När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har precis registrerat mitt företag och fått alla papper från skatteverket.
Jag tänkte ha firman lite vid sidan om mitt studerande eftersom jag hjälper vissa företag att koda hemsidor som kräver databas-kopplingar m.m. ibland. Alltså en ganska liten omsättning.
Men jag tänkte försöka spara ihop till en ny laptop så jag kan samla alla program och data på den istället. Har provat att sökt lite men jag hittar inte något som liknar min fråga.
Om jag köper en dator idag för t.ex 10 000 där 2500är moms. Hur funkar det i slutet på året om jag inte har någon större eller obefintlig inkomst i företaget. Får jag tillbaka mina 2500kr som jag har lagt ut på momsen trots att jag kanske inte har dragit in liknande summa på utfört arbete? Eller måste man ha dragit in någon moms så man kvittar det mot mina utgifter.
Om du köper en dator för över 5´i år måste du göra avskrivning, momsen får du naturligtvis tillbaka om du är momsregistread men väntar du till nästa år är avdraget ett halvt basbelopp. Jag skulle föredraga det senare om möjlighet fanns.
[quote author=lars arenander link=topic=4426.msg21116#msg21116 date=1224144064][br]men väntar du till nästa år är avdraget ett halvt basbelopp. [/quote][br][br]Förslag eller beslut? [br][br]Vad kommer gälla för enskild firma vs AB?[br][br]Andreasf:[br]Stämmer det som Lars säger ska du absolut vänta till 1:a januari. Men du kan ju köpa en extern hårddisk för billig peng så länge.
Hej tack för dom snabba svaren![br][br]Jag är helt ny när det gäller detta. Så jag undrar nu vad som menas med avskrivning?[br]Skulle vara trevligt med exempel.[br][br]Förutom avskrivningen, stämmer det att jag får tillbaka momsen oavsätt vad jag har "dragit in" i moms under året?
Skv kommer att få mycket mindre att tjafsa om när det nya avdraget går igenom. Det betyder att man drar av hela summan direkt istället för att hålla reda på hur mycket som ska minskas varje år på datorn, en förenkling som det tagit evigheter att få igenom. Sådant gör småföretagare på gott humör. :D :D.
Alltså, för att reda ut begreppen.[br]När du köper något till företaget räknas det som en kostnad, en kostnad gör att du får mindre vinst i företaget och därmed en mindre summa att beräkna skatt på, vilket alltså innebär att du betalar mindre i skatt. Om du köper något (till företaget, inte för att sälja vidare) som kostar mer än 5000 kr (utan moms) kommer det räknas som en inventarie. En inventarie "skriver man av" under vanligen fem år. Att skriva av något innebär att du under dessa fem år bara minskar ditt resultat med en femtedel av kostnaden varje år. Resultatet blir att du delar upp kostnaden för företaget under den tid som du faktiskt använder saken du köpt. (Och kostnaden minskar alltså underlaget du betalar skatt på, vilket innebär att du får betala lite mer första året men för fortsätta göra avdrag i fyra år till.) Något förenklat.[br]Ändringen Lars pratar om är att gränsen 5000 kommer höjas för småföretagare nästa år.[br][br]Och ja, momsen är inte dina pengar alls, hamnar du på minus betalar staten tillbaka det, och annars får du betala till staten.
Ok har funderat och räknat lite på detta nu.[br]Det verkar som jag kommer bli tvungen att köpa datorn redan nu. ;)[br][br]Eftersom jag pluggar samtidigt så får jag ganska bra rabatt på en macbook hos apple om jag köper den tillsammans med en ipod som jag senare kan sälja eller behålla privat..[br][br]Hur blir det om det står att jag köpt en ipod på kvitto som jag inte tänker behålla. [br]Kan man strunta ipoden när man bokför inköpet och ta det som en privat pryl men bokföra datorn som en inventarie?[br]Eller ska man undvika studentrabatt över huvudtaget när det gäller företag?[br]Jag kommer ju använda datorn till min verksamhet. Men jag kan spara en slant på rabatten.
Så länge du inte genom att erhålla rabatten förbinder dig att enbart använda datorn privat ser jag inga problem med det. Adobes program finns t ex för studenter både i en version med studentlicens samt en version med komersiell (vanlig) licens. Angående IPod:en kan du antingen ta upp den som inköp om du sedan säljer den, eller plocka ut den privat - då utan att få dra någon moms på den.