Senaste inläggen

Design av annons i t.ex i en tidning?

Hur en annons utformas och designas har väldigt stor betydelse på hur vida den upptäcks av läsarna så jag är bered att lägga ner nån krona på att få en bra design ide uttänkt. Hur kan jag hitta ett företag som vet vad dom sysslar med och är väldigt kunnig inom detta område? Tipsa mig allt vad ni kan men endast ifall ni vet att dom är bra.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Ändring av bolagsformen

Hej! tänkte köpa in mig i ett företag men företaget har enskildfirma som bolagsform nu går det att registrera om bolagsformen till aktiebolag eller går det bara att ändra till handelsbolag ?

Kategori: Allmänt

Egna uttag....i AB

Om man sätter in 10000 så får man ta ut samma summa, utan någon skatt osv.

Säg att man gör det och bokför 2018 egen insättning, på 10000sek och sen tar ut det i ett par omgångar borde det vara rätt. Men säg att man köpt in något, som det visade sig att det inte gick att dra av på firman. Kan man då boka egna insättningar mot någon faktura s...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Pensionssparande!?

Jag är f-skattare och undrar hur man kan gå till väga med pensionssparande.

När jag var anställd på en byrå, fanns det tjänstepension.

Hur skaffar jag min egen tjänstepension som f-skattare?

Blir det samma sak som vanligt pensionssparande då? Att jag tar av mina skattade pengar, pensionssparar via min bank och sen får avdrag på...

Vad gäller med påminnelser, räntor mm

Hur mycket av allt extra kan man ta betalt momsfritt?

Påminnelseavgiften? 50sek
Inkassoavgiften? 160sek
räntan?

Har inte riktigt koll, någon som kan förklara...

Inköp för momsfri verksamhet

Hej!

Har hittills endast sålt momspliktiga tjänster och produkter. Nu utökar vi med en momsfri verksamhet också. När jag inhandlar prylar för denna verksamhet, hur bokför jag? Den utgående momsen får jag ju inte kvitta när det gäller momsfri verksamhet.

Filibastis

Klädbörsen - Annonsmarknad

Då var det dags att ge oss feedback.

Vi har skapat en annonsmarknad med delar av osCommerce som grund.
Klädbörsen är skapad i samarbete mellan pslinden webshop & Henso.

Gå in på Klädbörsen och kika runt.
Allt kritik mottages tacksamt.

Vill du annonsera eller testannonsera kan du använda betalningsmetoden "Testannonsering"...

Kategori: Feedback

Tullavgifter?

Hej,

Jag har precis börjat grunna på att starta ett nytt företag grundat på importering av varor från USA. Dock har jag inte en aning om hur det skulle se ut med tullen och andra avgifter när varorna väl skulle anlända i Sverige? Hur ska man gå tillväga för att bespara sig så mycket kostnader som möjligt?

Joker

Kategori: Företagande över gränserna

Marknadsundersökningsida?

Så, jag är ung (17 år), kanske för ung för den här sidan men jag hade en idé.

Jag tänkte om de skulle vara en bra idé om jag startade en webbsida där man kort sagt, gör en simpel marknadsundersökning.
Idén är att istället för att företaget skickar anställda och gör en undersökning så behöver man bara bli medlem i denna sida och "sätta upp...

Kategori: Affärsidéer

Vad döper ni verifikationerna till för att lättast hitta de igen....

Fakturor
Leverantörsfakturor
Löner
Betalning av leverantörsfakturor
Inbetalning av fakturor

Kanske finns flera som är bra att ha koll på...

Vilka prylar kan man köpa?

Om man driver enskild firma och känner att man behöver göra om i datarummet, kan man då dra av det på firman?

Tänker på t.ex. ett nytt datorbord, stol och bokhylla...

Förseningsavgift på skatt? Hur bokföra...

Fick en påminnelse på 500sek för försent inlämnad deklaration.

Hur bokför man detta, är det avdragsgillt?

Samarbetspartners / kompanjoner sökes

Hej,

Jag har några mer eller mindre utvecklade affärsidéer på temat "Software as a Service", typ projektplatsen.se. Dessa behöver förfinas men framförallt behöver de bearbetas tillsammans med någon som har lite mer teknisk kunskap än mig.

Mitt mål är att förverkliga någon/några av dessa idéer inom kort. En helhjärtad satsning men åtmi...

Kategori: Söker/eftersöker

Vart gör man av alla pengar?...

S-Åsido.
Om man vill ha bra, enkla tips och råd som ny företagare - ponera att firman går bra, dvs pengar över - vad/vem-kontaktar man först om man vill ha tips och hjälp?
En vanlig banktjänsteman på sin bank? Ehhhh...?
En revisionsfirma? (Är inte det dyyyyyyyyyyyyyyyrt?)
Almi Nyföretagarcentrum etc?... Hjälper de till med bokföringen o...

Lansering av företag på internet

Hej! jag är i början av å försöka etablera min fars företag på internet, han har hållit på i drygt 20 år med sitt företag. Han säljer kontorsmaskiner, kontorsmöbler, kontorsmaterial och kassaapparater m.m. det mesta för att bedriva en verksamhet sedan också reparation av kontorsmaskinerna och kassaapparterna. Han har hållit på mest i staden som jag...

Kategori: E-handel

Kundförluster som betalats ut till oss av finansbolaget.

Vid försäljning...
              D             K
1510    1250sek
2610                  250sek
3010                 1000sek

Finansbolaget betalar in...

D             K
1510                   1250sek ....minskar kundfordran
1940    1150sek                ....vad vi får in på bankkontot
6064       80sek...

Webbutik hos Webmaskinen

Hej på er,

Nu har vi suttit och programmerat igen och denna gången blev det en webbutik med order och fakturahantering som vi kompletterade Webmaskinen med. Vi har valt att fortsätta att ta 45kr i månaden som lägsta pris för tjänsten något som gör oss till billigast i Sverige på den här typen av lösningar.

Vi är så säkra på vår tjänst...

Kategori: E-handel

Uppl kostnader i bokslut

Jag bokade upp uppl.kst i mitt senaste bokslut på 17 000 kr som avsåg kommande fakturor från min revisor. Nu när jag sen fick fakturan på nästa bokföringsår så visar det sig att notan blev på 10 000 kr. Ska jag då boka bort 17 000kr från konto 2990 och boka fakturan som vanligt eller hur ska jag göra?

Exportera från Kina?

Hej,

hade lite funderingar om att exportera från Kina (förutom mina andra affärsidéer). Tanken är väl att åka till Kina, stanna där ett litet tag och lära mig språket ordentligt (typ ett halvår). Tänkte att man kanske kunde göra sig en liten inkomst på att sälja grejer över nätet - typ tradera/e-bay?

Men då undrar jag, vad ska man tän...

Kategori: Företagande över gränserna

Ta över butik....behöver hjälp

Hej!

Ska köpa en liten livsmedels butik och fortsätta med samma verksamhet, har bara lite frågor...
Jag och min bror går in och funderar på att starta ett kommandit bolag eller handlebolag.
Min bror är anställd men jag är arbetslös, min bror vill inte sluta sitt jobb så det blir jag som får driva  butiken själv, i början i allafall.

Kategori: Affärsidéer