När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har kommit överens med en kund om att hålla tre föredrag. Vi funderade på om vi skulle göra "kursen" tillsammans eller om de skulle hyra in mig. Det blev det sistnämnda.
Nu ska jag hålla första föredraget om två veckor ungefär och sedan ett per vecka i två veckor efter det.
Nu sitter jag och funderar... När ska jag fakturera? När allt är klart och jag utfört mitt uppdrag? Men, vad händer om de inte får in anmälningar och jag inte behövs? :blink Har lärt mig av det här att tänka på sånt redan i offerten förstås men vad gör jag nu?
~ Gör det svåra enklare ~ Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat. www.personaleffekt.se
[quote author=lars arenander link=topic=4428.msg21154#msg21154 date=1224248972][br]Gör det svårare lite enklare genom att fakturera direkt.[br][/quote][br][br] ;D[br][br]Har du något mer argument för att jag ska göra det direkt?
~ Gör det svåra enklare ~ Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat. www.personaleffekt.se
Om det inte blir fler föreläsningar efter den första, vet du ju det väldigt snart. Att fakturera tre gånger inom loppet av två veckor känns lite fel...[br][br]Jag jobbar ofta på detta sättet. Jag håller kurser, ofta flera stycken hos varje kund, inom loppet av några veckor. Fakturerar efter sista kursen! Däremot om kurserna är utspridda över en längre tid, då brukar jag delfakturera.[br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen
Lundgren Creative Health & Safety AB http://www.l-c.se http://www.hlr-instruktorsutbildning.se http://www.defibrillator-hjartstartare.se http://www.skanehlr.se
Tre föreläsningar på två veckor tycker jag känns som en faktura dagen efter sista föreläsningen, precis som Filibastis. [br][br]Har jag uppdrag som rör sig över en väsentligt längre tid än 1 månad brukar jag delfakturera kostnaden för det arbete som utförts då. Ingår det kursmateriel, förstudier, projektplanering och liknande brukar jag försöka få med allt sådant på den första fakturan.[br][br]Och precis som du skriver bör man ha med ett "Vad händer om..." i en offert där ersättning för avbokningar, oavsett skäl, regleras.
Tack för era svar! :) Jag har efter att ha läst här och grunnat vidare i dag bestämt mig för att fakturera i efterhand och OM det blir avbokning så får jag ta det denna gång. De betalar ju per föredrag egentligen så det kan ju bli att två blir fylld men inte det tredje. Det är olika ämnen så det är svårt att säga vilket som får störst intresse.[br][br]Ah, vad skönt det är att ha hittat detta forum där man kan "bolla" lite, både stort som smått. :roll:
~ Gör det svåra enklare ~ Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat. www.personaleffekt.se
Ja nu har du ju bestämt dig men jag tycker att man ska ta en delbetalning redan innan. Många föreläsare gör så, kallas oftast bokningsavgift + att om man betalar det hela i förskott så får man ytterligare rabatt. Ett sedan mer än 40 år praktiserat agerande som gynnar alla parter.
Betalningsvillkor bör absolut framgå av offerten. Det bästa är naturligtvis att fakturera allt i förskott - kommer det inte in pengar i tid behöver du inte göra jobbet. Har ni inte kommit överens om det innan är det nog svårt att kräva det efter att de accepterat din offert.[br][br]Alternativt som Lars föreslog att hälften betalas i förväg och ej återbetalas vid en eventuell avbokning, och resten betalas efter genomförd föreläsning.
Nja, jag håller mig till att jag skickar fakturan i efterhand. Jag är deras kund också då de är mina revisorer ;) så vi har ett ömsesidigt beroende på sätt och vis. Annars kanske Lars alternativ hade varit värt att omvärdera mitt beslut för, tycker det låter bra.[br][br]Jag brukar vara noga med offerterna men den här gången blev det en miss på grund av att jag skickade över ett upplägg på föreläsningarna och sedan pratade vi om hur vi kunde lösa det hela. Jag hoppas och tror på fler samarbeten med dem och då ska jag förstås vara mer noga med offertskrivningarna även till dem.[br][br]
~ Gör det svåra enklare ~ Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat. www.personaleffekt.se