Är kaffemaskinen avdragsgill?

3
Jag driver ett eget tjänsteföretag i kommunikationsbranschen utan anställda. Jag är på väg att köpa in en kaffemaskin för att kunna göra mig bra kaffe under arbetsdagarna. Siktar på en maskin för cirka 4 500 kr. Är detta en avdragsgill kostnad, eller vad gäller för egenföretagare?

[cege] opinionspartner - ett stöd för din kommunikation

Christian Gustavsson
kommunikationsstrateg/copywriter
2360
49
Allt som har med företaget att göra är avdragbart, om du däremot  har det i hemmet för dig själv så är svaret nej.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
15
Det är helt OK om man bjuder sig själv och sina kunder på en kopp anständigt kaffe, men den måste stå i företagets lokaler och inte i ditt kök, precis som Arenander redan påpekat.[br][br]Glöm inte bort att bokföra kaffet i firman också, liksom en och annan bulle eller kaka.
3
ok, tack för svar. Jag har för närvarande kontoret hemma i bostaden, så då blir det förmodligen svårt, eftersom jag vill ha den stående i köket....
[cege] opinionspartner - ett stöd för din kommunikation

Christian Gustavsson
kommunikationsstrateg/copywriter
450
Det är klart att du ska köpa den på firman, det värsta som kan hända är att du får ett skattetillägg för den. Men det är inte olagligt i sig att dra av den, det kan bara bli icke avdragsgillt istället för avdragsgillt. [br][br]Och den dagen du ev. får en revision så kommer de inte hem till dig och tittar på lokalerna tror jag, och då kanske du har en liten lokal någonstans, eller också kanske du kan skriva firman hos någon kompis firma...
2360
49
Freetime har helt rätt och så länge man inte begär att du ska redogöra för allting är ju allt ok, Du kommer inte att få skattetillägg och skulle du mot förmodan få det en gång i framtiden är gången överklagande till länsrätt, kammarrätt och regeringsrätt samt resning av målet. Återkom till mig om så är fallet så ska du få mer instruktioner.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
450
Sen säkrar du upp dig genom att samla och skriva ut sidor med lediga lokaler nu. Och sen plockar du fram pärmen och säger att du skulle hyra en lokal och köpte kaffemaskinen och sen kom någon annan före dig och du ha inte hittat något bra ännu....[br]Gör som staten, vänd och vrid.
1165
15
:nono[br][br]Var lite snälla mot cege nu istället. Skatteverket kommer aldrig att bry sig om en kaffemaskin för under 5000kr i sig, om de inte hittar annat att anmärka på vid en revision.[br][br]Du behöver inte skriva ut några pärmar med lokalpapper eller ljuga om att din firma är inhyst hos en kompis. Köp kaffemaskinen och drick lite gott kaffe istället.
2360
49
Vi ska inte måla fan på väggen, tids nog kommer han till dig Grrrrr Grrrrr :evil:.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.