Senaste inläggen

Var går gränsen för lån av pengar i AB?

Sköter som sagt ekonomin i ett bolag o ägaren har tagit ut ca 50000 sek från bankkontot som ej har redovisats o är ett lån säger personen.

Det är 2 månader sedan, och vi skulle ej bokföra det som lön.

Om personen sätter tillbaka pengarna är det ändå ett brott? Vad säger revisorn? Ingen arb.avgift eller skatt har betalats in.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Populäraste klädmärkena?

[tt][tt]Hej!

Jag vet att man inte får importera och sälja kläder hur som helst, så det behöver ingen påpeka.  ;)

Kan någon/några som är insatta i klädbranschen berätta vilka amerikanska klädmärken som är populära (och dyra!) i Sverige? Som typ Canada Goose...

Tack på förhand!

Filibastis[/tt][/tt]

Kategori: Företagande över gränserna

Excelfiler

Är egentligen inte alls så relaterad till kategorin E-handel, men jag tror kompetensen finns just här.

Jag har ett antal excelfiler som utifrån kassaflöden och andra variabler går att använda för att värdera tillgångar. Jag har lagt ganska mycket tid på att konstruera dem och är väldigt nöjd med resultatet, de är verkligen nyttiga verktyg fö...

Kategori: E-handel

Telefonsäljare

Som företagare får man kopiöst mycket samtal från telefonsäljare som ska sälja allt från annonsplatser till tvättmedel  :nono Hallå, tvättmedel... ???

Jag har tröttnat fullständigt på dessa terrorister  :evil:
På nått sjukt sätt så måste ju deras telefonsäljande fungera, de skulle ju dö ut själva annars tycker man.... :-\

Börjar...

Kategori: Allmänt

jag har skrivit den bästa sidan på nätet om Affärsideer!

Hej Forummedlemar och läsare

För er som inte vet det så heter jag Christian Rudolf. Jag driver tillsammans med Peter Sandberg Bloggen Disruptive.nu. Jag har sedan länge haft ambitionen att skriva den bästa sidan på svenska ang affärsideer och jag tror mig ha kommit ganska långt.

Nu är det så att jag är starkt partisk i mitt tyckande s...

Kategori: Affärsidéer

Svensk fabrik för klädtillverking sökes

Hej,

Jag funderar på att sy upp en kollektion barnkläder och skulle vilja producera detta i Sverige.
Är det någon som har bra tips på bra människor och fabriker som gör det?

Mvh Malin

Kategori: Söker/eftersöker

När hobbyn blir arbete - erfarenhet?

Hej,

Jag arbetar som frilansjournalist och planerar några artiklar om personer som skapat arbete av sin hobbyverksamhet; helt enkelt startat eget för att försöka livnära sig på sitt intresse.

Jag söker både er som har positiva och negativa erfarenheter.
Gick det att leva på hobbyn?
Hur fungerade starten?
Överlevde intresset,...

Nystart av företag med bibehållen a-kassa...teoretiska kryphål?

Hej,

Utgångspunkten för att vara berättigad till a-kassa som företagare är ju som bekant att man avvecklat verksamheten eller att den är varaktigt vilande. Tanken bakom detta är att man inte ska kunna använda a-kassan som utfyllnad vid dålig lönsamhet eller som stöd vid nystart av företag.

I anknytning till detta har jag två fundering...

Redovisningskonsults ansvar?

Hej

Jag hade innan ett handelsbolag (en bolagsform jag inte rekomenderar  till någon). Vi hade dålig koll på bokföring och deklarationer, så vi anlitade ett proffs på det, en redovisnings firma. Hon gjorde ett bra jobb de första åren men sen ballade allt ur. Så 2004 byte vi redovisnings firma och efter mycket om och men fick vi ut våra pappe...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Poddamig.se

Tjenare, var längesen man skrev något inlägg så får väl "offtopica" lite tills jag hittar nått jag kan svara på eller fråga om  ;).

Jag och en kompis har nyligen startat en poddradio (hobbyprojekt) som jag tycker ni kan gå in och lyssna på om ni har tråkigt. Kanske när ni sitter och bokför eller sitter med något annat tråkigt som hör företag...

Kategori: Off Topic

Söker E-commerce med möjlighet att skapa grupper med olika rättigheter.

Hej alla,
Driver ett utvecklings / produktions / grossistföretag. Så jag jobbar då inte mot privatkunder utan enbart återförsäljare. Så det jag säker är ett e-handel system som ger mig möjligheten att "gömma" olika saker, som exempelvis produktpriser, produkter och liknande.
Även möjligheten att låsa registeringen så enbart jag / mitt företag...

Tillverkning av Banners

Jag skulle behöva hjälp med några banners i huvudsak Flash. Det är lite bråttom så du får gärna höra av dig direkt.

Timbaserad eller fast lön utgår självklart.

F-skatt inget krav men underlättar.

Skicka mig gärna lite referenser och vad du kan så fort du har möjlighet.

Bokföring av inköp med kreditkort

Jag har en fråga angående bokföring av kreditkort. Jag går t.ex. och köper pennor för företaget med företagets kreditkort för 100kr. Jag bokför då köpet med kvittot som underlag, med kvittons datum säg 10/4, på det här sättet

10/4
2419 Övriga kortfristiga skulder till kreditinstitut, Kredit 100kr
2640 Ingående moms, Debet 20kr
6110...

Har kunder och lager.. men sen då? Hundra dumma frågor.

Hej

Ska försöka hålla mitt inlägg så kort det går. Jag har en webbutiksidé som jag skulle vilja komma igång med så snart som möjligt. Men jag fastnar på hur man löser tekniken..
Vore väldigt tacksam om ni med mer erfarenhet orkar svara på lite av frågorna:

1. Finns det någon bra helheltslösning som ni skulle rekommendera? Dvs, ett...

påsar

Jag ska starta en klädbutik i höst och har börjat kolla på påsar. Det är en hel värld för sig. Någon som har några tips? Det jag har hittat är svindyrt (eller det kostar kanske en del). Sen ska man bestämma mått, plast eller papper, färg, antal osv. Det samma gäller presentpåsar till jul. Var ska jag börja?

Kategori: Inköp

Räkna ut kostnad för lön?

Har en kille som vill ha ut 150kr i timmen brutto i lön.
På ett ungefär, vad ska jag säga för pris till kunden.
Visst kan jag räkna ut det med allt men jag tänkte om det fanns någon slags % som man brukar räkna med för att göra det enkelt för sig. Typ 150kr *250% = 375:-

Trädgårdsskötsel

Jag är ganska sugen på att starta upp eget inför vintern eller eventuellt nästa sommar då det krävs lite planering tror jag.

Jag skulle vilja starta upp inom kategorin trädgårdsskötsel. Tack vare avdraget för hushållsnära tjänster borde det finnas en viss marknad bland privat personer.

Det som går att erbjuda är ju beskäring av fruktr...

SV: Sälja färdigbyggda datorer?

[quote author=$_$ link=topic=3802.msg18371#msg18371 date=1211067031]
Bästa pris får du om du går in på designer forum och hittar någon moderator / medlem med respekt.
[/quote]

?

Det var inte vidare bra tips. Att vara moderator för oavsett forum innebär inte att man gör ett bättre jobb eller ger ett billigare pris än and...

Kategori: Off Topic

hyra ut sin bostad

Vilket är det bästa företagsformen om man vill hyra ut sin bostad och kan man ta ut vilka hyror som helst? Vilka regler gäller???

tex om jag köper en stor villa med 6 rum o hyr ut dem för ca 3000/rum till studenter = 6x3000 = 18000kr i månaden. Detta borde ju täcka både räntan på lånet och amorteringen på huset.

Ett år

i dag sedan jag började tipsa och ca 2 st om dan i snitt har det blivit och jag trivs på detta forum och kanske har någon fått ett gått råd. Det kanske skulle finnas en tråd som tar upp vilken nytta våra tips ger på ett längre perspektiv.