Som en hel del av er vet arbetar jag extra som konstnär och enligt min mening går det arbetet också bra även om det inte alltid ger lika bra klirr i kassan som de mer kommersiella jobben gör. Men nu känner jag att jag börjar köra fast och söker nu ny input från er.
Ett av mina konstnärsprojekt är www.chillyhumor.com en konst-svit där jag arbetar med coola snögubbar ihop med ordassociationer. Jag är inte dålig på marknadsföring men för egna verk kan man ibland bli snöblind. Härmed tänker jag offentligt fråga efter nya idéer hur jag kan utveckla detta projekt vidare. Den som före den 10 november kommer upp med den bästa genomförbara idéen med utgångsläge nollbudget kommer jag belöna på hederligt konstnärsvis genom att skänka en valfri akvarell ur serien Chilly Humor.
Jag skulle gärna önska att samtliga idéer släpps direkt i forumet i denna tråd för att vara tillgängliga för alla att ta del av olika företagares syn på marknadsföring så att det kan bli en läroprocess för oss alla. Det blir också lättare att hålla koll på förslagen som kommer in.
Alla förslag är välkomna även de som driver med idén.
Lite basic fact:
Konstprojektet Chilly Humor (som är ett nollbudgetprojekt) växte fram i slutet 90-tal början 2000 och var tänkt att vara ett kul och prisvärt alternativ av originalkonst för de som i regel inte har råd att köpa konst. Men pga av priserna har detta heller inte möjliggjort att föra ut konsten på gallerierna utan att öka priserna med minst det dubbla. Detta har lett till att jag med ljus och lykta fått leta mig fram till möjliga och näst intill kostnadsfria utställningsarrangemang för att bibehålla den initiala grundstommen allt bygger på - Ett arbete som tagit mer tid o kraft från det jag egentligen vill göra - skapa.
Jag har avsiktligt hållt mig från att sälja bildrättigheter ur sviten Chilly Humor till annans kommersiella verksamhet. Med detta menar jag exempelvis att sälja figurerna som profilfigurer till logotyp eller liknande då det i så fall snabbt skulle haverera konceptet på mycket kort sikt och inte längre kunans ses som et tkonstprojekt.
Sidan www.chillyhumor.com kan i dagsläget vara lite out of date vad gäller vilka verk som är sålda då jag inte funnit tiden att uppdatera den med sådan info eller byta system på sidan för att enklare kunna uppdatera informationen. Snittvis har jag sålt ungefär 1/3 av hela produktionen sedan starten.
Mer info om vad jag tidigare gjort och var Chilly Humor har ställts ut går att finna på:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_%22Mojo%22_Olsson
Med vänliga hälsningar
Magnus "Mojo" Olsson