Frågor om bokföring och banken... (EF)

17
Har precis börjat komma igång med min bokföring, och har fått lite frågor om detta. (efter dessa kommer jag med lite tur inte behöva fråga så mycket igen  ;)  )

1. När jag kollar på Internetbanken står det ju "Transaktionsdatum" och "Bokföringsdatum", vilket många gånger är helt olika datum. Men detta är väl inget jag behöver bry mig om?
Jag ska väl bokföra enligt transaktionsdatumen = de datum jag betalt ?  (då blir det riktigt än så länge)

2. Banken har nu även dragit en summa för bankkortet jag har, hur bokför jag det?
Det får man ju inget kvitto på, så hur gör man då?

*förvirrad ny företagare som dock älskar pappersarbete*
17
känns som att jag kommer svara på mina egna frågor nu men...[br][br]Bokför enligt faktureringsmetoden, så då borde det väl bli såhär:[br][br]1. Bokför enligt de datum jag betalar = transaktionsdatumen (blir lättast då jag ändå bokför varje faktura 2 gånger)[br][br]2. Den summa banken dragit har jag som sagt inte fått något kvitto på (kommer nog inte få heller), så jag skriver ut ett kontoutdrag från Internetbanken (där det står tydligt varför det är draget och vilken summa) och använder det som verifikation.[br][br]Det borde väl funka?
589
1
Ja, det låter rätt.
17
härligt.  :)[br][br]Skönt att man kan använda kontoutdrag som verifikationer också, de få gånger det behövs.[br]Har blivit väldigt krångligt annars.  :([br][br]Tack för svaret.  :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.