Hur bokföra gåva / bidrag från annan person eller företag?

68
Driver enskild firma efter kontantmetoden. Anmärkas skall att jag driver detta på sidan av annat och inte tjänar några gigantiska summor.

Nu har jag diskuterat med en andra part om att eventuellt få bidrag till mitt företag. Det handlar om några prylar och en mindre summa pengar (allt har värde under 5 000).

Hur bokför jag det och blir jag skatteskyldig?
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
589
1
Vad menar du med "bidrag"? Är det att du får saker av en privatperson, utan att betala något?
68
[quote author=Jorgen link=topic=4044.msg18946#msg18946 date=1214847109][br]Vad menar du med "bidrag"? Är det att du får saker av en privatperson, utan att betala något?[br][/quote][br][br]Ungefär i den benämningen ja. Även kontantinsatser.
www.bouleservice.se
Bouleservice på Tradera
589
1
Kommer du att få det utan något som helst återbetalningskrav?
68
[quote author=Jorgen link=topic=4044.msg18953#msg18953 date=1214860950][br]Kommer du att få det utan något som helst återbetalningskrav?[br][/quote][br][br]Jupps
www.bouleservice.se
Bouleservice på Tradera
589
1
Tja, om du får "prylar" (är det något du kommer att sälja? Eller bara använda?) gratis så är ju ditt anskaffningsvärde noll. Därmed ingen ekonomisk transaktion. Lite märkligt att få saker så, men tror inte du behöver bokföra alls.
68
Nej, det handlar helt om användning.[br]Har letat och inte funnit något som skulle tala emot någon form av bokföring. Är det pengar finns det kontering för gåvor/riskkapital (minns dock inte numret)[br][br]Tack för svar!
www.bouleservice.se
Bouleservice på Tradera

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.