Är det lönsamt att driva en frisörrsalong?

12
Hejsan

Vad kostar det ungefär att driva en frisörsalong varja månad med och utan personal ? 

Vad är den ungefärliga inkomsten för en lite lyxigare salong? Klippningar/färgning + försäjning av hårvårdsprodukter.

Är det lönsamt att driva en lite lyxigare hårsalong?

Någon som har förslag på vad som skulle gå att ta ut för lön ur en sådan här verksamhet för ägaren?
1165
A och O för frisersalonger är att ha en stor och trogen kundkrets. De flesta nyöppnade salonger är det svårt att plocka ut mer lön ifrån än att det räcker till livets absolut nödvändigaste, (kanske 10kkr i månaden före skatt) medans man efter 5-10 år kanske kan börja plocka ut en riktigt skaplig lön eftersom man har jobbat ihop sin kundstock (liknande 25kkr i månaden före skatt). [br][br]Nu skall jag dock erkänna att jag sällan ser frisörer på listorna som brukar publiceras i kvällstidningarna under rubriken "De tjänar mest i din stad". Jag tolkar det som att det är svårt att göra riktigt bra pengar där. Det är också mycket slit i och med att det helst skall vara öppet sex dagar i veckan, och inte semesterstängt.[br][br]
2066
2
Det är omöjligt att svara på. Det kan variera friskt, här är två olika företag:[br][url=http://www.allabolag.se/5566553599]La Widé[/url][br][url=http://www.allabolag.se/5565339479]Salong Noblesse[/url][br][br]Jämför själv, eller kolla upp andra du känner till så får du en idé om hur det går. Det beror på så många fler faktorer än att det bara är en frisersalong.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
12
Hej [br][br]Tack för bra och användbara svar. Är det någon som vet vad det kostar att hyra en salong per månad?
2066
2
Har svårt att se varför någon skulle vilja hyra ut en salong en månad...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
[quote author=fråga link=topic=4422.msg21084#msg21084 date=1224082125][br]Hej [br][br]Tack för bra och användbara svar. Är det någon som vet vad det kostar att hyra en salong per månad? [br][/quote][br][br]Frisörstolar brukar man kunna hyra för ca 5000sek + m/månad.[br][br]Men sen är ju frågan om lönsamhet om den ligger utanför sorsele eller vid stureplan...Läget är nog mycket viktigt för den typen av verksamhet.
12
[quote author=Jonathan link=topic=4422.msg21085#msg21085 date=1224082722][br]Har svårt att se varför någon skulle vilja hyra ut en salong en månad...[br][/quote][br][br]Hehe jag menade inte att jag bara skulle hyra en månad.. Utan jag menade hur mycket en ungefärlig hyra är varje månad för en hel frisörsalong även om man hyr den flera år så vill jag endå veta vad den ungefärliga hyran är per månad.
450
[quote author=fråga link=topic=4422.msg21089#msg21089 date=1224084928][br][quote author=Jonathan link=topic=4422.msg21085#msg21085 date=1224082722][br]Har svårt att se varför någon skulle vilja hyra ut en salong en månad...[br][/quote][br][br]Hehe jag menade inte att jag bara skulle hyra en månad.. Utan jag menade hur mycket en ungefärlig hyra är varje månad för en hel frisörsalong även om man hyr den flera år så vill jag endå veta vad den ungefärliga hyran är per månad.[br][/quote][br][br]Kolla upp salongen på www.allabolag.se där får du en uppfattning om hur mycket de dragit in och kostnader. Och om det är så att det är ett befintligt ab så är några få satsade kronor på en årsredovisning väl investerade pengar. Om inte du kan avläsa den så bör du gå till någon redovisningskunnig person. [br][br]Hur många stolar?[br]Hur många anställda?[br]Hur många egenföretagare hyr stolar?[br]Hur mycket runt om verkar de sälja?[br][br]Ja du har några frågor att lösa!
1165
[quote author=fråga link=topic=4422.msg21089#msg21089 date=1224084928][br]Hehe jag menade inte att jag bara skulle hyra en månad.. Utan jag menade hur mycket en ungefärlig hyra är varje månad för en hel frisörsalong även om man hyr den flera år så vill jag endå veta vad den ungefärliga hyran är per månad.[br][/quote][br][br]Som redan sagts så beror det på var den ligger.[br][br]Håller du dig i Stockholms bättre kvarter med kundkretsen "rika och modemedvetna Östermalmsbor" och vill ha ett AA-läge, så räkna med en årshyra på en miljon eller så för en lokal på 100kvm utan inredning. [br][br]Skall du ha den på en parallellgata till gågatan i Sollefteå, där kundkretsen är "medel-Svenssons som skall göra sig fina till kusinbarnens bröllop"  så kostar motsvarande lokal 25.000kr/år.[br][br]Skall du hyra en lokal med färdig inredning, så räkna med att hyresvärden kommer kräva dig på ett treårsavtal, och att kostnaden för inredningen tas ut på hyran under de tre åren. Nu är inte frisörsalonger så enormt inredningskrävande, men handlar det om 3 stolar och lite charmigt inrett så kostar det runt 150.000kr eller så. Och det betyder ytterligare 5.000kr/månad i hyreskostnad.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.