moms på inköp av tjänst från EU-land

5
Hej,

Vi driver en fåmansbolag och vi kan inte få ihop reglerna för moms vid köp av tjänster (konsult-) från en annan EU-land. Har läst också i SKV-s brochyr men är fortfarande osäker, ska jag redovisa eller inte moms?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
mcri
49
Hej,[br][br]Ni redovisar köp av tjänst från annat EU land i skattedeklarationen ruta 21, beloppet * 25% ska fyllas i, i ruta 30 samt dras av(läggas på) i ruta 48.[br][br]Ex; inköp 100 kr ruta 21, 25 kr i ruta 30 samt 48 ( De tar ut varandra)[br][br]Hoppas att det var till någon hjälp.
5
Hej,[br][br]Tack för svaret.[br]... men det är samma "princip" som för inköp av varor, kan dem stämma? Jag vet att reglerna skiljer lite ifrågan om tjänst eller vara. [br][br]Med vänlig hälsning,[br]mcri
49
[quote author=mcri link=topic=4418.msg21093#msg21093 date=1224095997][br]Hej,[br][br]Tack för svaret.[br]... men det är samma "princip" som för inköp av varor, kan dem stämma? Jag vet att reglerna skiljer lite ifrågan om tjänst eller vara. [br][br]Med vänlig hälsning,[br]mcri[br][/quote][br][br]I princip, skillnaden är att import/export ifrån andra EU som du redovisar i skattedeklarationen skall också kunna redovisas separat till skatteverket(export) och över ett visst belopp (import) ca 2Mkr tror jag det är åt SCB.[br][br]Det viktigaste är att ni åberopar deras VAT nr eller att de åberopar Ert vid handel, då Ni slipper momsen som kan vara stora summor beroende på vilket land ni handlar/säljer ifrån.[br][br]Mvh[br]Martin
720
3
Hur momsen ska redovisas beror på vad tjänsten avser, det finns tyvärr ingen enhetlig regel som säger att tjänster redovisas bara på ett sätt.[br][br]Konsulttjänst säger du, men konsult inom vilkt område. Frågan som styr hur momsen redovisas är alltså helt beroende på vad det är för tjänt du köpt och var den rent fysiskt har utförts.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.