Senaste inläggen

Tävling för kvinnliga företagare!

Hej!

Jag vill tipsa om Sveriges största tävling för kvinnliga företagare, Beautiful Business Award. Tävlingen utser Årets Företagerska och alla kvinnor som driver ett företag har möjlighet att delta!

Nominera dig själv eller någon annan här:
http://www.beautifulbusinessaward.se

Kategori: Allmänt

Fått förbetald order från Norge

Jag driver en webshop sen ett hlvår tillbaka och när jag byggde shopen så la jag in så man kunde handla från Norge, Finland och Danmark förutom Sverige. Jag reflekterade inte då nåt nämnvärt över att Norge inte är med i EU..

Eftersom sidan bara är på svenska och frakten beräknas betydligt högre till övriga länder så har jag hittills inte fåt...

Kategori: Företagande över gränserna

Köp av inventarier/Övriga utgifter

En riktig nybörjarfråga, men jag skulle ändå uppskatta ett svar. 🙂

Hur bokför jag t.ex en extern hårddisk, billig skärm, minneskort, usb-minne och tangentbord?
Det är ju småsummor under 5000, och jag har ingen aning om hur länge grejerna kommer att hålla. Ska de bokföras som inventarier eller som övriga utgifter? Jag använder Visma Enski...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Nybörjarfråga om bokföringsdatum

Jag har gjort en beställning till företaget via internet idag. Min fråga är när jag ska bokföra detta? Pengarna drogs ju på en gång, men jag har inget kvitto än. Ska jag göra bokföringen nu och sen sätta in kvittot ihop med verifikatet när det kommer eller ska jag vänta med allt tills dess?

Bra copywriter för produkttexter!

raderat

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Starta eget + Anställd

Hej,

Vad säger lagen om att starta eget på fritiden som man samtidigt jobbar 100% som anställd på ett annat företag.

/
Tobias

Kategori: Allmänt

hemarbeteskostnader

Idag är det ganska vanligt med arbete för företaget hemma men myndigheterna har inte hängt med i utvecklingen av avdrag utan man måste tyvärr allt som oftast processa för att få rätt och 95 % gör inte det. Jag själv tillhör inte dessa % och brukar få rätt. Detta är ett viktigt ämne för väldigt många, speciellt nystartade företag.

Kategori: Off Topic

Reklamutskick

Hej!

Har vid ett antal tillfällen skickat reklambrev till olika företag. Utan mottagarnamn, endast företagets namn som mottagare. Jag vill att dessa brev ska läsas av personer i ledningen (vd, personalchef, inköpsansvarig), men min erfarenhet är att breven snabbt sorteras bort av anställda administratörer, och därmed aldrig läses av beslutsf...

Armbandsur, klockbatterier m.m

Hej där.

Vi är en direkimportör av armbandsur, batterier, väggur, urmakeriverktyg m.m. Är du intresserad av att tjäna bra pengar på att sälja armbandsur så har vi hög kvalitet till lågt pris. Vi har 30 år i branschen och söker nya återförsäljare. Du kan även tjäna bra pengar på att köpa klockbatterier och göra batteribyten. Det är mycket sto...

Kategori: Söker/eftersöker

Din dröm?

Hejsan!

Jag som många människor har en vision, en dröm om att en dag kunna starta upp ett eget företag.
Men vägen dit är lång, och mycket måste göras och läras in.
För det är som alla vet inte bara att starta upp, utan företaget måste kunna hålla sig vid liv också.
Så det gäller att ha en affärsidé som är lönsamt!

Jag...

Kategori: Affärsidéer

Hur mycket i marknadsföring lägger företag?

Någon som har koll på siffror, i olika brancher etc. I procent av omsättning eller andra varianter...

I detta fall tänker jag på rena annonskostnader, internetreklam och liknande.

Postgiro?

Vad är ett postgiro i bokföringssammanhang, dvs var ska man bokföra det som (i BAS)?

1920 plusgiro, 1930 checkräkning/bankgiro eller vilket konto? 🙂

Och om man bokför i något av de konton jag nämnt åvan, ska man då skriva postgiro eller ska man använda kontots "riktiga namn" för att det ska vara korrekt?

Hur skulle ni bokföra detta?

http://www.largestcompanies.se/

Tillgång till söktjänster hos detta företag....Betalar för 2 månaders acces till detta.

När övergår affärsidé till affärspresentation

Hej!

Jag fick en fråga idag som jag inte kunde svara på och tänkte höra om ni har något bra svar:

När övergår en affärsidé till en affärspresentation?
Hur mycket ska verksamheten vara igång för att den ska från den ena punkten till den andra?

/Patrik

Kategori: Affärsidéer

Bli "hyrd" av ett annat företag

Hejsan,

Jag har precis startat igång mitt företag och får min F-skattsedel imorgon.

Har dock en fråga direkt (Ack vad många mer det kommer komma):
Ett företag ska anställa mig som handledare på en fritidsgård, hur gör jag på enklast sätt så att istället för att dom anställer mig, så "hyr" dom mig genom mitt företag?

Ska jag...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Kan jag göra inköp nu?

Hej!!

Jag har fått min F-skattsedel idag! Jag uppgav i ansökan att jag skulle starta min momspliktiga verksamhet den 1/10 -08. Min fråga är då om jag kan börja göra inköp i företaget redan nu eller om jag måste vänta till den 1/10.

Tack på förhand!
Johan

Ny bärbar dator

Ska köpa en bärbar dator. Någon som har tips på vad jag ska köpa ? Vad ska datorn ha för egenskaper för att funka bäst som företagsdator ? helt enkelt vad kan ni rekomendera ?

tack på för hand
mvh David

Kategori: Off Topic

Söker sportprylar

Hej!

Söker leverantörer av sport- och supporterprylar, att sälja via drop-shipping.

Kontakta mig, [email]lundgren112@hotmail.com[/email]

Filibastis

Svårt hitta tillverkare

rtfm Man hör ibland att det är svårt för svenska tillverkar då allt fler vänder sig till Kina och andra låglöneländer. Men, som uppfinnare är det svårt att hitta tillverkare, finns det några? I så fall var?

Jag har kontaktat ett antal tillverkare med förfrågningar men får ofta inte ens ett svar, är ni stå stora att ni bara talar med stora...

Observationskonto, hur gör jag?

Hur använder jag ett observationskonto bäst.

Jag har lagt upp ett konto för sådant som jag ej fått underlag på...kan vara en utbetalning från bankkontot till ngt som jag ej vet. Då krediterar jag bankkontot och sen lägger jag det på ett väntarbeskedkonto, som jag bokar om när underlag kommer.

Kontonummer på observationskonto, 1999 h...