Senaste inläggen

Hur lång tid tar det att starta AB?

Jag vet att det kan gå på ett par timmar om man betalar ca 8000 men hur lång tid brukar det ta normalt från det att man tar beslut att man vill starta AB tills dess det är registrerat?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Svenskt HB med kostnader i Kina och en momsfråga.

Tjena

Är i starten av ett HB. Kommer att vara belägna i Kina, det är väll inget problem att
lägga hyra för kontor och lager som kostnad? Behöver väll bara kunna visa ett kontrakt
eller kvitton från betalningar?

Då vi kommer att sälja produkter till kunder i Sverige så undrar jag över moms och tull.

Momsen som läggs på vid...

Kategori: Företagande över gränserna

Hur når man nyregistrerade företag?

När jag precis hade registrerat mitt företag ringde det diverse försäljare som ville sälja tjänster för nyföretagare. Min fråga är: hur fick de tag i mina uppgifter? Jag skulle nämligen vilja göra samma sak, alltså kontakta ägare till nyligen registrerade företag. Dock hade jag inte tänkt ringa upp dem men kanske skicka ett mail eller brev. Någon s...

Kategori: Allmänt

Nystart söker dom som vill sälja barnkläder beg. som nytt i min nätbutik

Jag startar min nätbutik (Marias BarnButik) den 1/7 och där kommer jag till och börja med att sälja egna och på kommission beg. barnkläder. Längre fram så vill jag även börja sälja andra beg. barnartiklar men för tillfället så är inte mitt lagerutrymme så stort. Är även intresserad av att bli återförsäljare till ex. hemsydda kläder, dockkläder, dop...

Kategori: Söker/eftersöker

Låna startkapital till företaget? (nybörjarfråga)

Hej allihopa!

Jag tänker starta eget och behöver ca 60 tkr i startkapital som jag kommer ta från mina privata pengar. Kan jag på något sätt låna dessa pengar till företaget för att slippa beskattning på de första 60 tkr (+ränta!?) jag får i vinst?

Tack på förhand!

Mvh i mail signaturen?

Jag vet inte riktigt vaför jag springer runt och retar mig på saker?!
Man borde fokusera på det positiva hela tiden istället.

Men det är väl för att man lägger märke till det negativa som man uppskattar det positiva så mycket förstås!

Vad är det med "Mvh" i mail?!

Med vänlig hälsning. Jotack, men om författaren inte ens tar...

Kategori: Off Topic

Frakt och olika momssatser

Jag säljer varor med 3 olika momsbelopp (6%,12%,25%) på samma faktura och lägger också på frakt. Om jag har förstått det riktigt så skall man dela upp frakten enligt följande: Om den 6 procentiga varan utgör 10% av varornas totala värde skall även 10 % av fraktens belopp läggas till priset av varan och sedan räknar man ut momsen på detta belopp. Ma...

Boka upp sem.löneskuld

Om jag löpande under året tar ut pengar från företagskontot och sätter in på ett annat konto för att vara säker på att ha tillräckligt med pengar till sem.löner, hur ska detta bokföras? Är det så här

1930 1000 K
2920 1000 D

Enskild firma utan företagskonto

Om jag ska bokföra åt en enskild firma som inte vill öppna något företagskonto utan tänker använda sig av sitt privata konto och betala räkningar och så ifrån, hur gör jag då?
(Är van vid AB men inte enskilda firmor)

Ska jag helt enkelt bokföra det som egen insättning 20XX istället för t.ex 1940?

Tjänstebil - är leasing det självklara valet?

Meddelande Funderar jag på det här med tjänstebil, men kan inte låta bli att känna att jag inte riktigt blir klok på det hela. Som ingenjör strävar jag efter att förstå och förenkla svåra saker, men här verkar det som man gjort precis tvärt om, tagit något som egentligen borde vara oerhört enkelt, och gjort det väldigt komplicerat.

Fråga...

Spelblogg , Bokmärk den genast!

Tja! Vill rekomendera denna grymma spelblogg. Levererar spel varje dag och har hjälpt mig vinna väldigt mycket pengar. Bokmärk den , lägg den i dina favoriter, följ den!

http://www.metrobloggen.se/spelfonden

Vad läser ni för ekonomi-entrepenörssidor

Tänkte det kunde vara roligt att höra vilka ekonomi/entrepenörssidor som ni läser dagligen.

Jag följer dessa:
www.di.se - Dagens industri
www.dan.se - Blogg

Vad retar dig allra mest i trafiken?

Jag blir heligt förbannad på praktarslen som ligger för nära!
De äventyrar ju min säkerhet som ligger framför!
(Behöver jag verkligen poängtera att jag håller hastigheterna, men inte ligger som en stoppkloss?)

Så imbecillt tänkt av dem; "Jodå, jag hinner visst bromsa."
Yeah, right.
Kan ju tyvärr inträffa vadsomhelst framf...

Hur får hemsidemeckare "bort ramar"?

Nu är jag typ - novis - på det här området, men liiite kan jag.

Tydligen har jag en hemsida med ramar, och i sökmotorsyfte är ju detta inte optimalt , tydligen.

Hur får man bort ramar?
Leja bort jobbet? Finns det en chans att man - läs Jag - fixar det själv?...

Kategori: E-handel

Satsa 100% eller starta gradvis?

Jag har idag en fast anställning med bra betalt, vilket är tryggt och säkert. Jag vill dock inget hellre än att starta eget, eller rättare sagt vidareutveckla mitt företag. Då kommer frågan om finansiering. Jag stöter på två typer av människor:

1. Dom som börjar driva sitt företag vid sidan av på kvällar och helger och sedan tar steget när d...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Trevlig Midsommar!

Trevlig Midsommar!

Önskar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

reklamskatt och moms på annoners

Vet någon vilka regler som gäller vid reklamskatt och moms vid annonsering?

I detta fall är det en tidskrift som jag funderara på att släppa och undrar vilka kostnader jag skulle ha.

Hjälp med första bokföringen i nystartat företag.

Har just startat företag och ska fixa det första i bokföringen, men känner mig lite osäker på hur jag ska göra nu...

Det är enskild firma jag har, och bokför enligt faktureringsmetoden

Det här är vad jag ska bokföra och behöver lite hjälp med:

1. Första utgiften betalade jag från mitt privata konto, men med företagets pengar (h...

Caoch eller Advisor. Partner eller Investerare!

Hej,
Jag har drivit små och större företag i snart 30 år och nu är två av mina nuvarande bolag i expansionsfasen. För dessa söker jag/vi erfarenhet och kapital.

Bolag 1:
* I höst 5 år av vinstdrivande verksamhet
* E-handel
* Konfektions-/Modebranschen
* Egen nisch med trogna kunder i hela Sverige
* Klart med partner i Finl...

Kategori: Söker/eftersöker

Verifikationer vid handel på auktionssajter?

Jag har tänkt köpa och sälja varor på auktionssajter som e.bay och Tradera. Vad använder jag då som underlag till bokföringen? Om jag handlar av/säljer till en privatperson får jag ju inget kvitto och ingen faktura skickas.