Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Engagerad medlem
450
1

Lån till AB, Ränta att ta ut?


Vad är maxbeloppet för ränta jag kan ta ut vid lån till eget AB?

Toppskribent
2066
22
Det finns ingen maxbelopp, men jag antar att du menar procent 🙂
Det går inte att ge något exakt svar då det står "marknadsmässig" ränta, och det kan bedömas från fall till fall. Praxis och tidigare domar i Kammarrätten säger att statslåneräntan plus 1-3 procentenheter är rimligt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Engagerad medlem
450
1
[quote author=Jonathan link=topic=4409.msg20997#msg20997 date=1223819796]
Det finns ingen maxbelopp, men jag antar att du menar procent 🙂
Det går inte att ge något exakt svar då det står "marknadsmässig" ränta, och det kan bedömas från fall till fall. Praxis och tidigare domar i Kammarrätten säger att statslåneräntan plus 1-3 procentenheter är rimligt.
[/quote]

Procent, självklart...

Hittade denna textsnutt hos skatteverket.

"Den genomsnittliga statslåneräntan för år 2007 är 4,13 procent"
Blir alltså 5,13-7,13%...
Exakt får jag kolla upp men då har jag lite att räkna på...
Nykomling
7
[quote author=Freetime link=topic=4409.msg21002#msg21002 date=1223828176]
[quote author=Jonathan link=topic=4409.msg20997#msg20997 date=1223819796]
Det finns ingen maxbelopp, men jag antar att du menar procent 🙂
Det går inte att ge något exakt svar då det står "marknadsmässig" ränta, och det kan bedömas från fall till fall. Praxis och tidigare domar i Kammarrätten säger att statslåneräntan plus 1-3 procentenheter är rimligt.
[/quote]

Procent, självklart...

Hittade denna textsnutt hos skatteverket.

"Den genomsnittliga statslåneräntan för år 2007 är 4,13 procent"


Hva ligger statslåneränten för år 2009 på da?
Blir alltså 5,13-7,13%...
Exakt får jag kolla upp men då har jag lite att räkna på...

[/quote]
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.