Arbetsgivaravgifter

11
Hej, jag måste fråga om detta nu. Jag ska betala ut lön till anställd. Rålönen ligger på 800 kr, på detta ska jag dra arbetsgivaravgifter, hur mycket ska jag dra och hur mycket ska jag betala ut? Var kan jag läsa mer om det här?
2360
37
Skv har alla upplysningar på nätet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Skatteverket, "[url=http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivare/arbetsgivarinfoallman.4.18e1b10334ebe8bc80001060.html]För dig som är arbetsgivare[/url]".[br][br]Lite kort:[br]Vad är rålön?[br][br]Det du drar är den anställdes skatteavdrag (A-skatt), arbetsgivaravgiften är din kostnad och beräknas utöver lönen. (Även om den i praktiken bara är ännu en skatt.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Tror du menar att han får kosta 800 totalt.[br]Lönen blir då lite över 600 minus 30% skatt alltså ca 420kr[br]Arbetgivaravgiften är kring 34% (lite mindre egentligen) blir då 600 + 204 = 804kr[br][br]Brukar räkna med att man kan ta ut ungf hälften av summan som lön i handen
720
Eftersom du inte vet hur du ska göra så får man väl anta att det är första lönen du ska betala ut. Då är 800 i lönekostnad också lika med 800 i handen till den anställda.[br][br]Så länge lönen för året understiger 1000 kr så är det inga arbetsgivaravgiter.[br]En lön på 800 en månad faller långt under gränsen för när man betalar skatt så någon skatt är det inte heller.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.