Hej alla glada idéinspiratörer, nu har jag gått igenom samtliga inlägg och kommer nedan kommentera dem efter inläggare och slutligen summera:[br][br][quote][br][b]Robaino[/b][br]Riktigt snygga grejer! [br]Återkommer när jag tänkt klart [br][/quote][br][br]Tyvärr återkom du aldrig med förslag Robaino men jag får tacka för responsen :)[br][br][quote][br][b]lars arenander[/b][br]1. [br]Nitka, en man jag lärde känna genom konstnären Alain Soucasse, gjorde för ca 30 år sedan en hel del pratbubblor för det mesta och en hel del lite vågat, och blev verkligen stormrik på detta, Titta vad han gjort och få inspiration.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]2.[br]Prata med alla som har med miljö att göra och ditt liv kommer att gå som en dans, inte bara i Sverige utan i hela världen. Nästa steg är att det görs dina snögubbar i spel film, så sätt igång världsturnern och lycka till![br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]3.[br]Om du vill kan jag fråga Peter Eller, stf ansvarig utgivare på miljömagasinet om han kan ge dig lite hjälp på traven.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]4.[br]En lite smält snögubbe borde vara toppen i miljömagasinet. Tidningen läses av många beslutsfattare. När jag försökte nå Peter för en stund sedan svarade han inte så jag kan försöka nå honom i morgon.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]5.[br]Jag såg nyligen när jag gick ner till centrat där jag bor hur man målat figurer på stenar. Jag ska ta några foton på det och sända iväg. Själv kommer jag att tänka på tomtar och troll (av Bauer), när jag [br][br]var liten och man fick det berättats för sig.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]6.[br]snögubben i dina trakter 20 meter hög eller högre, högst upp med en liten restaurang som roterar så attt snögubben vrider sitt huvud. innuti har du affär med dina olika alster.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]7.[br]Olika våningar med små fönster till företagslokaler med anknytning till pr. Detta blir något för kommunen att bita i. Man använder ekologiska matr. uppvärmning med jordvärme samt värmeisolerande fönster osv. [br][br]Eu bidrag bör sökas för detta pr-projekt för miljön.[br][/quote][br][br]Lars min Lars, du har så många kreativa idéer.[br]1. Tack för inspirationstips[br]2. Miljö är inte nödvändigt koncept i alla former. Om jag avser at tpåverka vår miljösyn är det jag som ska påverka den med mitt avsedda konstnärsskap som jag dock tidigare nämnt är inte snögubbarna avsedda för att stärka annan miljöorganistations profil och verksamhet vilket skulle förta konceptet och den konstnärliga avsikten. [br]3. Se 2.[br]4. Se 3.[br]5. Inspiration är bra, själv använder jag mig av humor som vapen. Blev fotografierna fina?[br]6. En mycket bra och intressant vision men då bygger man ett monument av konceptet itsället för att bygga konceptet. kan liknas vid älgen so innefattar en restaurang.[br][br][br][quote][br][b]nordstrom[/b][br]1.[br]"skapande av en annan sorts verk"för speciellt tillfälle? Har en klient som ska debutera som film direktör skulle med största sannolikhet få dom att tillåta dina tavlor till scenerna.(höja värdet på chillyhumor genom att höja värdet på ditt namn.) Dock är detta i Holland. [br]ge varje chef en tavla och "hypa" upp tavlan. på detta sätt skapa något sorts samlarvärde. Dem som gillar tavlorna kommer definitivt vara redo att inhandla dessa samt dem kommer synas av väldigt många personer på ett kontor(förhoppningsvis) [br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]3.[br]När tillräckligt med personer samt klienter blivit intresserade skulle man kunna kunna anordna privata utställningar etc. (typiskt knep är att ha "skådespelare" som köper för dyra pengar) [br]Andra självklarheter är väl blogg, sprida ditt namn samt dina illustrationer på forum etc. [br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]4.[br]Det är "fylleillustrationerna" som kommer bli dom RIKTIGT klassiska. [br][/quote][br][br]Tack för alla sköna frestande förslag nordstrom.[br]1. Det är alltid bra att synas men att jobba med andra verk är en långsiktig del i stärkandet av konceptet chillyhumor som faktiskt är ett koncept som står på egna ben. Att ge bort konstverk kan man också göra men galenskapen här är att det finns fler personer i chefsposition än konstverk som jag hinner skapa. Därav blir det ett höftskott att den man väljer att ge ett konstverk till faktiskt genererar något tillbaka vilket tyvärr och oftast inte är några garantier. de flesta tackar och tar emot tro mig.[br]3. Privata utställningar håller jag redan men oftast är det dem offentliga som ger en större spridning och mer möjlighet till exponering, medievärde och försäljning. Blogg och forum har jag redan svarat på och jag tror jag mer än väl uppfyller min kvot av aktivitet där. Det räcker väl med att titta på antalet inlägg i detta forumet :P[br]4. ja "fylleillustrationerna" kommer att bli ihågkomna men pga sin mängd kommer de senare inte riktigt inbringa samma värde som andra original dock kommer de har ett högre affektionsvärde gentemot den som avbildats.[br][br][br][quote][br][b]claeslund[/b][br]1.[br]Kan vi inte göra en kupp!!!![br]Alla på foretagande.se hjälps åt till att få ut Mojos namn i sann gerillamarknadsföringsanda. Alla börjar prata med sina vänner om de hört talas om den här konstnären som målar snögubbar. Och då menar jag [br][br]att så fort man träffar en vän, släkting, familjemedlem så kommer man smidigt in på just Mojo och om de hört talas om honom.[br]Sedan så skickar alla in var sitt mejl, någon kanske ringer, besöker tv4 eller gp eller dn eller alla kanske? Och frågar om de inte hört talas om den här konstnären Mojo?[br]Skulle inte det vara ett jättekul gemensamt projekt för att dels få fram väldigt fin konst och samtidigt se hur mycket en gemensam aktion skulle kunna generera i publicitet?[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]2.[br]Min kupp har börjat!![br]Jag har infiltrerat min flickvän, mamma och syster. Ikväll ska jag disskutera konst med kompisar som kommer på besök och smidigt nämna mr M.[br]Har även skickat mejl till GP:s kulturredaktion och frågat om de inte kunde leta upp en konstnär vid namn Mojo som jag sett måla grymt snygga snögubbar för några år sedan [br]Kuppen fortsätter...häng gärna på...[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]4.[br]Funderar på om man inte kan få med ett av dina motiv i någon elektronisk grej. Typ att alla Kodak Digitalramar har en av dina bilder förprogrammerad i sig... Vore tufft om din bild kom upp varje gång någon [br][br]satte på sin digitala fotoram för första gången.[br]Eller...[br]Varför inte snögubbar i diverse Kama sutra ställningar...skulle nog dra lite media iaf hehehe.[br][/quote][br][br]1. Vi är alla i behov av marknadsföring, att bli omtalad i ett positivt sammanhang är oftast föranlett till en bra reminder i dem sammanhang när man ska relatera till något som kan leda till försäljning eller öka ett värde.[br]2. Nyfiken fråga kan du summera hur du själv upplevt med och motgångar i kuppen?[br]4. Digitalramar tror jag på som en stark idé. Kama sutra ställningar är betydligt vekare. Har redan några verk mer kopplade till sexualitet så som "ståuppkomiker", "buskis", "sleeping over" etc.[br][br][quote][br][b]heal[/b][br]Snögubben räddar isbjörnar i Antarktis? [br]Du kan väl göra Flash-animationer så att det blir som en tecknad film. Lägg på ljud också, så blir det jätteläckert. Den kan du använda som aptitretare till ditt galleri av inramade tavlor, vykort, filmer [br][br]och kanske till och med nyckelringar. [br]Vill du göra detta, så kontakta mig. Jag lägger upp den på min miljöblogg direkt. Unicef kanske är intresserade av din snögubbe också.[br][/quote][br][br]Till viss del har jag redan svarat på heals inlägg. Tro mig det är MYCKET lockande att göra snögubbarna som film men det kommer att krävas en enorm budget för det. I alla fall jag ser möjligheter till att kunna skapa dem som en ny årlig återkommande tecknad julfilm. Nyckelringarna var ett kul moment jag inte tänkt på föder fler ideer så som snögubbar på isskrapor eller som jag själv personligen vart inne på tidigare på handmålade whiskeyunderlägg, örhängen etc.[br][br][quote][br][b]Lorentz[/b][br]1.[br]Digital konst.[br]Scana och lägg ihop konsten på Dvd, som sedan kan stå i folks hem och varva bilder efter tycke och smak. Lite som en bras dv eller akvariums dito.[br]Dvd erna kan man också använda som marknadsförings matrial, mig veterligen har ingen använt sig av Dvd för att nå ut med sina akvareller innan...[br]Grilla marknadsföring i form av att få över bilderna på trottoarstenar, som man sedan i skydd av mörkret byter ut runt om på stan. (Lite som rondellhunds fanatismen)[br]Tryck dem på en slips och sänd till alla julvärdar, nyhetsuppläsare och morgonTV människor, med lite tur kommer någon av dem att ha en på sig och du får lite gratis TV tid.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]2.[br]Små klister lappar om man fäster på kakelplattor[br][/quote][br][br]Tack Lorentz,[br]1. Här får jag en känsla av hur idéer föder varandra. och hänvisar då till tidigare inlägg om "fotoramar". Rondellhundarnas förekomst avsåg att ingen visste vem som skapade dem. Nackdelen här vad gäller trottoarstenspåverkan är att man kan bli åtalad för skadegörelse av allmän plats eller nedskräpning. Både dvd och Slipsarna är en bra idé men missar en viktig aspekt som tidigare vart nämnd. återkommer till den nedan i summeringen.[br][br]2. Intressant tanke föder den konstnärlighetsvärde eller bara rent kommersiellt värde?[br][br][quote][br][b]vasco70[/b][br]Jag skulle göra en tavla och sätta ett pris typ Svenska dyraste konsttåvla.[br]Det är ingen som hindrar dig att sätta ett prislapp på typ 300 miljoner kronor,[br]Det skapar rubriken, interesse för vem är som säljer, alla vill titta på tavla, dom tycker det är dyrt men samtidigt upptäcker din konst och för kännedom att finns tavlor till mycket billigare varianter [br][br]etc.... [br]en Monalisa snögubbe kanske?[br][/quote][br][br]Tack vasco70 för ett snabbt spontant och enkelt upplägg. Att priser på konst sätts extremt högt görs ofta för att tänja gränserna av värde men generellt sätt säljer de inte mer och et thögt pris inbringar tyvärr inte alltid ett medievärde det byggs på andra kriterier i marknadsföringen. Mona Lisa framförallt är vanligt förekommande vad gäller så kallade parafraser. Kanske kommer jag utifrån din ide göra en snögubbetavla av just denna tanke den kommer då få namnet "Mona Isa". ;-)[br][br][quote][br][b]Filibastis[/b][br]hitta en riktigt tråkig gavel på någon stor fastighet. kontakta fastighetsägaren och erbjuda dig att kostnadsfritt (eller mot färgkostnader) fylla [br][br]ytan med ett av dina verk i jätteformat. Själva arbetet kan du förslagsvis finna några grafittigrabbar som är villiga att utföra. [br][/quote][br][br]Tack Filibastis. Jag utför helst min konst själv både i litet och stort format :). Tanken är dock mycket intressant men om jag inte missminner mig går sådana upphandlingar av konstnärlig utsmyckning av offentliga platser annan väg. Vilket tyvärr ställer helt andra kriterier som jag som autodidakt inte uppfyller. Än.[br][br][quote][br][b]foe[/b][br]Att arbeta med ramen, alltså tavlans fysiska ram, som signal för att "detta är konst". Hade vi lite mer snö kunde man en natt bygga upp ett av Mojos motiv på lämpligt ställe, och rama in alltsammans med en [br][br]3x5-meters träram. Givetvis skall verkets titel stå på ramen, tillsammans med konstnärens signatur nere i hörnet, gärna belyst. Är man extra ambitiös riggar man ett par spotlights i ramens överstlängsgående [br][br]baksida, som får belysa (i dubbel bemärkelse) verket även nattetid.[br]Vill man dra det ännu längre (och detta har inget med snögubbar att göra) kan man sätta upp en ram (med signatur såklart!) på stan, och alla som kliver genom ramen kommer resten av sitt liv leva inuti [br][br]konstnärens konstverk (såvida de inte kliver ur igen). "Levande konst" ur nån bemärkelse... Man kan tänka sig att man utformar dörröppningens lister till vernissaget i ram-manér, så att man kliver in i ett [br][br]konstverk.[br]Hmm, kan inte tänka mig att detta inte gjorts...[br][/quote][br][br]Tack för ditt förslag foe, Lite kul att läsa om den subtila känslan av att konst ska skapas i skydd av mörker/"natt". Du har en intressant tanke med inklivandet i konsten. Jo liknande har faktiskt gjorts förut. Själv gjorde jag det i samband med starten av barnteatern Blaffa där besökarna då fick kliva in i en levande serietidning antingen genom ett illustrerat omslag som var dörr eller genom ett skynke där omslagsbilden projicerades. Detta försatte då de yngre deltagarna att lättare försvinna in i sin fantasivärld som de just skulle till att upptäcka.[br][br][br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]Nu rinner min tid iväg och familjen kräver omedelbar läggång. Jag hoppas ni har överseende med att summeringen och resultat kommer under morgondagen. Det ger mig också tid att lägga några extra värderingar kring de tankar som fötts under denna natt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!