställning, från ett företag i Norge. På kvittot jag fick där står dock ingen moms.  :o
Ska jag bokföra det som vanligt fast utan moms?
Eller ska jag själv räkna ut momsen?  *förvirrad*

Bokför enligt faktureringsmetoden.  🙂

Hoppas någon vänlig själ har lust att räta ut några frågetecken för mig.
117
3
Hej![br][br]Lite svar på dina frågor:[br][br]1. Principen är den att alla affärstransaktioner skall kunna styrkas på något sätt, oftast i form av kvitto eller faktura. Om du har gjort insättning via bank så har du någon form av kvitto därifrån. Har du betalat in pengar kontant in i ditt företag kan företaget kvittera pengarna.[br][br]2. Vänta med att bokföra det tills det har kommit in på kontot. Alternativt är att du bokför upp det som fordran på leverantören nu, och sedan som en insättning på banken med minskning av fordran.[br][br]3. Det är ingen moms på varor som importeras eller exporteras utanför EU. Det du kanske får är en tullfaktura på momsen separat, men den bokför du som enbart ingående moms och får tillbaka de pengarna så småningom. Köper du däremot varor från EU-länder skall du beräkna så kallad EU-moms och bokföra det som både in- och utgående moms.[br][br]Med vänlig häslning[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
17
tack så mycket för ditt svar.  :)[br][br]Då kan jag alltså: [br][br]1. Skriva ut en kvittens från företaget på att jag gjort en egen insättning[br][br]2. Vänta med bokföringen av återbetalningen till den kommer in på kontot (om den nu gör det, har blivit lite strul)[br][br]3. Bokföra kvittot utan moms. Glömmer hela tiden bort att Norge ligger utanför EU.  :D[br]Kommer dock inte få något från Tullen heller på den varan, då den levererades över Internet.  :D[br][br]Tusen tack. Nu får jag nog ordning på resten också.  :)
117
3
1. Korrekt[br]2. Korrekt[br]3. Är det en tjänst som du har köpt är det lite krångligare. Till största sannolikhet skall du då beräkna utgående moms på inköpspriset och sedan dra av motsvarande som ingående moms. Är det en fysisk vara som passerat gränsen är principen den att tullen ska momsa in den i Sverige. [br][br]Momsbeskattning av tjänster gäller oavsett om säljaren är inom eller utanför EU. Moms på tjänsteinköp från utlandet kan vara krångligt. Om det blir moms eller ej beror på var man anser att tjänsten är utförd.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
[email protected]

17
ahaa, då blev det ju lite krångligare. [br][br]Jag har anlitat dem för att göra min logotyp.[br]Hemsidan är dock på svenska, och det var först när jag fick kvittot som jag uppfattade att det var ett norskt företag.  :o[br][br]Men hur kan jag räkna ut momsen, gällande moms-satser och sådant?[br]Och hur vet man när man ska räkna ut momsen eller inte på de kvitton man inte får någon moms på? [br][br]Känns lite krångligt...
17
och nu blev det ju ännu krångligare (för mig som nybörjare)...[br][br]Ena leverantören ville ha fraktkostnaden betald (vilken de räknat ut efter att jag lagt ordern), så betalade den över telefon, men fick ju inget kvitto på det.[br]Man ser bara att pengarna är dragna.[br][br]Hur gör man då?[br]Man kan ju inte skriva eget kvitto på det. [br][br]:-?
117
3
Begär att få ett kvitto från leverantören. Annars får du göra en notering på ursprungsfakturan om detta. Kostnaden för hemtagningsfrakt skall läggas till på varukostnaden.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
[email protected]

17
tusen tack.[br][br]Du har just räddat min dag.  :D
1324
4
Som någon nämde så är ju bokföringen för §7 tjänster från land utanför EU lite speciellt[br]Ett Exempel. Du handlar från ett Norskt företag och det kostar 800 NOK = 1000 SEK. [br][br]Följande bokförs. [br][br]xxxx  D  1000:-  (vilket konto beror ju på vad du köpt)[br]2614  K    250:-      (25% av 1000:-)[br]2645  D    250:- [br]1930 K  1000:-[br][br]Detta är ju inte så svårt egentligen. Men sedan måste man hålla tungan rätt i munnen när man skickar sin momsdeklaration. (Oberoende om den är års, kvartals eller månadsvis). [br][br]Här skall summan [br][br]1000:- in i fält 22[br]250:- skall vara en del av summan fält 30 [br]250:- skall vara en del av summan fält 48[br][br]Eftersom fält 30 resp 48 tar ut varandra så blir det inget att betala men det skall ed iallafall. Och just fält 22 är viktigt för statestiken. [br][br]Hans[br][br]
17
ok, men jag betalade direkt i svenska kronor, utan omvandling från norska.[br][br]Min moms deklaration sker årsvis, så det är ju ett tag kvar. Men jag kommer behålla det här som du just skrivit upp, så blir det lite lättare för mig att hålla reda på vad jag ska göra och inte göra.  :)[br][br]Tusen tack för hjälpen.  :)
589
1
hfohrman: Är du helt säker på att du ska lägga på och dra av moms när du köper en sån tjänst från icke-EU? Det är ju en sak när det gäller köp inom EU, men när det gälller köp utanför EU blir i alla fall jag osäker. Säger inte att du har fel, men vill gärna läsa lite om det. Har du möjligen någon länk?
117
3
Jorgen: Det är skillnad på momsuttag på tjänster och varor. När det gäller varor är det handel mellan EU-länder som skall beskattas med att köparen beskattas och samtidigt får dra av momsen, om alla regler med paragrafhänvisning, VAT-nr m.m. m.m. uppfylls.[br][br]När det gäller tjänstebeskattningen gäller tjänsteinköp från utlandet oavsett om det är EU eller inte. Här är dock regelverket mycket snårigare. Beror mycket på vart tjänsten anses vara konsumerad, typ av tjänster etc etc. [br][br]Det finns ganska bra beskrivet i skatteverkets broschyrer, SKV 560.[br][br]http://www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd3800014618/56002.pdf[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
[email protected]

589
1
Från avsnittet "Att köpa tjänster från ett land utanför EG" (sidan 30 i nämnda broschyr).[br][br][quote]Principen[br]är att tjänster beskattas i Sverige endast om de anses[br]omsatta här.[/quote][br][br]Så huvudregeln:[br][quote]Vad avgör då om en tjänst anses omsatt i Sverige?[br]Huvudregeln är att en tjänst anses omsatt här endast[br]om den som tillhandahåller tjänsten har sätet för sin[br]ekonomiska verksamhet eller ett fast etableringsställe[br]i Sverige och tjänsterna tillhandahålls härifrån.[/quote][br][quote][br][br]Huvudregeln gäller för tjänster som inte avser fastigheter,[br]arbete på lös egendom, transporter eller kultur,[br]och som inte passar in under rubriken ”Diverse intellektuella[br]tjänster”. Under rubriken ”Huvudregeln” på[br]sidan 17 kan du se vilka tjänster som avses.[/quote][br][br][quote]Om du köper en sådan tjänst av en utländsk företagare[br]beskattas tjänsten inte i Sverige även om den tillhandahålls[br]här.[/quote][br][br]Undantag från huvudregeln:[br][quote]Följande tjänster kan genom särskilda regler anses[br]omsatta i Sverige även om den som tillhandahåller[br]tjän st en är etablerad utomlands:[br]• Fastighetstjänster (byggnadsarbete, ritning,[br]projektering m.m.)[br]• Transporttjänster (person- och varutransport[br]m.m.)[br]• Arbete på lös egendom (reparation, värdering[br]m.m.)[br]• Kulturella aktiviteter (artistiska framträdanden,[br]idrott och utbildning m.m.)[br]• Diverse tjänster (konsulttjänster m.m.)[br]• Uthyrning av transportmedel och transporthjälpmedel[br]• Förmedling av varor och tjänster[/quote][br]Nyckelordet här torde vara "kan", det står alltså inte "skall". Men sen står:[br][quote]Ska du eller säljaren betala[br]momsen?[br]Du är skattskyldig[br]Om du är momsregistrerad och köper tjänster i[br]Sverige från en utländsk företagare är huvudregeln[br]att du ska deklarera och betala momsen, s.k.[br]omvänd skattskyldighet.[/quote][br]Det här får inte jag ihop med ovanstående text, men eftersom jag inte just nu orkar kolla lagtext eller tror att momsexperterna på mitt företag är villiga att ge gratiskonsultation så gäller det tills vidare (även om inte SKV alltid har rätt).[br][br][quote]Diverse intellektuella tjänster[br]Den stora gruppen tjänster som ibland kallas intellektuella[br]tjänster eller ”paragraf 7-tjänster” anses omsatta[br]i Sverige då de utförs åt dig som är näringsidkare i[br]Sverige. Du blir då skattskyldig och ska själv redovisa[br]momsen. På sidan 19 fi nns en uppräkning av vilka[br]tjänster som avses.[/quote][br][br]Verkar som om hforman och henrikohrn har rätt, ävom om jag tycker att SVKs text är lite luddig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.