Senaste inläggen

Testpersoner sökes för en ny e-butik.

raderat

Kategori: Söker/eftersöker

Finanskris!

Fick detta med mailen idag. Tyckte den var lite kul.  :LOOOL

ps, du måste vara inloggad för att se det.

Kategori: Allmänt

Sammarbete

Hej alla 🙂
Driver ett företag sedan 6år tillbaka,5-6milj i omsätt.Företaget är endast verksamt under säsong ca 4-5mån om året. Vilket ger mig för mycket fritid ;D

Nu funderar jag på att stilla min tristess och dra igång ett nytt projekt ,Försäljningen är riktad mot företagskunder,global marknad,effektivserande,
men som kanske faller p...

Lån till AB, Ränta att ta ut?

Vad är maxbeloppet för ränta jag kan ta ut vid lån till eget AB?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Arbetsbåt, hur gör jag med bokföring och avskrivning?

Planer finns...

Att köpa en 20 år gammal arbetsbåt till ett nystartat ab. Priset är ca 800 000sek + moms.

Kommer betalas kontant, ej avbetalning eller någon typ av leasing. Betalas med privata pengar som läggs in i bolaget som i sin tur betalar den.

Avskrivning? Hur lång tid ska man skriva av en sådan på? Den har ju ett värde...

Inköpsresor?

Jag har länge funderat på att starta eget. Nu ligger jag i startgropen för att kicka igång min butik. Jag har däremot inte bestämt mig för vad jag ska sälja. Ett par uppslag har jag (ett av dom är kläder), och jag undrar hur man ska gå tillväga för att hitta bra kontakter.

Att köpa in kläder från t ex Kina är ju populärt. Jag har också kikat...

Inköp-mässor bästa alternativet?

Är mässor det bästa alternativet att hitta produkter att sälja?
Jag håller på att öppna en webshop med produkter för barn. Lika så en liten presentbutik i staden där jag bor.
Letar och googlar men det är svårt att hitta grossister tycker jag.
Googlar jag efter en viss typ av vara hittar jag bara alla som återförsäjer den varan inte stege...

Kategori: Inköp

Verifikationer och kronologi

Hejsan,

Jag använder Visma Enskild Firma och upptäckte tidigare ikväll att en verifikation bokförts under fel datum. Det rör sig om ett inköp över nätet där jag råkat bokföra det hela det datum jag gjorde beställningen (och skrev ut bekräftelsen på beställningen) och inte det datum jag betalade fakturan (skiljer 3 dagar).

Jag har fört...

godis - mums

Här kommer Ännu en affärside från mig, som jag gärna vill ha feedback på =).

Godis ska säljas till "abonnerande" familjer som inte har tid att gå och köpa godis i affären eller inte orkar. Godiset ska skickas till brevlådan lagom tid till lördagsgodiset och det ska då vara en "mix" av olika typer av godis i en låda/påse, kunden ska också sjä...

Kategori: Affärsidéer

Hur man stoppar telefonförsäljare som enskild företagare (NIX).

Jag har haft problem med säljare som ringer hem till mig och hävdar att de har rätt till detta bara för att jag är registrerad företagare. Till slut blev jag förbannad och kollade upp vad som gäller.

Förutsättningarna är att jag har en enskild firma registrerad på samma adress som jag själv är registrerad. Firman heter samma som jag (Pontus...

Avvisningsfrekvens

Hej!

Sitter och kollar min statistik och har upptäckt att min ökade marknadsföring leder till att fler besökare avvisar min sajt. Ligger nu på 66%  :o Före Google kampanjer och dyligt låg det under 40%.

Tänkte höra hur det ser ut för er andra? Är detta normalt eller behöver jag se över min strategi?

(Allt enligt Analytics)
...

Kategori: E-handel

Moms på inköp från utlandet

Ska köpa ett parti varor från holland snart. Ska jag då alltså ge mitt momsregistreringsnummer till leverantören och då fakturerar de utan moms?

Hur bokförs detta sedan? Har en liten enskild firma, räcker det då med att ta upp momsen för det inköpet i deklarationen eller ska det in i mina böcker också? Vilket konto i så fall?

Tacksam...

Från prototyp till ritning - tips?

Hej!
Jag skulle behöva lite tips kring ett område jag kört fast. Efter en tids utprovningar och ombyggnationer finns en prototyp till en produkt av metallkonstruktion. Problemet är nu att jag behöver en ritning för att kunna starta en serieproduktion. Det handlar om den del plåtarbeten, svetsning mm  som behöver göras. Prototypen finns i Västerb...

Söker fransk översättare

Jag behöver skicka e-post til en fabrik i Frankrike och har fått ok på att skriva på engelska, men jag vill gärna ge dem lite extra service och därför undrar jag om någon av er kan översätta till franska?

Datum för kreditfaktura?

Vi gjorde en faktura 080930 på x antal tusen kronor. Nu visade det sig att några förutsättningar gör att vi fick kreditera den. Vi kommer att senare fakturera samma belopp igen.

Vilket datum ska jag sätta på kreditfakturan? När jag insåg att det var en kredit eller samma datum som första fakturan... blir ju olika momsperioder.

Konto för lagerinköp

Tjipp!

Har köpt ett lager med prylar från utlandet som jag ska sälja här hemma. Hur ska jag bokföra denna utgift? Det ska väl inte bokföras på något kostnadskonto, antar jag? Förslag på lämpligt konto?

Filibastis

Starta ett bemanningsföretag

Hej

Affärside - bemanningsföretag

Vilken bransh är det mest lönsamast att starta ett bemanningsföretag inom?

Skulle databranchen funka? Exempelvis nätverkstekniker mm?

Skulle det funka med studenter inom brancher de studerar till fast mindre avancerade uppgifter på förtaget som är på deras nivå men endå inom dera...

Snälla hjälp!

Jag blir inte klok på detta, kan någon vänlig själ förklara hur detta ska gå till?

Ponera att jag vill sälja skor till svenska butiker dvs bli grossist, jag kommer att importera skorna från Indien. Hur vet jag till vilket inköpspris som är rimligt? Det är ju inte så lätt att veta vilka priser som butikerna i Sverige köper in för dvs om jag i...

Leasing av maskin

Jag har fått en offert på en maskin:

ca 350 000:- + moms. (437 500:- inkl.moms).

Kontant: minimum 20% (70 000sek + moms)
Restvärde: 25% som jag kan uppfatta det..
5516:-/mån + moms (60 månader)

Jag har inte talat med försäljaren om att räkna ut leasing utan jag har använt mig av nedanstående sida. Räntan stämmer nog ej ex...

Uppsägning av medlemsskap i lessmore.

Hej!

Jag har ett enmansföretag inom databranchen och bestämde mig för ett år sedan att testa Lessmore och de avtal som ingår i medlemsskaet. Det visade sig ganska snart att det var väldigt lite av deras erbjudanden som jag kunde ha nytta av. När fakturan nu kom från Lessmore om förlängning av medlemsskapet så ville jag säga upp mitt medlemss...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik