Senaste inläggen

Allmänna leveransbestämmelser

Hej!

Är ny på detta forum, så detta blir mitt första inlägg. Har dock varit inne här mycket och läst.

Är ni medvetna om att sökfunktionen på forumet inte fungerar speciellt bra? Vad man än söker på så får man upp 34 sidor med svar och i stort sett alla inlägg.

Men det var inte det jag ville fråga om.

Jag håller på och un...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur bokför man.. underskott i resultat mot allmänna avdrag

Hej,
jag har en enskild firma och har börjat avveckla mitt företag. Som ni kommer förstå så har det inte gått så bra som jag hoppats..

I årets deklaration (för bokföringsår 2007) så drog jag av 2006´s underskott på 8750 och 2007´s underskott på 15058 mot allmänna avdrag i  inkomstdeklarationen (nystartat företag).
Men frågan är ju hur...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skriver ut ekonomiöversikt, då har jag ett belopp som spökar

Under övriga poster:
Orderstock har jag ett belopp på 14400sek.

Jag kan inte räkna ut varifrån det kommer?

Några ideér?

Köpa tobaks/spelbutik, vad tänka på?

Hej

Har ärvt lite pengar och funderar på att köpa en liten spelbutik(Atg/SvS). Har aldrig haft eget och är helt oerfaren på denna front. Har lite frågor om vad som gäller o vad man bör tänka på.

*Tar man över befintliga speltillstånd eller måste man "nysöka" dem?
*Vad krävs för att få/behålla speltillstånden?
*Tar man över bolag...

Kategori: Affärsidéer

Kostnader i samband med öppet hus! Hur bokföra?

Vi har haft öppet hus för kunder, köpt mat, godis och vin.

Vad skulle ni bokföra det på för konto?

Annonsförsäljning, besökarsiffror

Jag har startat en hemsida där jag säljer bilder från olika tävlingsevenemang och vill nu börja sälja annonsplatser på sidan, undrar nu hur många besökare per månad man bör ha för att ha något att visa upp för kunden? Det är såklart omöjligt att svara på men finns det några riktlinjer eller ska man jämföra sej med liknande sidor? Har haft 4000 besö...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Skillnad på leasing av dator och hyra?

Har fått fakturor för leasing på datorer (har ej fakturorna här). Men startavgifter osv ska man inte bara bokföra det som datakostnader rakt av. Och sen vid ev.utköp av utrustning så får man boka det som köp av dator med värdet som är?

Ska se specifikationerna på fakturorna i morgon?

www.designjobb.se - Webbprojekt överlåtes

Ett projekt som överlåtes pga. tidsbrist:

www.designjobb.se
En uppdragsförmedlingssajt för media branchen. Tanken är att samla frilandsuppdrag och anställningar i branchen.

"Vi är den nischade karriärssajten för dig som söker jobb och uppdrag inom områdena design, kommunikation och reklam."

Projektet blev aldrig klart och kr...

Kategori: Till salu

Att vara pappa eller mamma. Också...

I morse satt vi alldeles stilla.
Klockan tickade – som det alltid brukar – från hörnet av rummet.
Idag var det annorlunda. Jag hörde den…

I mitt knä sitter en spenslig liten kropp lutad mot mitt bröst.
Hans andetag känns lugna, och hans små fingrar smeker sakta min arm.
Ingenting annat rör sig. Det är frid i mitt hus.

Sole...

Kategori: Off Topic

namnförslag, tack :)

Hej!

Jag och några vänner ska starta ett företag som ska sälja personliga musmattor, men vi behöver hjälp med namnet.

Gärna ett seriöst men klatschigt/fyndigt namn som förklarar vad vi ska sälja!

Tacksam för alla förslag! ;D

Kategori: Affärsidéer

Leasingbil vid nystartat AB?

Brukar det räcka med kontantinsatsen som säkerhet om företaget är helt nystartat? Någon med lite erfarenhet av detta?

Kategori: Off Topic

Bygga webshop i joomla med betalsystem?!

Då jag är dålig att göra hemsidor, men har arbetat lite med uppdateringar i joomla så känns det som jag skulle kunna behärska uppdateringar i en webshop.

Någon som känner till en sida som är byggd i joomla där det finns betalsystem också...

Har kollat lite på joomla forums, men där finns mest hemsidessnickare inte de slutliga använd...

Kategori: E-handel

Aktieägartillskott

Jag vill tillföra mitt aktiebolag pengar i form av aktieägartillskott pga förluster. Hur går jag tillväga? Ska det vara villkorat eller ovillkorat? Är det bara att föra över pengarna och skriva aktieägartillskott?
Vill helst göra rätt från början för att slippa besvär sen.

Tacksam för svar
Eco

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Moms vid fakturering av USA-kund?

Jag ska fakturera ett företag i USA, som alltså inte använder sig av svensk moms. Summan är fastställd av dem, 1000 USD.

Ska jag nu fakturera dem "arvode 800 USD + moms 200 USD" så att totalsumman blir 1000 USD?

Eller ska jag fakturera 1000 USD med 0% moms? (Så har jag gjort tidigare, men är osäker på om jag gjort rätt.)

Jag h...

Vem har rätt att beställa saker i ett bolag, juridiskt?

Låt säga att en person beställer något av ett företag och sen fakturerar som vanligt. Företaget får fakturan som "råkar" bli liggande till den förfaller, vid en påminnelse från företaget upptäcker man fakturan. Som ej är ok, då personen ej får beställa den typen av saker till företaget.
Kan man då hävda att företaget ej vill betala fakturan då...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

SRU Koder, någon som kan förklara?

SRU Koder, hur använder jag de i bokföringsprogrammet? Och när har man användning av de?

Hur marknadsföra ny butik?

Jag har äntligen tagit steget och startat aktiebolag och köpt en butik i centrala Göteborg. Jag får tillträde till den den 1 december och hoppas kunna öppna 2 december. Vill inte gärna förlora för mycket av julhandeln.

Nu är frågan. Hur skulle ni göra för att marknadsföra butiken? Väldigt många butiker annonserar ju i dagspress, för min del...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Konkurs, vilka regler gäller?

Vilka kan driva ett företag i konkurs? Vilka beloppsgränser gäller?

Kan personal som ej fått lön sätta ett företag i konkurs?

Innan ett företag går i konkurs kan ägarna betala räkningar i valfri ordning, innan det är klart att företaget kommer gå i konkurs. Kan man betala sin bästa vän som är konsult först?

Revisor / konsult?! Hur söker man reda på en bra?...

Bahh!!
Sitter och surfar efter någon som "sitter inne med svaren".
Går tydligen inget vidare.

Uppsala, någon som har ett strålande tips, som jag kan ta till mig?
Hur hittar man någon bra?
Är det till att kontrollera hemsidor, och kolla upp referenser som gäller?
Någon som vill delge en referens månne?

*Blev det fel foru...

Löner till säljare inom tjänsteförsäljning?

Hur får man alla jobba åt samma håll, med 4 säljare och 5 personer som jobbar med det säljarna säljer in så att säga.

Alla har hyfsad grundlön med provision på toppen, som gör att alla kan tjäna ganska bra.

Men vi anser det svårt att få en person att hjälpa någon annan utan att ta del av provisioner. Det gör jag bara om jag får halv...

Kategori: HR - Personalfrågor